تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۱۱:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 60135

نامه رییس شورای صنفی نمایش خانه سینما مبنی بر حذف سانس‌های «هنر و تجربه» در سینما فرهنگ و موزه سینما واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. محمد کارت فیلمساز و بازیگر سینما در گفت‌وگو با سایت هنروتجربه این اقدام را گرفتن دلخوشی اکران هرچند محدود  از سینماگران و بویژه مستندسازان دانست.

محمد کارت با اشاره به ایجاد محدودیت برای کاهش سالن‎های سینمایی گروه هنروتجربه و گرفتن موزه سینما از این گروه بیان کرد: «شورای صنفی نمایش ثابت کرده همیشه به سینمای بدنه و جریان اصلی توجه زیادی داشته و تعلق خاطری به سینمای مستقل و هنروتجربه ندارد و تلاش‌های فیلمسازانی که در این حوزه کار می‌کنند را برنمی‌تابد. آن‌ها با گرفتن موزه سینما و سالن‌های محدودی که در اختیار هنروتجربه است این سینما را تضعیف می‌کنند و قصد دارند دلخوشی اکران محدود   را از مستندسازانی که آثارشان را در این گروه سینمایی نمایش می‌دهند بگیرد.»

او با اشاره به فراهم شدن بستر اکران فیلم‌های مستند در گروه هنروتجربه عنوان کرد: «سینمای مستند به سینمای جریان اصلی و بدنه سینما نزدیک نیست برای همین هم در اکران مهجور می‌ماند و طبیعتا شورای صنفی به مستندها نظر مساعد ندارد. واقعا دم  شورای صنفی نمایش گرم که می‌خواهد این ۴ تا سانس دلخوشکنک را هم از مستندسازان و سینماگران مستقل بگیرد. با این کار و نگاه آن‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که ما حامی سینما هستیم. آن‌ها نمی توانند منکر سینمای مستقل شوند و سینمای هنری را به نفع جریان رایج و سینمای تجاری بگیرند.»

این کارگردان با اشاره به فعالیت‌های هنروتجربه در طول سه‌سال‌ گذشته اشاره داشت: «شاید هنوز هنروتجربه جای واقعی خودش را پیدا نکرده باشد اما در همین مدت محدود چندساله توانسته قدم‌های خوبی بردارد و قوت بگیرد. آن‌ها نباید پای این جریان را بشکنند و انتظار داشته باشند که هنروتجربه با دو انگشت راه برود.»

او در ادامه اضافه کرد: «من مستند «آوانتاژ» را در هنروتجربه اکران کردم و مطمئن هستم اگر فیلم من درست‎تر و با تبلیغات بیشتر همراه بود استقبال گسترده‎تری را در پی داشت. اکران ۱۰ روزی خانه هنرمندان که نمی‌شود اکران. حالا شورای صنفی نمایش می‌خواهد چند سالن محدود هنروتجربه را بگیرد. شورای صنفی و سازمان سینمایی باید با کمک و تبلیغات شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که این جریان پویا شود و تبلیغات بهتری داشته باشد. اگر فیلم «نهنگ عنبر» هم هفته‌ای یکبار در خانه هنرمندان اکران شود نمی‌تواند گیشه موفقی داشته باشد. باید این اکران‌ها را با سالن و تبلیغات بیشتر پویا کرد نه این که از تعداد محدود آن‌ها کم کرد.»

او با اشاره به سخنان امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه سینمایی هنرو تجربه مبنی بر این که درصورت اجرایی شدن تهدیدات شورای صنفی فعالیت‌های گروه سینمایی هنروتجربه متوقف می‌شود اظهار کرد: «اگر گروه هنروتجربه وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و سینمای جریان اصلی می‌شود تمام سینما. آن وقت سینمای جریان اصلی ایده‌های کمتر و کارگردان‌های کمتری خواهد داشت. در حال حاضر سینمای هنروتجربه بستری برای امتحان کردن کارگردان‌ها و معرفی استعدادها به سینما بود.»

او افزود:«هنروتجربه بستری برای ایده‌های جدید، خلاقانه و تولید سینماگران هنری و جوان است که آینده سینمای ما را رقم می‌زنند و با خودشان پویایی به جامعه سینما می‌آورند. اگر تمام این‌ها هم نباشد سینما همچنان دایر است اما این تلاش سه ساله  و دستاوردهایش از بین می‌رود و این نهال که می‌توانست بهتر و بیشتر ببالد به یکباره خشک می‌شود.»

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها