تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۳:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 24650

امیر توده‌روستاامیر توده‌روستا، عضو صنف فیلم کوتاه خانه سینماست. او فیلم «پات» را در سال ۹۲ با بازی ساعد سهیلی کارگردانی و تهیه‌کنندگی کرد.

به گزارش سینما سینما ،فیلمی که مورد تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره ترنسیلوانیا- رومانی ۲۰۱۴ قرار گرفت و این روزها در گروه «هنر و تجربه» به اکران درآمده است؛ «متاسفانه به نظر می‌رسد ارزش‌گذاری فیلم‌ها به این مساله ختم می‌شود که از کدام اتاق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌اند. این نگاهی غیر منصفانه است.» نگاهی که البته کمال تبریزی با آن موافق نیست؛ چرا که در گفت‌وگو با ایسنا اشاره می‌کند: «‌به نظر من فیلم‌های با پروانه ویدیویی که کیفیت سینمایی دارند هم می‌توانستند در جشن شرکت کنند اما شورای سیاستگذاری جشن با این نظر مخالفت کردند.» آن‌طور که توده‌روستا می‌گوید در سه‌، چهارسال گذشته ۸۰درصد حضورهای جهانی توسط فیلم‌هایی اتفاق افتاده که دارای مجوز ویدئویی بوده‌اند؛ «این موضوع را می‌شود با سند ثابت کرد. فیلم‌های دارای مجوز ویدئویی را می‌شود با فیلم‌های سینمایی دارای مجوز سینمایی مقایسه کرد و به همین نتیجه رسید.» او در ادامه به نقشی که برای گروه«هنر و تجربه» تعیین شده، اشاره می‌کند؛ « گروه«هنر و تجربه» با این عنوان که فرصتی را در اختیار جوانان بگذارد که تجربیات جدیدی را تکرار یا عرضه کنند، راه‌اندازی شد. بنابراین طبیعی است که کسی برای انجام این تجربه‌های تازه به دنبال گرفتن مجوز سینمایی نمی‌رود. چون قرار است فیلم ما در فضایی نمایش داده شود که مخاطبان مشخصی دارد.» این روند طبیعی که او از رابطه میان فیلمسازان تجربی و گروه اکران«هنر و تجربه» توصیف می‌کند، باعث می‌شود سوالی برایش به وجود آورد؛ «چرا باید به خاطر یک نوع چارچوب‌بندی طبیعی برخی از فیلمسازان را از داوری حذف کنیم؟!»

خانه سینما نقش وزارت ارشاد را برای ما بازی نکند

البته توده‌روستا به مساله دیگری هم اشاره می‌کند، او فکر می‌کند رابطه اعضای سینما با خانه‌شان، همیشه رابطه‌ای فراتر از قانون بوده است، بنابراین این انتظار را دارد که این رابطه دو طرفه باشد؛ «مادر همه سال‌های سخت گذشته در کنار خانه سینما بودیم. خانه سینمایی که با انتشار هر بیانیه‌ای به ما ایمیل می‌زند و از ما می‌خواهد که در زیر این بیانیه‌ها امضا بزنیم. خانه سینمایی که از ما توقع دارد که در همه تجمع‌های سینمایی در کنارشان باشیم. پس در چنین مواقعی من هم انتظار دارم خانه سینما نقش وزارت ارشاد را برایم بازی نکند و کمال تبریزی به عنوان دبیر این جشن به مانند تایک فیلمساز عمل کند. همان‌طور که از حقوق اجتماعی، بیمه و امور دیگر من به عنوان عضوی از این خانه دفاع می‌کند از امور سینمایی من هم دفاع کند.» او ادامه می‌دهد که؛ «آن‌هم در شرایطی که من عضو آکادمی فیلم کوتاه هستم و جزو سه نماینده‌ای بودم که به اعضای هیات مدیره رای‌دادم.»

شهرام مکری هم سال‌های پیش از داوری جشن سینما حذف شد

کارگردان فیلم«پات» با پرسیدن این سوال که مگر کیفیت یک فیلم را مجوزش تعیین می‌کند؟ می‌گوید: «در همه جای جهان جشنواره‌ها را با نگاه حداکثری برگزار می‌کنند، از طرف دیگر به جوانان گرایش بیشتری دارند. خانه سینما بهتر است تلاش کند تا در این جشن تمام تولیدات آن سال را مورد ارزشیابی و رقابت قرار دهد تا ارزشش بالاتر برود. اگر این‌طور نباشد که شبیه به جشن‌های سفارشی و بی‌ارزش می‌شود.» به گفته او اگر به فیلم‌هایی که آنها را تنها به دلیل مجوز نمایش‌شان از داوری حذف کرده‌اند نگاه دقیق‌تری کنند متوجه موفقیت‌های بیشمار این فیلم‌ها در مجامع بین‌المللی می‌شوند؛ «این عملکرد شورای سیاست گذاری جشن خانه‌سینما به این منزله است که مرا هنوز به عنوان فیلمساز اول قبول ندارند. این اتفاقی بود که برای شهرام مکری هم افتاد، اما او با ساخت فیلم‌های بعدی‌اش ثابت کرد که فیلمساز خوبی است.»

 

منبع: نو آوران

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها