بهنوش بختیاری ضمن اظهارنظر درباره ماجرای اقتباسی بودن نقاشی تهمینه میلانی، او را یکی از ۴۰ زن تاثیرگذار پس از انقلاب دانست.
به گزارش سینماسینما، بهنوش بختیاری بازیگر سینماوتلویزیون با انتشار تصویری از تهمینه میلانی در اینستاگرام، درباره حواشی که برای این هنرمند به واسطه تقلید نقاشیاش از یک هنرمند خارجی پیش آمد، نوشت: «نقاشی آنقدر ساده بود که کار به تقلید کشید و تهمینه هم فکر نکرد که چنین اثری میتواند یک مدعی مهم پیدا کند. بر حسب اتفاق جستجوی عکس یا تصویر در جهان دیجیتال برای نقاشی از روی آن بسیار رایج شده است. حتی تصویر یک اسب برخاسته بر دو پا در یک آفیش تبلیغاتی شرکت نفت بی پی به همان شکل در ساختن برخی مجسمههای بزرگان جنگ مورد استفاده قرار گرفت. بامزه تر این که، یک مراکشی عکس قدیمی یک جوان یونانی را پروفایل خود کرد، با این تصور که این عکس مال قدیم است و صاحب ندارد و کمی هم به او شبیهه است. اما پسر صاحب عکس هفته بعد او را به خاطر دزدیدن عکس پدرش شکایت کرد و فیسبوکش را بست.
نقاشی تقلید شده توسط تهمینه هیچ چیز خاص و مهمی نیست. نقاشی تهمینه از روی آن هم کار ویژهای نیست. این ها سادهترین ایدههایی هستند که در این جهان بغرنج میتوان یافت. در سوئد گفته میشود اینگونه کارها مخلوق امضاها هستند. یعنی، امضا است که مهم است نه خود اثر. مثل آن کاغذهای سفید امضا شدهای که دانهای صد دلار توسط سالوادور دالی فروخته شد تا خریدار بتواند روزی تابلویی از او را روی آن چاپ کند و به ارزشی برسد! برخی از همان کاغذها امروزه هزاران دلار قیمت دارند در حالی که هیچ چیز با ارزشی نیستند مگر سندی در حرص و ولع سالوادور دالی برای پول.
بر این پایه، به نظر نمیرسد که تهمینه قصد تقلید و کپی یک تابلو مهم و کسب اعتبار از آن طریق را داشته است. چنین چیزی خیلی پایین تر از حد دانش روشنفکری چون اوست. احتمالا او به دلیل نشناختن بازار تصاویر دیجیتالی و مهم نشمردن آن نقاشی آن را زمینه بیان ایدهی خود کرد. در مورد دو نقاشی کمابیش تقلید شده، علیرغم هر دلیلی، انتقاد از خود او را درست میدانم اما توضیحاتش را کامل نمیدانم و حالت دفاعی او را نمیپسندم. اگر بخواهیم در این چهل سال عمر جمهوری اسلامی چهل زن پیشتاز را انتخاب کنیم او میتواند یکی از آنها باشد. او سهم خود را هم در هنر و هم در سیاست و تعهد اجتماعی ادا کرده است. به احترام او بلند میشوم و میگویم: غمگین نباش بانوی گرامی! این فرهنگ هنوز چیزهای زیادی باید از شما بیاموزد.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- پرتاب شدن به جهان تلخ زنان زجر کشیده تهمینه میلانی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی به بهانه تولد او: به امید نابودی نسل مردها!
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- جریان شناسی نمایشگاه نقاشی دو کارگردان مطرح سینمای ایران
- واکنش تهمینه میلانی به بیلبوردهای شهرداری در حمایت از دروازه بان تیم فوتبال بانوان
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- میلانی :امیدوارم با واکسینه شدن اهالی سینما، ساخت سریال میانبر را بطور جدی آغاز کنیم
- ادمین فن پیچ بهنوش بختیاری به قتل رسید
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- کامنت تند بهنوش بختیاری درباره همکارانش/ پست اینستاگرامی سوسن پرور در حمایت از بازیگران نقشهای فرعی
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





