تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۱۴:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 31564

برخلاف ماه‌ها سکوت درباره فیلم «محمد رسول الله(ص)»، اکران آن در ترکیه با فوران جدی بحث‌های مطبوعاتی در این کشور همراه بوده است. یکی از بازیگران ترکیه معتقد است اهمیت این فیلم، تا ۵۰ سال آینده حفظ خواهد شد و فضا را به نفع جهان اسلام تلطیف خواهد کرد.

به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «محمد رسول الله ص» ساخته مجید مجیدی با عنوان «حضرت محمد: سفیر خداوند» از روز جمعه در سینماهای ترکیه به روی پرده رفت و رسانه‌ها و مردم واکنش‌های متفاوتی به این فیلم نشان دادند.

روزنامه «ترکیه» در یادداشتی طولانی ضمن ستایش این فیلم، روایت فیلم را شیعی دانسته و در این باره نوشته است: «مجید مجیدی در فیلم شایان تقدیر خود برای نخستین بار کودکی پیامبر را به تصویر کشیده اما نتوانسته از چارچوب‌های شیعی فراتر برود. مجیدی به صورت کاملا استادانه روایت‌هایی از زندگی پیامبر را به تصویر کشیده که مخاطب ترکیه‌ای تا به حال با آن روبه‌رو نشده است. بدن پیامبر نشان داده می‌شود اما به صورت حرفه‌ای چهره ایشان نشان داده نمی‌شود. در این فیلم هر چند از بازیگران معروف و برجسته چندان استفاده نشده اما اوصاف خارق العاده و زیبایی‌های اخلاقی پیامبرمان به زیبایی به تصویر کشیده شده است.»

روزنامه «ملی» وابسته به حزب سعادت به نقد این اثر پرداخته است. جواد آکشیت استاد بازنشسته دانشکده الاهیات دانشگاه ساکاریا پیش از تماشای فیلم به مصاحبه با این روزنامه پرداخت و گفت: «نیازی به بحث درباره به تصویرکشیدن بدن پیامبر نیست. دین بازیچه نیست و حضرت محمد (ص) نباید به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شود. مسیحیان تصاویر حضرت عیسی را می‌کشند و آن را عبادت می‌کنند. اگر در این فیلم نیز تصویر پیامبر نشان داده شود، کار شبیه مسیحیت می‌شود. حال آنکه ما اجازه نداریم نه تنها پیامبر بلکه تصاویر خلفا و صحابه را نیز به تصویر بکشیم.»

با این حال رویکرد روزنامه‌های «صباح» و «قرار» متفاوت بوده و این دو روزنامه در صفحه اول خود به استقبال این فیلم رفتند. نویسنده روزنامه صباح در شماره روز جمعه خود در یادداشتی با تیتر “فیلم حضرت محمد در سینماها” نوشت: در طول ۳ ساعت زمان مشاهده فیلم نتوانسته اشکهای خود را نگه دارد.روزنامه قرار در یادداشتی با تیتر “کودکی معجزه گون پیامبرمان” از ۱۰ نمره به این فیلم ۸ داده است. اَرکوت تزردی در یادداشت خود با اشاره به بررسی کامل این فیلم از سوی سازمان دیانت ترکیه نوشت: «در این فیلم صورت پیامبر نشان داده نمی‌شود. در فیلم از پیامبر سوال پرسیده می‌شود و ایشان جواب می‌دهد اما صدایش پخش نمی‌شود و پاسخ‌اش به صورت زیرنویس نشان داده می‌شود.»

واکنش‌ها به این فیلم فقط در رسانه‌های ترکیه نبود؛ بحثهای مختلفی نیز در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت.

اَرَم شَنتورک سردبیر روزنامه «دیریلش پُستاسی» که به گرایشات کهنه ناسیونالیستی‌اش شهرت دارد. او چندی پیش عملیات موصل را در صفحه اول خود با تیتر انتقام ۵۰۲ ساله ایران از عثمانی پوشش داده بود. او یکی از افرادی است که در توئیتر خود نسبت به این فیلم واکنش تندی نشان داده است. شنتورک از مخاطبان خود درخواست کرد که از دیدن این فیلم اجتناب کنند وگرنه مانند او برای سالیان سال از این کار پشیمان خواهند شد و مجبورند که توبه کنند. شنتورک هشدار داده که فرزندانتان را به دیدن این فیلم نبرید چرا که باعث تخریب اخلاق و اعتقاداتشان خواهد شد.

عمر توران از نیروهای سیاسی-رسانه‌ای نزدیک به اردوغان نیز با حمله به شبکه تلویزیونی ATV به خاطر پخش آگهی‌های فیلم محمد رسول‌الله، در توئیتر خود نوشت که ایران با استفاده از صنعت سینمای خود به دنبال گرفتن انتقام نبرد قادسیه است. توران سینمای ایران را از سینمای هالیوود خطرناکتر دانسته و نوشته که علاوه بر گناه، این فیلم باعث تخریب عقاید مسلمانان می‌شود.او در واکنشی عجیب فیلم محمد رسول الله را از فیلمهای پورنو خطرناکتر خوانده است.

انتقادات این دو نفر با مخالفت قابل توجه مردم ترکیه مواجه شده و کاربران زیادی به این ادعاها واکنش نشان دادند. یکی از کاربران در واکنش به ادعاهای توران نوشته «این سینمای ترکیه‌ است که با فیلم‌ها و سریال‌های مستهجن خود مشغول تخریب اخلاق در کشورهای اسلامی است.» کاربر دیگری نوشته «اگر عده‌ای بدلیل مطالب عمر توران به سالن‌های سینما حمله کنند آیا وی پاسخگو خواهد بود؟» شخصی دیگر با اشاره به مواضع قبلی حزب عدالت و توسعه در دفاع از ایران به توران تذکر داد که زیاد تندروی نکند، چرا که احتمالا در آینده دوباره مجبور شود که خود را حامی ایران معرفی کند.

یک کاربر نیز از توران پرسید که برای حمله به ایران از اسرائیل چقدر پول گرفته است؟ کاربر دیگری نیز با اشاره به استقبال گسترده مردم از این فیلم نوشت که «اینکه فیلم به دنبال خراب کاری در ترکیه است، خنده دار است. سینماها خالی نمی‌شود. بگذارید جوان‌ها این فیلم را ببینند و آن را حس کنند.»

شبکه معروف ATV در گزارش خود از اکران اختصاصی این فیلم برای جمعی از اهالی سینما، این فیلم را پس از فیلم مصطفی عقاد، دیدنی‌ترین اثر سینمایی دنیای اسلام معرفی کرد.

اسرا اَرول از معروف‌ترین مجری‌های تلویزیونی ترکیه در مصاحبه با ATV گفته که «بی صبرانه منتظر تماشای این فیلم بوده چرا که هم پروژه‌ای عظیم بوده و عوامل تولید و کارگردان مطرحی پشت این کار قرار دارد.»

یوردائر اوکور از بازیگران سریال معروف «کارا دایی» گفت که «این فیلم توسط کارگردان مطرحی ساخته شده و مورد استقبال جهانی قرار خواهد گرفت.»

هاکان اورال بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت «به این گونه فیلم‌ها بسیار نیاز داریم چرا که هم اکنون جنگی در پشت پرده‌ بین مسلمانان وجود دارد و این گونه فیلم‌ها می‌تواند فضا را تلطیف کرده و با اسلام هراسی موجود در غرب مبارزه کند.»

ویلما الس بازیگر معروف نیز این فیلم را بسیار مهم و جهانی دانست و گفت که اهمیت آن تا ۵۰ سال آینده حفظ خواهد شد. او اظهار نظرهای خود را تحت تیتر «اسلام دین مرحمت است»، بیان کرده است.

نیهات خطیب اوغلو از معروف ترین سخنرانان مذهبی ترکیه نیز با استقبال از این فیلم گفت که «خوشبختانه در این فیلم چهره پیامبر به تصویر کشیده نشد و معتقدم که فیلم محمد رسول‌الله، فیلم مصطفی عقاد را پشت سر خواهد گذاشت.»

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها