تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۲۳:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 116163

محمد صادق عبدینی در جوان نوشت :روز گذشته مانند اکثر مراسم‌های تودیع و معارفه، رئیس سازمان از مدیر برکنار شده تعریف کرد و از محاسن مدیر جدید گفت. حسین انتظامی درباره داروغه‌زاده معاون برکنار شده نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که همزمان دبیری جشنواره فجر را نیز برعهده دارد، گفت: «یکی از ویژگی‌های اصلی آقای داروغه‌زاده به جز دانش و خوش‌فکری، خوش‌اخلاقی‌اش است و چیزی که برای من مهم بود اینکه عمده سینماگران کشور از حُسن تدبیر ایشان راضی بودند و انصافاً کار‌های بسیار مؤثری در دوره مدیریت ایشان انجام شد.»
وی در ادامه بیان داشت: «در جشنواره فیلم فجر هم آقای داروغه‌زاده عملکرد بسیار خوبی داشت و انضباط و شفافیت او زبانزد بود. طبق دستور وزیر همه رویداد‌های فرهنگی باید ظرف مدت ۴۵ روز هزینه‌های خود را اعلام کنند که ایشان با مدیریت خوبشان این کار را انجام دادند و سال گذشته نسبت به سال‌های قبل در جشنواره شاهد فیلم‌های خوبی بودیم، اگر چه تلاش خود سینماگران بوده است که ما خادم آن‌ها هستیم، اما نوع مدیریت دبیرخانه جشنواره هم تاثیرگذار بوده که این نشان از موفقیت ایشان است. ضرورت داشت این دو حوزه راهبردی یعنی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و ارزشیابی و نظارت از هم جدا باشد که ایشان در جشنواره مستقر شدند.»
به‌رغم نگاه کاملاً سفید حسین انتظامی به فعالیت‌های معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، فعالیت‌ها و کارنامه ابراهیم داروغه‌زاده، با نقد‌های فراوانی همراه بوده است. داروغه‌زاده با تحصیلات در رشته پزشکی، از جمله کارمندان رسمی سازمان صداوسیماست که به وزارت ارشاد مأمور شده است، در ابتدای حضور حسین انتظامی در سازمان سینمایی حرف و حدیث‌هایی مبنی بر بازگشت وی به صداوسیما مطرح شد.
داروغه‌زاده از خرداد ماه ۹۶، جایگزین حبیب ایل‌بیگی در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی شد. در حکم انتصاب وی نکاتی مانند «صیانت از ارزش‌های فرهنگی ایرانی- اسلامی، استقرار روش‌های متناسب برای تولید آثار ارزشمند، تقویت فضای تعامل و اعتماد متقابل با فیلمسازان و حرکت به سمت استقرار نظام حرفه‌ای در حوزه تولید و پخش فیلم» دیده می‌شود؛ مواردی که عدم تحقق هر کدام از آن‌ها باعث شد تا عملکرد داروغه‌زاده به عنوان سکاندار یکی از مهم‌ترین معاونت‌های سازمان سینمایی زیر سؤال برود.
جای خالی داروغه‌زاده 
قرار گرفتن فیلم «هجوم» در بخش فیلم‌های همجنس‌گرایانه در جشنواره برلین سال ۲۰۱۸، باعث شد تا نظر‌ها به سمت این فیلم که در گروه فیلم‌های هنرو تجربه قرار داشت، جلب شود. معاونت نظارت و ارزشیابی متوجه مضمون همجنس‌گرایانه این فیلم نشده بود و سؤال این بود که اکنون که چنین افتضاحی به بار آمده، مسئول مستقیم نظارت بر سینما کجاست؟! اما جناب مسئول در ایران نبود. داروغه‌زاده عکسی از خود در آمستردام هلند منتشر کرد که بسیار شاد در حال کبوتر بازی بود! این تصویر انتقاد‌های زیادی را در داخل ایران به دنبال داشت.
سینمایی با طعم ابتذال
یکی از برجسته‌ترین نکات در کارنامه دو سال و یک ماهه ابراهیم داروغه‌زاده در معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی ترویج سینمای کمدی تجاری به سخیف‌ترین شکل ممکن است. افزایش تعداد فیلم‌های کمدی بر پرده سینما‌ها و تغییر سبد اکران سینما‌ها به نفع آثار مبتذل کمدی، یکی از مسائل نگران‌کننده سینمای ایران است. شور شدن آش تولید و اکران فیلم‌های کمدی، باعث شد تا حجت الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با مستهجن خواندن برخی فیلم‌های کمدی اکران شده به انتقاد از عملکرد سازمان سینمایی بپردازد. داروغه‌زاده در واکنش به این سخنان با انکار وجود چنین فیلم‌هایی درخواست کرد که اگر پژمانفر فیلمی مستهجن را می‌شناسد معرفی کند! بعد از عضو کمیسیون فرهنگی خواست تا «دقیق‌تر راجع به این قضیه صحبت کند»! به رغم انکار چنین فیلم‌هایی، اما نوروز سال ۹۸، اکران فیلمی با عنوان «رحمان ۱۴۰۰» نشان داد که چه کسی باید دقیق‌تر صحبت کند!
«رحمان ۱۴۰۰» شاهکار نظارت
فیلم کمدی «رحمان ۱۴۰۰» که سرشار از شوخی‌ها و اشارات جنسی است، همزمان با آغاز اکران‌های نوروز ۹۸ به پرده سینما‌ها آمد. این فیلم یکی از گسترده‌ترین اکران‌های سال جاری را در اختیار داشت و در حالی روز ۲۵ فروردین توقیف شد که صدرنشین فروش نوروز بود. دلیل شگفت‌انگیز توقیف این فیلم، اکران نسخه غیرمجاز بود. به عبارت دیگر صاحبان فیلم رحمان ۱۴۰۰ حدود یک ماه نسخه‌ای را اکران می‌کردند که سازمان سینمایی به آن مجوز نداده بود و در این مدت ابراهیم داروغه‌زاده متوجه نشده بود یک فیلم غیر مجاز روی پرده سینماست! تخلف علی سرتیپی در اکران فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به جای اینکه با مجازات روبه‌رو شود با حمایت روبه‌رو شد و فیلم «تگزاس ۲» که پخش آن بر عهده فیلمیران (دفتر پخش فیلم به مدیریت علی سرتیپی) است روی پرده رفت.
پول‌های مشکوک و موضع غیرشفاف معاون!
روز گذشته که داروغه‌زاده در سالن سازمان سینمایی ارشاد تودیع شد، سحر قریشی بازیگر سینما اعلام کرد که ۲۸ میلیارد تومان در پروژه «رقص روی شیشه» گم شده و چک دستمزد بازیگران سریال برگشت خورده است. این اظهار نظر باز هم مسئله عدم نظارت بر سینما و شبکه نمایش خانگی را پررنگ کرد. در ماه‌های اخیر بسیاری از فعالان سینما از نفوذ پول‌های مشکوک به سینما گفته‌اند که هر بار با واکنش منفی و مواضع غیرشفاف داروغه‌زاده مواجه شده‌اند، از جمله موضع مشهور وی در نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر که در آن داروغه‌زاده از قوه قضائیه خواست اگر اطلاعاتی از پول کثیف در سینما دارد، اعلام کند.
درخواست از معاون جدید
روز گذشته با اعلام جایگزینی سیدمهدی طباطبایی‌نژاد با ابراهیم داروغه‌زاده، محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم «دیدن این فیلم جرم است» دست به قلم شد و با انتشار یادداشتی خطاب به معاون جدید سازمان سینمایی خواستار موضع رسمی و شفاف سازمان سینمایی درباره این فیلم شد. به گفته شفاه، سازمان سینمایی صدور پروانه نمایش «دیدن این فیلم جرم است» را انصراف از اکران نوروزی عنوان کرده بود که این اتفاق به رغم گذشت چهار ماه هنوز رخ نداده است. موضوع چالش‌های پیش آمده برای صدور مجوز نمایش فیلم «رد خون» نیز یکی از مواردی است که در چند روز اخیر مطرح شده است. گویا ابراهیم داروغه‌زاده صدور مجوز نمایش این فیلم را که علیه منافقین ساخته شده، ممیزی و اصلاح آن عنوان کرده است؛ موضوعی که باعث تعجب شده است و اینکه چرا باید جنایات منافقین در سینما ممیزی شود؟! داروغه‌زاده در حالی پست معاونت ارزشیابی را ترک کرد که پاسخی به این سؤال نداد! اکنون وی دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها