مریم مقدم و بهتاش صناعیها دستاندرکاران فیلم «قصیده گاو سفید» به بیانیه اخیر کانون کارگردانان سینما درباره فیلمهای توقیفی واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما، در متن بیانیهای که مقدم و صناعیها منتشر کردهاند، آمده است: چند روز پیش بیانیهای به ظاهر در حمایت از فیلم “قصیده گاو سفید” از جانب کانون کارگردانان منتشر شد که حاوی مطالبی بر خلاف واقعیت بود و ما را بر آن داشت که به شکل رسمی به آن پاسخ دهیم:
۱. نخست اینکه بسیار متاسفیم که پاسخ سوالی ساده از کانون کارگردانان در فضای مجازی و در گروهی پنجاه نفره، تبدیل به چنین بیانیه مبتدیانهای شده است. لحن تحقیرآمیز و ادبیات دستپاچه و پر از خشم این بیانیه و انگ و تهمتهای چندباره آن حقیقتا تاسفآور است. ای کاش آقایان حداقل از دوستان فیلمنامهنویسشان در این زمینه کمک میگرفتند.
۲. در این بیانیه آورده شده که ما هیچوقت به شکل شفاهی یا کتبی درخواستی از کانون کارگردانان برای رفع توقیف فیلممان نداشتهایم که این اساسا خلاف واقعیت است. چرا که ما در تماسهای تلفنی متعددی با اعضای شورا( مِن جمله آقایان موسائیان و کیایی) موضوع توقیف را به اطلاعشان رسانده بودیم. از طرفی به گفته خودشان اگر در جلساتی صنفی با حضور تهیهکننده فیلم چنین موضوعی مطرح شده پس میبایست زودتر در جریان قرار گرفته باشند، در این صورت چرا هیچ اقدامی نکردند؟
۳. در مورد تحلیل محتوایی فیلم باید بگوییم که متاسفانه ما هیچکدام از اعضای شورای مرکزی را شایسته تحلیل محتوایی این فیلم نمیدانیم و اساسا برای دفاع از یک فیلم توقیف شده نیاز به تحلیل محتوایی آن نیست. تلاش برای زدن برچسب “فیلمی که میبایست مورد علاقه جشنواره فجر و قوه قضاییه قرار میگرفت” هم حرکتی نخنما و شیطنتآمیز در جهت تخریب فیلم است که پیش از این یکی از دوستانشان در هیئت داوری جشنوارهای مهم و بینالمللی برای زدن زیرآب فیلم و ممانعت از دادن جایزه به آن به کار برده بود که در زمان مناسب به آن موضوع هم خواهیم پرداخت. از آنجایی که فیلم “قصیده گاو سفید” در بسیاری کشورهای جهان اکران شده و مخاطبان و تحلیلگران ایرانی و غیرایرانی به اندازه کافی دربارهی مفاهیم و لایههای مختلف آن صحبت کردهاند، بنابراین بهتر است آقایان بدانند که ما برای رفع توقیف فیلممان به تحلیلهای غرضورزانه و تخریبکنندهشان نیاز نداریم. همچنین جهت اطلاع باید بگوییم که علت توقیف فیلم “قصیده گاو سفید” دستور مستقیم قوه قضائیه و نامه رسمی دادستانی است.
۴. بر خلاف آنچه آقایان تهمت سنگین و ناجوانمردانه مینامند، متاسفانه “استفاده از صندلی و رانت و بودجههای میلیاردی!” توسط شورای مرکزی کانون کارگردانان دیگر بر کسی پوشیده نیست. کافی است به فیلمها و سریالهای متعدد در حال تولید و یا در پیشتولید برخی از آقایان که با بودجههای میلیاردی تولید میشود بنگرید و خودتان به قضاوت بنشینید.
۵. در مورد اشاره به حضور آقای موسوی در جلسات صنفی لازم به یادآوری است که حضور ایشان در این جلسات به عنوان نماینده اتحادیه تهیهکنندگان بوده و عموما چنین جلساتی جای صحبت برای رفع توقیف یک فیلم نیست. کانون کارگردانان اگر میخواست قدمی موثر بردارد میبایست جلسهای مستقل با مسئولین سازمان سینمایی برای این موضوع برگزار یا خیلی زودتر بیانیهای صادر میکرد که نکرد.
۶.در انتها لازم به توضیح است که کلید همه این اتفاقات زمانی خورده شد که درست روزی که خبر حضور فیلم “قصیده گاو سفید” در بخش مسابقه جشنواره برلین منتشر شد آقای امیریوسفی با ما تماس گرفت و از ما خواست که فیلمش”آشغالهای دوستداشتنی” را به پخش کننده فرانسوی فیلممان معرفی کنیم تا آنرا برایش پخش جهانی کند. ما هم چنین کردیم و موضوع را با پخشکننده مطرح نمودیم و ایشان به ما گفت که امکان پخش بینالمللی فیلمی که مربوط به ده سال پیش است وجود ندارد و ما هم این موضوع را به آقای امیریوسفی منتقل کردیم ولی ظاهرا به مذاق ایشان خوش نیامد. همین شد که در روزهای بعد به عنوان اولین اقدام غرضورزانه، کانون کارگردانان حضور یک کارگردان ایرانی به عنوان داور جشنواره برلین را تبریک گفت ولی برای حضور “قصیده گاو سفید” در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین و بعد از آن جایزه تماشاگران این جشنواره هیچ تبریکی گفته نشد! لازم به ذکر است که بعد از آن هم جوایز و حضورهای بینالمللی متعدد و مهمی برای این فیلم رقم خورد که کانون کارگردانان چشم خود را بر این موفقیتها بست.
این چشمپوشی ادامه داشت تا همین اخیرا و زمانی که در جشن کارگردانان (که لزوم برگزاریاش در این حال و روز مردم قابل درک نیست) آقای امیریوسفی در کنار ذکر نام تمامی فیلمهای توقیفی و موفق بینالمللی که اجازه نمایش در ایران ندارند، کاملا مغرضانه هیچ نامی از فیلم “قصیده گاو سفید” نبرد.
در انتها لازم است بگوییم که ما با اعلام گذشت از همه این تبعیضها، تحقیرها و کملطفیهای کانون کارگردانان، آرزو میکنیم که فیلم “قصیده گاو سفید” و دیگر آثار توقیف شدهی سینمای ایران رفع توقیف شوند و مردم کشور عزیزمان بتوانند این فیلمها را در سالنهای سینما ببینند و به قضاوت این آثار بنشینند.
به امید روزی که در سینمای کشورمان دیگر از سانسور، تبعیض و البته حسادت اثری نباشد.
بدرود
بهتاش صناعیها و مریم مقدم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- جایزه ویژه جشنواره بلغارستان به «کیک محبوب من» رسید
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





