مریم مقدم و بهتاش صناعیها دستاندرکاران فیلم «قصیده گاو سفید» به بیانیه اخیر کانون کارگردانان سینما درباره فیلمهای توقیفی واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما، در متن بیانیهای که مقدم و صناعیها منتشر کردهاند، آمده است: چند روز پیش بیانیهای به ظاهر در حمایت از فیلم “قصیده گاو سفید” از جانب کانون کارگردانان منتشر شد که حاوی مطالبی بر خلاف واقعیت بود و ما را بر آن داشت که به شکل رسمی به آن پاسخ دهیم:
۱. نخست اینکه بسیار متاسفیم که پاسخ سوالی ساده از کانون کارگردانان در فضای مجازی و در گروهی پنجاه نفره، تبدیل به چنین بیانیه مبتدیانهای شده است. لحن تحقیرآمیز و ادبیات دستپاچه و پر از خشم این بیانیه و انگ و تهمتهای چندباره آن حقیقتا تاسفآور است. ای کاش آقایان حداقل از دوستان فیلمنامهنویسشان در این زمینه کمک میگرفتند.
۲. در این بیانیه آورده شده که ما هیچوقت به شکل شفاهی یا کتبی درخواستی از کانون کارگردانان برای رفع توقیف فیلممان نداشتهایم که این اساسا خلاف واقعیت است. چرا که ما در تماسهای تلفنی متعددی با اعضای شورا( مِن جمله آقایان موسائیان و کیایی) موضوع توقیف را به اطلاعشان رسانده بودیم. از طرفی به گفته خودشان اگر در جلساتی صنفی با حضور تهیهکننده فیلم چنین موضوعی مطرح شده پس میبایست زودتر در جریان قرار گرفته باشند، در این صورت چرا هیچ اقدامی نکردند؟
۳. در مورد تحلیل محتوایی فیلم باید بگوییم که متاسفانه ما هیچکدام از اعضای شورای مرکزی را شایسته تحلیل محتوایی این فیلم نمیدانیم و اساسا برای دفاع از یک فیلم توقیف شده نیاز به تحلیل محتوایی آن نیست. تلاش برای زدن برچسب “فیلمی که میبایست مورد علاقه جشنواره فجر و قوه قضاییه قرار میگرفت” هم حرکتی نخنما و شیطنتآمیز در جهت تخریب فیلم است که پیش از این یکی از دوستانشان در هیئت داوری جشنوارهای مهم و بینالمللی برای زدن زیرآب فیلم و ممانعت از دادن جایزه به آن به کار برده بود که در زمان مناسب به آن موضوع هم خواهیم پرداخت. از آنجایی که فیلم “قصیده گاو سفید” در بسیاری کشورهای جهان اکران شده و مخاطبان و تحلیلگران ایرانی و غیرایرانی به اندازه کافی دربارهی مفاهیم و لایههای مختلف آن صحبت کردهاند، بنابراین بهتر است آقایان بدانند که ما برای رفع توقیف فیلممان به تحلیلهای غرضورزانه و تخریبکنندهشان نیاز نداریم. همچنین جهت اطلاع باید بگوییم که علت توقیف فیلم “قصیده گاو سفید” دستور مستقیم قوه قضائیه و نامه رسمی دادستانی است.
۴. بر خلاف آنچه آقایان تهمت سنگین و ناجوانمردانه مینامند، متاسفانه “استفاده از صندلی و رانت و بودجههای میلیاردی!” توسط شورای مرکزی کانون کارگردانان دیگر بر کسی پوشیده نیست. کافی است به فیلمها و سریالهای متعدد در حال تولید و یا در پیشتولید برخی از آقایان که با بودجههای میلیاردی تولید میشود بنگرید و خودتان به قضاوت بنشینید.
۵. در مورد اشاره به حضور آقای موسوی در جلسات صنفی لازم به یادآوری است که حضور ایشان در این جلسات به عنوان نماینده اتحادیه تهیهکنندگان بوده و عموما چنین جلساتی جای صحبت برای رفع توقیف یک فیلم نیست. کانون کارگردانان اگر میخواست قدمی موثر بردارد میبایست جلسهای مستقل با مسئولین سازمان سینمایی برای این موضوع برگزار یا خیلی زودتر بیانیهای صادر میکرد که نکرد.
۶.در انتها لازم به توضیح است که کلید همه این اتفاقات زمانی خورده شد که درست روزی که خبر حضور فیلم “قصیده گاو سفید” در بخش مسابقه جشنواره برلین منتشر شد آقای امیریوسفی با ما تماس گرفت و از ما خواست که فیلمش”آشغالهای دوستداشتنی” را به پخش کننده فرانسوی فیلممان معرفی کنیم تا آنرا برایش پخش جهانی کند. ما هم چنین کردیم و موضوع را با پخشکننده مطرح نمودیم و ایشان به ما گفت که امکان پخش بینالمللی فیلمی که مربوط به ده سال پیش است وجود ندارد و ما هم این موضوع را به آقای امیریوسفی منتقل کردیم ولی ظاهرا به مذاق ایشان خوش نیامد. همین شد که در روزهای بعد به عنوان اولین اقدام غرضورزانه، کانون کارگردانان حضور یک کارگردان ایرانی به عنوان داور جشنواره برلین را تبریک گفت ولی برای حضور “قصیده گاو سفید” در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین و بعد از آن جایزه تماشاگران این جشنواره هیچ تبریکی گفته نشد! لازم به ذکر است که بعد از آن هم جوایز و حضورهای بینالمللی متعدد و مهمی برای این فیلم رقم خورد که کانون کارگردانان چشم خود را بر این موفقیتها بست.
این چشمپوشی ادامه داشت تا همین اخیرا و زمانی که در جشن کارگردانان (که لزوم برگزاریاش در این حال و روز مردم قابل درک نیست) آقای امیریوسفی در کنار ذکر نام تمامی فیلمهای توقیفی و موفق بینالمللی که اجازه نمایش در ایران ندارند، کاملا مغرضانه هیچ نامی از فیلم “قصیده گاو سفید” نبرد.
در انتها لازم است بگوییم که ما با اعلام گذشت از همه این تبعیضها، تحقیرها و کملطفیهای کانون کارگردانان، آرزو میکنیم که فیلم “قصیده گاو سفید” و دیگر آثار توقیف شدهی سینمای ایران رفع توقیف شوند و مردم کشور عزیزمان بتوانند این فیلمها را در سالنهای سینما ببینند و به قضاوت این آثار بنشینند.
به امید روزی که در سینمای کشورمان دیگر از سانسور، تبعیض و البته حسادت اثری نباشد.
بدرود
بهتاش صناعیها و مریم مقدم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- جایزه ویژه جشنواره بلغارستان به «کیک محبوب من» رسید
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ جایزه فیپرشی برای «کیک محبوب من»/ پیام کارگردانان فیلم
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- ۲ فیلم ایرانی در جشنواره برلین
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش