عضو شورای شهر تهران با اشاره به ویژگیهای فیلم «نفس»، این ساخته نرگس آبیار را اثری مناسب برای نمایندگی ایران در عرصههای جهانی دانست.
به گزارش سینماسینما، احمد مسجد جامعی معتقد است نگاه به مقوله صلح نه تنها در فیلم «نفس» بلکه در فیلم «شیار ۱۴۳» از ساخته های نرگس آبیار نیز دیده می شود و یکی از ویژگی های «نفس» علاوه بر بیان دیدگاه صلح طلبی، توجه ویژه کارگردان به سبک زندگی خانواده ایرانی در مقطع خاصی از تاریخ معاصر این سرزمین است.
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: فرهنگ ایرانی پر از تنوع است، نه تنها تنوع انسانی و فرهنگی که حتی تنوع ارزشها. تنوعی که گاه گمان میکنیم نمیتوانیم تمام بخشهای آن را زیر یک نگاه واحد جمع کنیم. یکی از ارزشهای دور و دیر این فرهنگ ارزش دفاع شرافتمندانه از خود بوده است و دیگری که آن نیز به همین دور و دیری بوده است، ارزش تنوع انسانی، قومی و فرهنگی.
او ادامه داد: بسیاری از مردم گمان میکنند پذیرفتن یکی از این دو ارزش ملازم نفی آن دیگری است؛ اگر دفاع را گرامی میدارند، از تنوع فرهنگی نمیگویند و اگر تنوع فرهنگی را به رسمیت میشناسند، درباره دفاع لب میبندند و سکوت میکنند. فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار توانسته بی هیچ ضرب و زور و تصنع این دو ارزش را در یک قاب زیبا کنار هم بنشاند، و اگر از تمام خوبیهای فیلم تنها همین یکی را در نظر بگیریم نیز شاید کافی باشد که این فیلم را لایق نمایندگی فرهنگی ایران در عرصه جهانی کند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره حضور پر تعداد فیلم سینمایی «نفس» در عرصه بینالملل گفت: فیلم سینمایی «نفس» جنبههای متفاوتی از روایت زندگی ایرانی را در سنین مختلف در زندگی شهرنشینی و روستایی به تصویر می کشد.
او ادامه داد: مخاطب در فیلم سینمایی «نفس» با حجم بزرگی از اطلاعات زندگی مردم در سال های پیروزی انقلاب و جنگ مواجه می شود. اطلاعاتی که در قالب یک فیلم سینمایی داستان آدم های در جنگ را بیان کرده است. فیلم «نفس» علاوه بر بیان دیدگاه صلح طلبی، توجه ویژه کارگردان به سبک زندگی خانواده ایرانی را در مقطع خاصی از تاریخ معاصر این سرزمین نشان می دهد و همین زاویه نگاه از ویژگیهای این فیلم سینمایی است.
مسجد جامعی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این مطلب که مفهوم صلحطلبی در فیلم «نفس» مبیین اخلاقگرایی در خانوادههای ایرانی است، گفت: یکی از دلایل تحسین فیلم «نفس» توجه به اخلاق در خانواده ایرانی بوده است و آبیار به مقوله دفاع در جنگ تحمیلی به درستی اشاره کرده است و این اخلاقگرایی مرا یاد دوران جنگ و روحیه صلحطلبی ایرانی انداخت چراکه به خوبی به یاد دارم که در مواجهه با اسیران عراقی خیلی اخلاقی عمل میکردیم.
او تاکید کرد: اخلاقگرایی در جنگ تحمیلی نه تنها در نوع برخورد با اسرای عراقی بلکه در برنامهریزی و مختصات جنگی نظامیان نیز وجود داشت. به عنوان مثال بمباران شهرهای عراق در دستور کار نبود و جنگندههای ایرانی بر فراز شهرهای عراق میرفتند، اما بمباران نمیکردند و یا از وسایل کشتار جمعی استفاده نمیکردیم. بنابراین در جنگ تحمیلی جنگ نمیکردیم بلکه تمام قد از میهن خود دفاع میکردیم.
عضور شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: دفاع از میهن را در فیلم «نفس» هم به خوبی شاهد بودیم و مخاطب در فیلم مشاهده میکند که با وجود به شهادت رسیدن بهار و جانباز شدن غفور، پدر همچنان داوطلبانه به جنگ میرود. نوع روایت آبیار به گونهای نیست که تمایل به جنگ کردن و یا تجاوز به کشور را نشان دهد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: فیلم «نفس» آشفتگی که پدیده شوم جنگ در زندگی جمعی و خانوادگی مردم ایجاد میکند را به تصویر میکشد. ضمن اینکه یکی از دلایل موفقیت این فیلم روایت حسی خانم آبیار است که به نظر میرسد به نوعی روایت مولف اثر از کودکی خود است به خصوص اینکه فیلم از نگاه یک دختر بچه روایت میشود.
این مدیر فعال در عرصه فرهنگ و هنر درباره ساختار روایی فیلم «نفس» گفت: اغلب کارگردان ها در روایت داستان های خود به نوعی گزینشی عمل می کنند اما در فیلم «نفس» به هیچ عنوان نگاه گزینشی وجود ندارد و فیلم همه ماجرا را با جزئیات کامل بیان می کند.
او در پایان گفت: علاوه بر مفهوم صلحطلبی یکی دیگر از دلایلی که این فیلم توانست جایزه سیمرغ زرین نگاه ملی را از سی و چهارمین جشنواره ملی فیلم فجر از آن خود کند این بود که مجموعه حال و احوال یک خانواده ایرانی و در نگاه کلی علایق ملی را بازتاب میداد و حس زمان و مکان در فیلم قابل درک بود و به هیچ عنوان اثری بیزمان و مکان مشاهده نمیکردیم.
مسجدجامعی در پایان صحبتهای خود در پاسخ به این سئوال که آیا این فیلم میتواند سینمای ایران را در عرصه بینالملل نمایندگی کند، گفت: قطعا میتواند. اساسا یکی از دلایل انتخاب فیلم «نفس» برای حضور در رقابتهای بینالمللی، روایت درست از فهم زندگی ایرانی در این اثر سینمایی است. بنابراین انواع زندگی با فرهنگهای متفاوت را در این فیلم سینمایی میتوانستیم ببینیم. به این معنا که بخشی از زندگی مهاجران هندی، هموطنان یزدی، لهجه قمی و .. را شاهد بودیم و همین همزیستی مبین روحیه طلحطلبی ایران و ایرانی است. در نتیجه نرگس آبیار فیلمی ساخته که نمونههای آن در زندگی اجتماعی افراد جاری است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





