عضو شورای شهر تهران با اشاره به ویژگیهای فیلم «نفس»، این ساخته نرگس آبیار را اثری مناسب برای نمایندگی ایران در عرصههای جهانی دانست.
به گزارش سینماسینما، احمد مسجد جامعی معتقد است نگاه به مقوله صلح نه تنها در فیلم «نفس» بلکه در فیلم «شیار ۱۴۳» از ساخته های نرگس آبیار نیز دیده می شود و یکی از ویژگی های «نفس» علاوه بر بیان دیدگاه صلح طلبی، توجه ویژه کارگردان به سبک زندگی خانواده ایرانی در مقطع خاصی از تاریخ معاصر این سرزمین است.
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: فرهنگ ایرانی پر از تنوع است، نه تنها تنوع انسانی و فرهنگی که حتی تنوع ارزشها. تنوعی که گاه گمان میکنیم نمیتوانیم تمام بخشهای آن را زیر یک نگاه واحد جمع کنیم. یکی از ارزشهای دور و دیر این فرهنگ ارزش دفاع شرافتمندانه از خود بوده است و دیگری که آن نیز به همین دور و دیری بوده است، ارزش تنوع انسانی، قومی و فرهنگی.
او ادامه داد: بسیاری از مردم گمان میکنند پذیرفتن یکی از این دو ارزش ملازم نفی آن دیگری است؛ اگر دفاع را گرامی میدارند، از تنوع فرهنگی نمیگویند و اگر تنوع فرهنگی را به رسمیت میشناسند، درباره دفاع لب میبندند و سکوت میکنند. فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار توانسته بی هیچ ضرب و زور و تصنع این دو ارزش را در یک قاب زیبا کنار هم بنشاند، و اگر از تمام خوبیهای فیلم تنها همین یکی را در نظر بگیریم نیز شاید کافی باشد که این فیلم را لایق نمایندگی فرهنگی ایران در عرصه جهانی کند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره حضور پر تعداد فیلم سینمایی «نفس» در عرصه بینالملل گفت: فیلم سینمایی «نفس» جنبههای متفاوتی از روایت زندگی ایرانی را در سنین مختلف در زندگی شهرنشینی و روستایی به تصویر می کشد.
او ادامه داد: مخاطب در فیلم سینمایی «نفس» با حجم بزرگی از اطلاعات زندگی مردم در سال های پیروزی انقلاب و جنگ مواجه می شود. اطلاعاتی که در قالب یک فیلم سینمایی داستان آدم های در جنگ را بیان کرده است. فیلم «نفس» علاوه بر بیان دیدگاه صلح طلبی، توجه ویژه کارگردان به سبک زندگی خانواده ایرانی را در مقطع خاصی از تاریخ معاصر این سرزمین نشان می دهد و همین زاویه نگاه از ویژگیهای این فیلم سینمایی است.
مسجد جامعی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این مطلب که مفهوم صلحطلبی در فیلم «نفس» مبیین اخلاقگرایی در خانوادههای ایرانی است، گفت: یکی از دلایل تحسین فیلم «نفس» توجه به اخلاق در خانواده ایرانی بوده است و آبیار به مقوله دفاع در جنگ تحمیلی به درستی اشاره کرده است و این اخلاقگرایی مرا یاد دوران جنگ و روحیه صلحطلبی ایرانی انداخت چراکه به خوبی به یاد دارم که در مواجهه با اسیران عراقی خیلی اخلاقی عمل میکردیم.
او تاکید کرد: اخلاقگرایی در جنگ تحمیلی نه تنها در نوع برخورد با اسرای عراقی بلکه در برنامهریزی و مختصات جنگی نظامیان نیز وجود داشت. به عنوان مثال بمباران شهرهای عراق در دستور کار نبود و جنگندههای ایرانی بر فراز شهرهای عراق میرفتند، اما بمباران نمیکردند و یا از وسایل کشتار جمعی استفاده نمیکردیم. بنابراین در جنگ تحمیلی جنگ نمیکردیم بلکه تمام قد از میهن خود دفاع میکردیم.
عضور شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: دفاع از میهن را در فیلم «نفس» هم به خوبی شاهد بودیم و مخاطب در فیلم مشاهده میکند که با وجود به شهادت رسیدن بهار و جانباز شدن غفور، پدر همچنان داوطلبانه به جنگ میرود. نوع روایت آبیار به گونهای نیست که تمایل به جنگ کردن و یا تجاوز به کشور را نشان دهد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: فیلم «نفس» آشفتگی که پدیده شوم جنگ در زندگی جمعی و خانوادگی مردم ایجاد میکند را به تصویر میکشد. ضمن اینکه یکی از دلایل موفقیت این فیلم روایت حسی خانم آبیار است که به نظر میرسد به نوعی روایت مولف اثر از کودکی خود است به خصوص اینکه فیلم از نگاه یک دختر بچه روایت میشود.
این مدیر فعال در عرصه فرهنگ و هنر درباره ساختار روایی فیلم «نفس» گفت: اغلب کارگردان ها در روایت داستان های خود به نوعی گزینشی عمل می کنند اما در فیلم «نفس» به هیچ عنوان نگاه گزینشی وجود ندارد و فیلم همه ماجرا را با جزئیات کامل بیان می کند.
او در پایان گفت: علاوه بر مفهوم صلحطلبی یکی دیگر از دلایلی که این فیلم توانست جایزه سیمرغ زرین نگاه ملی را از سی و چهارمین جشنواره ملی فیلم فجر از آن خود کند این بود که مجموعه حال و احوال یک خانواده ایرانی و در نگاه کلی علایق ملی را بازتاب میداد و حس زمان و مکان در فیلم قابل درک بود و به هیچ عنوان اثری بیزمان و مکان مشاهده نمیکردیم.
مسجدجامعی در پایان صحبتهای خود در پاسخ به این سئوال که آیا این فیلم میتواند سینمای ایران را در عرصه بینالملل نمایندگی کند، گفت: قطعا میتواند. اساسا یکی از دلایل انتخاب فیلم «نفس» برای حضور در رقابتهای بینالمللی، روایت درست از فهم زندگی ایرانی در این اثر سینمایی است. بنابراین انواع زندگی با فرهنگهای متفاوت را در این فیلم سینمایی میتوانستیم ببینیم. به این معنا که بخشی از زندگی مهاجران هندی، هموطنان یزدی، لهجه قمی و .. را شاهد بودیم و همین همزیستی مبین روحیه طلحطلبی ایران و ایرانی است. در نتیجه نرگس آبیار فیلمی ساخته که نمونههای آن در زندگی اجتماعی افراد جاری است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل