تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۱۸:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 113548

نشست خبری «برادرجان» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران این سریال برگزار شد. دیالوگ‌های غیر متعارف، صحنه‌های خشونت‌آمیز و تکراری بودن داستان از جمله بحث‌هایی بود که در این نشست رسانه‌ای مطرح شد.

به گزارش سینماسینما، نشست خبری سریال «برادرجان» با حضور محمدرضا شفیعی (تهیه کننده)، محمدرضا آهنج (کارگردان)، علی نصیریان، آفرین عبیسی، حسام منظور، سعید چنگیزیان، شیوا ابراهیمی و ندا جبرائیلی (بازیگران) در دفتر موسسه فرهنگی وصف صبا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا شفیعی ضمن تشکر از عوامل این سریال گفت: «این سریال ماحصل تلاش های شبانه روزی دوستان ما است که امیدواریم از تماشای آن لذت برده باشید.»

در ادامه، محمدرضا آهنج درباره این‌که سریال از نیمه‌های راه دچار افت فیلم‌نامه شده است، گفت: «بستگی دارد که ما چه توقعی از فیلم‌نامه داریم. خود من بخش‌های ابتدایی را خیلی دوست داشتم. یک‌سری مسائل تعیین می‌کند که فیلم‌نامه قرار است به کدام سمت برود.»

بحث بر سر دیالوگ‌های سریال

ادامه بحث در این نشست، به نوع دیالوگ‌های سریال «برادر جان» رسید. شفیعی درباره دیالوگ‌های سریال که برای همه شخصیت‌ها با همه خاستگاه‌های اجتماعی یکسان است، گفت: «هر نویسنده‌ای امضایی دارد و این خاصیت متن‌های نویسنده است و نمی‌توان گفت اشکال است. دیالوگ‌ها روزمره نیست و آهنگی دارد و در حقیقت پینگ‌پنگی است و به سریال طراوت می‌دهد. استفاده به جا از ضرب‌المثل‌ها هم یک حسن است. همچنان قبول ندارم که آدم‌هایش شبیه به هم حرف می‌زنند اما معتقدم به روز است.»

آهنج هم در این‌باره گفت: «آثار نعمت‌الله، خاصیتی دارد که دیالوگ‌ها محاوره‌ای نیست و طنین خاص خودش را دارد و حالت پینگ‌پنگی دارد که طراوتی به فیلم می‌دهد.»

اما علی نصیریان با بیان اینکه نسبت به این دیالوگ‌ها ایراد دارد، گفت: «دیالوگ‌های آقای نعمت‌الله بعضی جاها خیلی خوب نوشته شده و حادثه‌ها در آن خوب مطرح شده است اما بعضی جاها ما را برای به‌خاطر سپردن دچار مشکل می‌کرد و پیچ می‌خورد؛ البته باید بگویم هیچ کاری بدون ایراد نیست و خوب و بد در هم است اما درباره بازخورد سریال باید بگویم آن قدری که با مردم ارتباط داشتم نگاه‌شان این بود که کار مثبت است.»

حسام منظور هم دراین‌باره گفت: «قرار نیست دیالوگ‌های دراماتیک شبیه زندگی باشد. در تئاتر و سینما این اصل نیست که دیالوگ شبیه زندگی واقعی باشد. درباره حق‌الناس هم باید بگویم قتل، جنایت، دزدی همه تکراری است اما نگاه مولف به آن طراوت می‌دهد. اگر خشونت نباشد بازیگری کسل‌کننده می شود و این کنش‌ها نقش را جذاب می‌کند.»

داستان تکراری و خشونت زیاد

در ادامه، آهنج درباره تکراری بودن موضوع سریال گفت: «از همان زمان که قتل هابیل شکل گرفت حق‌الناس مطرح شد و تا ابد عالم هم مطرح است و نوع این قصه خیلی مسائل مبتلابه روز را در نظر گرفته است و همین اقبالی که در ظاهر می‌بینیم هنوز این قصه شنیدنی و دیدنی است. همین که قصه جذاب است و خیلی‌ها می‌گویند هم‌ذات پنداری می‌کنیم هنوز شنیدنی و باز هم ساختنی است و بعد از این سریال اگر قرار باشد سریالی دیگر با همین موضوع از منظر دیگر می‌سازم.»

علی نصیریان هم درباره موضوع و محتوا و موضوع تکراری سریال «بردار جان» تاکید کرد: «شما اگر غزل‌های شاعران مختلف را ببینید به عنوان مثال شاید حرف اضافه‌های آنها تکراری نباشد اما محتوای آنها تکراری است؛ مگر سوژه‌های دنیا چقدر است؟ اینها همه تکرار می‌شود؛ به عنوان مثال تا قبل از جنگ، ادبیات تم دیگری داشت و بعد از جنگ چیز دیگری شد. در نتیجه یک موضوع دراماتیک را به ویژه موضوعی که در قالب نمایش ایفا می‌شود را نمی‌توان در چند ساعت آن‌هم کاملاً واقع گرایانه روایت کرد.»

صحنه‌های خشن «برادر جان»، دیگر بحث داغ این نشست بود که حسام منظور، بازیگر نقش چاوش دراین باره توضیح داد: «خشونت حد و مرز تعیین شده‌ای ندارد اما گاهی ضرورت، کنش دراماتیک بازیگر است و نشان دادن خشونت ترویج خشونت نیست.»

او توضیح داد: «یک سری تم کلی در آثار هنری داریم که شامل عشق، خیانت، قتل و … است. این نگاه مؤلف است که به آن طراوت و تازگی می‌دهد. در این ارتباط صحنه‌های خشونت هم اگر نباشد، بازی کسل‌کننده می‌شود.»

سعید چنگیزیان هم گفت: «چرا دنبال نکات مثبت در خانواده‌های دیگر این سریال نیستید.»

شیوا ابراهیمی درباره آموزش خشونت و بدآموز بودن سریال گفت: «زمانی می‌توان گفت خشونت این سریال بدآموزی دارد که آن افراد وقتی آن رفتار را انجام می‌دهند نتیجه مثبت و یا مطلوبی دریافت کنند شما در سریال می‌بینید، افرادی که خشونت انجام می‌دهند یک جور زندگی‌شان بهم می‌خورد و به نظر من نه تنها بدآموزی ندارد، بلکه نکات اخلاقی هم دارد.»

شفیعی نیز در این‌باره توضیح داد: «من خیلی این را شنیده‌ام که تایید رهبری برای این سریال نیست و از این قبیل حرف‌ها یا اینکه چرا سفره افطار پهن نیست. می‌خواهم بگویم من خودم شنیده‌ام، رهبری گفتند اینکه من می‌گویم محتوای فیلم و سریال نمازگزاری باشد نمی‌گویم بیاید جلوی دوربین نماز جماعت به پا کنید می‌گویم مهربانی و عطوفت رواج دهید، نماز رواج دهید. همین کار را هم کردیم یک جا توکل به چاووش می‌گوید، حیف از آن مادرت که حسرت یک نماز نخوانده را بر دل شیطان گذاشت، این خودش یک موضوع است که یک مطلب را چگونه برای مخاطب ارائه دهی تا هم در ذوق نزند هم به دلش بنشیند.»

بازخورد «برادر جان» بین مردم 

علی نصیریان درباره‌ بازخورد سریال «برادرجان» گفت: «در مجموع این سریال گیرایی‌هایی داشته است که مردم را راضی کرده است. تنش‌هایی که در این سریال می‌بینید به این دلیل است که در این فرصت کم کارگردان نتوانسته است آن را بررسی کند.»

آفرین عبیسی هم در این‌باره گفت: «من وقتی می‌روم خرید همه می‌گویند به به چه زیبا بازی کردید، می‌گویم ممنون. اما پیش خودم می‌گویم سریال را دیدید. خوش‌تان آمد. آیا چیزی هم از آن یاد گرفتید؟  عمر ما به قدری نیست که بخواهیم همه چیز را تجربه کنیم خیلی چیزها را باید ببینیم و یاد بگیریم اما متاسفانه دوست داریم همه چیز را خودمان تجربه کنیم، این اشتباه است و گاهی باعث می‌شود رندگی ما نابود شود.»

«برادر جان» به نویسندگی سعید نعمت‌الله و کارگردانی محمدرضا آهنج در ماه رمضان بعد از اذان مغرب از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها