
مصاحبه چهره ها با هم یکی از مقوله هایی است که این سال ها در رسانه های مختلف اعم از دیداری و شنیداری و مکتوب رایج شده است و مخاطب به خاطر اینکه دو چهره روبروی هم می نشینند و درباره موضوعات مختلف صحبت و بحث می کنند، لذت می برد .روز گذشته روزنامه شرق مصاحبه ای را با فائزه هاشمی انجام داد که مصاحبه کننده این گفت و گو بهاره رهنما بازیگر سینما و تلویزیون بود که باعث انتقاد هایی از این دست شد که چرا یک هنرپیشه با یک سیاستمدار مصاحبه کرده است.اما آیا مصاحبه چهره ها با یکدیگر از منظر روزنامه نگاری حرفه ای است؟ در این نوع گفت گو ها باید چه مواردی رعایت شود؟ آیا مطبوعات می توانند از این رویه برای فروش بیشتر روزنامه خود استفاده کنند؟
فریدون صدیقی مدرس روزنامه نگاری در این باره به شفقنا رسانه می گوید: مصاحبه چهره ها با هم اتفاق تازه ای نیست از پیش تر بوده و همچنان هم هست مثل صحنه تلویزیون ،رادیو یا در رسانه های مکتوب که شامل مجله و روزنامه می باشد.در اینجا می توانم به گفت و گوی کیارستمی با کوروساوا (کارگردان مشهور ژاپنی) و یا مصاحبه مهرجویی با کیمیایی اشاره کنم که مصاحبه هایی مفصل درباره اینکه سینما چگونه رسانه ای است و و چه کارکردی دارد ، انجام شد .به همین خاطر این نوع مصاحبه ها ،رویکرد جدیدی در رسانه ها نیست .
او ادامه می دهد: اما معمولا در چنین مصاحبه های دو نفر را از یک حوزه و خانواده کاری باشند، روبروی هم قرار می دهند .مثلاً طالبی نژاد که یک منتقد فیلم و کارگردان هم است ،می تواند با یک کارگردان سینما یا تلویزیون مصاحبه کند چرا که هر دو می توانند درباره یک موضوع مشترک صحبت کنند .این خیلی رایج تر است و برای مخاطب هم جذابیت دارد .بنابراین این پدیده، مقوله غیر حرفه ای نیست. فقط ترجیحا از یک خانواده و از یک جنس باشند.چون باعث جذابیت گفت و گو می شود و در واقع مخاطب با دو چهره روبرو است و اگر مصاحبه کننده در جایگاهی باشد که از موضوع و شخصیت مصاحبه شونده آگاهی داشته باشد بر کیفیت مصاحبه می افزاید.
این پیشکوست روزنامه نگاری با ارزیابی مصاحبه بهاره رهنما با فائزه هاشمی بیان می کند:خانم رهنما بازیگر سینما و تلویزیون و مولف کتاب است، مطالعه دارد و با رسانه غریبه نیست و از طرفی با توجه به شخصیتی که دارد غریبه با فضا و موقعیت سیاسی نیست و از طرفی شخصیت فائزه هاشمی به خاطر زاویه دید و نگاهی که به پدیده های پیرامون خود دارد به قدری برای مخاطب جذاب است که همیشه در صحبت هایش تلنگری به موضوعات مختلف دارد و می توانم بگویم همیشه حرفی برای گفتن دارد و البته آدم جسوری است( فارغ از اینکه حرف هایش درست یا غلط است، بنده این قضاوت را می کنم) و خانم رهنما هم با توجه به اینکه زمانی ستون نویس روزنامه ای بود و به اعتبار سن و سال و موقعیت شخصیتی که دارد ،و با شناختی که از هر دو دارم به نظرم گفت و گوی جذابی بوده باشد . البته اگر همین چهره ها که روبروی هم برای یک گفت و گوی مفصل می نشینند ، بتوانند موضوع گفت و گو را خوب حرکت دهند و یا از موضوعی راز گشایی کنند طبیعتاً مصاحبه بسیار جذاب تر خواهد شد.
صدیقی با توضیح درباره اینکه این رویه چهره به چهره چقدر می تواند به گرایش مخاطب به سمت مطبوعات باشد، می گوید:اگر فردی که چنین مصاحبه هایی را انجام دهد در آن جایگاه و مقام برای انجام یک گفت و گو باشد، بی تردید به خواندن آن مصاحبه خیلی کمک می کند.همانطوری اگر یک روزنامه نگار با تجربه و متخصص در رشته خودش مصاحبه ای انجام دهد او هم می تواند یک مصاحبه جذاب و گیرا خلق کند البته عکس قضیه هم است یعنی امکان اینکه در هر دو مصاحبه ضعف هم دیده شود،بسیار است.
او ادامه می دهد: اگرچه قاعده این است آنچه را که یک روزنامه نگار حرفه ای انجام می دهد به خودی خود باید جذاب باشد. منظورم از حرفه ای این است که کارش را بلد است ،موضوع ،مصاحبه شونده و مخاطب خود را می شناسد که این گفت و گو کجا منتشر می شود و برای کدام مخاطب هدف است . این موارد خیلی اهمیت دارد که اغلب این موارد را گم می کنیم .البته باید این نکته را یادآور شوم که مصاحبه خانم رهنما با فائزه هاشمی ،به اعتبار چهره ای که خانم رهنما دارد بیشتر به درد یک مجله می خورد ،مجله ای که می تواند سیاسی هم نباشد ولی از آنجا که شخصیت خانم هاشمی بیشتر سیاسی است پس چنین مصاحبه ای می تواند در روزنامه شرق چاپ شود و خواندنی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «۱۱/۱۱»؛ اخلاقِ فردی در برابر فاجعهی جمعی
- «دورهمیِ بانوی اوّل»؛ رنجنامهی خاموشی و شکیبایی!
- بهاره رهنما با «دورهمی بانوی اول» در کهریزک
- رونمایی از پوستر نمایش «دورهمی بانوی اول»
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- نیما رئیسی در «عطرهای خالی» بازی میکند
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- دانایی درد دارد خانم بهاره رهنما
- ساترا بخش توهین بهاره رهنما به اقوام ایرانی در «شام ایرانی» را حذف کرد
- دغدغه زنان و دختران را دارم/ روایت بهاره رهنما از مستند “صدام کن مامان”
- بازیگرانی که دست به قلم شدهاند/از داستانهای کیانیان تا ترجمه های نیکی کریمی و نگار جواهریان
- من را قضاوت کن
- نخستین تصویر از سحر قریشی و بهاره رهنما در «ایکس لارج»
- برنامههای «گذر سینما» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ بهاره رهنما «سونات پاییزی» را میخواند
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





