به گزارش سینماسینما، نشست خبری هفدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی ظهر امروز سهشنبه ۲۳ مرداد با حضور مرضیه برومند (دبیر جشنواره)، پیمان شریعتی (مدیر اجرایی) و محمد جعفریان مدیر روابط عمومی تئاتر شهر در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.
مرضیه برومند در ابتدای صحبتهایش در این نشست با اشاره به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور با بیان اینکه این روزها مسئولیت همه ما سنگینتر است، گفت: «در شش ماه گذشته که مشکلات خودش را بیشتر نشان داد فکر میکردم باید چه کنیم؟ دیدم راهی نیست جز اینکه فرهنگ بالاتر برود و جامعه احساس همبستگی کرده و به فردای بهتر امیدوار باشد.»
دبیر جشنواره در ادامه درباره بخش بینالملل جشنواره امسال نیز گفت: «فراخوان بخش بینالملل را در مهر ماه فرستادیم و ۱۷۰ گروه از ۳۰ کشور اعلام آمادگی کردند که آثار بازبینی شد اما این ماجرا برخورد کرد با مسائل سیاسی کشور و با کمال حیرت دیدیم تعداد گروههایی که به این دلیل به ایران نیامدند فقط یک مورد بود آن هم روسیه، من نمیدانستم آنقدر روسها ترسو هستند! گروه نمایشی روس بهانه آورد هوای تهران گرم است اما فهمیدیم به دلیل ترس نیامدند. ما هم گفتیم به جهنم که نمیآیید.»
این کارگردان همچنین افزود: «اما در مقابل، گروه تئاتر فرانسوی حتی از جانب ترامپ از ما عذرخواهی کرد و تخفیف هم دادند. همه گروههای خارجی با اندک هزینه به تهران میآیند. هم ما تعداد آثار خارجی را کم کردیم که هزینه کم شود هم سفارتهای کشورهای خارجی در این زمینه با ما همراهی کردند به خصوص فرانسه که بدون در نظر گرفتن کوچکترین ملاحظات سیاسی فقط فرهنگ را در نظر گرفته و کمک کردند.»
او در ادامه صحبتهایش ضمن گلایه از گوته گفت: «در جشنواره دو دوره گذشته یعنی جشنواره پانزدهم، گوته افغانستان با سفارش گوته ایران هزینه رفت و آمد و اقامت گروههای تئاتر افغانستان را فراهم کردند چون من اصرار داشتم که از افغانستان هم اثری در جشنواره اجرا شود. حسم این بود که از گروههای خودمان است. در دوره شانزدهم گوته زد زیر قول و قرارهایش و گروههای افغانستان دو روز زودتر به صورت زمینی آمدند چون گوته هزینه بلیت را برایشان فراهم نکرده بود. امسال واقعا دچار مشکلات عدیده هستیم ما به گوته گفتیم و سفارت آلمان اول قبول کرد هزینه رفت و آمد را بدهد بعد زد زیرش اما در نهایت خودمان بلیت خریدیم و بچههای افغان به جشنواره میآیند. ما در شرایط بد اقتصادی فکر شرایط بچههای هنرمند همسایه را هم داریم.»
دبیر جشنواره خطاب به ترامپ و ایرانیهایی که او را تشویق به اعمال تحریم و محدودیت بیشتر میکنند، بیان کرد: «این محدودیت دودش در چشم مردم میرود و مراکز فرهنگی هنری که تلاش فرهنگ و روحیه و عمق نگاه مردم را بالا ببرند. آنقدر نگویید به فکر مردمید، چون نیستید. همانطور که بسیاری در داخل هم به فکر مردم نیستند. اما ما فرهنگیها دورنگر و آیندهنگرتر از این هستیم که امروز را وا بگذاریم و به فردا فکر نکنیم؛ فردا روشن است و آسمان عروسکها هم آبی است.»

برومند در مورد شادپیمایی روز افتتاحیه این دوره از جشنواره که محل آن از محدوده ولیعصر به بوستان آب و آتش تغییر کرده است، گفت:« دلم میخواست امسال هم این شادپیمایی در میدان ولیعصر باشد اما به دلیل شرایط مالی، برنامهریزی و شرایط حساس کنونی امکانپذیر نشد. اول مخالفت کردم اما بعد دیدم آب و آتش هم امکاناتی دارد و در عید قربان مردم آنجا جمعاند، امیدوارم این مراسم خوب برگزار شود.»
برومند همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه به دلیل خستگی از دورههای بعدی دبیر جشنواره عروسکی نخواهد شد، گفت: «هر کسی بعد از من دبیر شود به عنوان مشاور کنارش خواهم بود. در این سه دوره هر کدام از اعضای ستاد یک دبیرند باید بچههای جوان بیایند که افکار و برنامههای جوانانه دارند.»
او با اشاره به اینکه از ساعت ۱۷ روز چهارشنبه در پارک آب و آتش آغاز شده و تا ساعت هشت شب ادامه مییابد اما تا ۱۲ گروهها در پارک برنامه دارند، گفت: «برای حضور در شادپیمایی جشنواره عروسکی تهرن مبارک از خانوادهها دعوت کنید تا دوشادوش هم راه برویم؛ از هر اندیشه و خاستگاه سیاسی و اجتماعی کنار هم باشیم. ما راهی نداریم جز اینکه باهم باشیم باهم امیدوار باشیم و روحیهمان را حفظ کنیم.»
در ادامه این مراسم پیمان شریعتی، معاون اجرایی دبیر جشنواره هم به بیان توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: «جشنواره امسال متفاوتتر از دورههای گذشته است؛ علیرغم مشکلات به همت ستاد جشنواره مسیر خوبی را پیش برده و امیدوارم بتوانیم جشنوارهای پر شور در شان جامعه عروسکی برگزار کنیم.»
شریعتی با اشاره به آثار بخش ملل گفت: «۶ اثر از ۵ کشور همچون افغانستان، تایوان، فرانسه، کرواسی و هلند در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک اجرا میشوند.»
شریعتی همچنین درباره برگزاری شادپیمایی جشنواره در بوستان آب و آتش گفت: «تنها برنامه بزرگ فرهنگی تهران در عید قربان این شادپیمایی است.»
سعید اسدی رییس تئاتر شهر، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی دیگر از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی از دیگر حاضران در این نشست بودند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- مشاور اقتصادی خانه سینما منصوب شد
- سعید رشتیان در مراسم اهدای نشان عالی خورشید مطرح کرد: باید بیشتر به سمت حرفهای شدن در سینمای مستند پیش برویم/ افزایش توجه بر تهیهکنندگی سینمای مستند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- تبریک انجمن بازیگران سینمای ایران به مرضیه برومند
- مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما شد
- نظر متناقض تهیهکننده و کارگردان «کلیله و دمنه» درباره پایان این مجموعه
- مشکل «کلیله و دمنه» حل شد/ انتشار قسمت جدید با مجوز ساترا
- «شهرک کلیله و دمنه» توقیف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





