کیانوش عیاری که فیلم «خانه پدری»اش بالاخره روانه اکران عمومی شد، میگوید: قطعا برای همه تماشاگران «خانه پدری» سوال خواهد شد که چرا این فیلم یک دهه توقیف شده بود، چون هیچ ویرانی یا اتفاق بدی به وجود نمیآورد.
به گزارش سینماسینما، اگرچه کیانوش عیاری «خانه پدری» را چند سال قبل برای فقط یک روز روی پرده سینماها برده بود، اما حالا پس از ۹ سال آن را به اکران عمومی رسانده و اگر یکی دو سال قبل راضی به اکران محدود فیلم در سینماهای هنر و تجربه شده بود ، دیگر سینمادوستان و علاقهمندان زیادتری فرصت تماشای آن را پیدا نمیکردند.
این فیلمساز به بهانه آغاز اکران عمومی فیلمش در گفتوگویی درباره حسی که نسبت به این اتفاق پس از چند سال مشکل و تلاش برای اکران فیلم داشت بیان کرد: در پی دل شکستگی ناشی از توقیف فیلم «خانه پدری»و بعد هم «کاناپه» انرژی من گرفته شده بود، البته به هر حال بعد از چند سال فیلم « کاناپه» را ساختم و فکر میکنم ساخت «کاناپه» باعث شد از آن دوران آزاردهنده توقیف «خانه پدری»خلاص شوم، ولی این هم توقیف شد گرچه آن را پیشبینی میکردم. آرزویم این است که یک بار دیگر مسئولان به این مسئله توجه کنند که آیا فیلمی مثل «کاناپه» باید از اکران عمومی کنار گذاشته شود؟
او ادامه داد: الان پس از حدود یک دهه که «خانه پدری»در معرض تماشای عموم قرار میگیرد قطعا برای همه سوال برانگیز خواهد بود که چرا این فیلم باید یک دهه متوقف شود. طبیعی است که مثل خیلی دیگر از اتفاقات این سالها و حتی از گذشتههای دور همین طور بوده که فیلمها توقیف میشوند و بعد از نمایش همه تعجب میکنند که چرا؟ چون نه ویرانی به وجود آورد و نه اتفاق بدی رخ داد.
عیاری گفت: آرامشی که ناشی از دیده شدن این فیلم دارد مرا خوشحال و در عین حال متاثر میکند که چرا دیگر فیلمهای من اگر توقیف نشدند، ولی با آنها به گونهای برخورد شد که کم از توقیف نداشت؟ مثل «بودن یا نبودن» که فقط پنج روز اکران شد و بعد توقیف، در حالی که بعدها تلویزیون دو بار آن را پخش کرد و در آن سالها یکی از پزشکان متخصص و مشهور بیماریهای قلبی اعلام کرد که نمایش این فیلم در تلویزیون آمار اهدای قلب در کشور را به طرز خیرکنندهای بالا برد و آیا این اتفاق نباید دستکم کسانی را که مسئول توقیف این فیلم بودند خجالتزده میکرد؟ آیا برای دستاوردهای بسیار کمتر از این در سینمای ایران، هزینههای بسیار سهمگینتر پیش نیامده؟! اما نه تشکر و نه هیچ قدردانی را بابت این اتفاق شاهد نبودم گرچه انتظاری هم نداشتم.
او درباره اینکه به نظرش حس مخاطب «خانه پدری» پس از تماشای آن چه خواهد بود بویژه نسبت به فیلمی که ۱۰ سال قبل ساخته شد؟ گفت: قاعدتا فکر میکنم این فیلم بیات نشده و نسبت به آنچه همان ۱۰ سال قبل میتوانست در ذهن تماشاگر رسوخ کند، تغییری نکرده چون وارد مسائل روز نشده است.
عیاری درباره اصلاح این فیلم هر چند جزئی و اینکه چطور پس از چند سال مخالفت با اصلاح، راضی به انجام آن شده است؟ توضیح داد: اصلاحاتی رخ داده ولی در دریافت حس تماشاگر مطلقا خللی ایجاد نشده است. اگرچه این شرایط فعلی، یک توافق است ولی واقعیت این است که تصور میکنم شاید همان چیزی که باعث نمایش این فیلم شده، یک اتفاق بهتر است. الان راضیتر هستم و این را محصول گذشت زمان و فروکش کردن حسی که در آن سالها داشتم میدانم. اما تاکید میکنم که در ارتباط تماشاگر با فیلم خللی ایجاد نشده است.

«خانه پدری» که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده، بخاطر یک صحنه در تمام این سالها اکران نشد تا کارگردانش از رنج توقیف آن ۶ سال نتواند فیلم بسازد، که البته فیلم بعدیاش «کاناپه» هم عاقبت بهتری نداشته است.
عیاری «خانه پدری» را براساس یک اتفاق واقعی در اهواز که پیش از انقلاب اسلامی رخ داده بود ساخته اما مخالفتهایی با نمایش آن به بهانه یک تصویر تلخ و خشن باعث شد فیلم برای نزدیک به یک دهه از اکران بازبماند و البته تا به الان هم معلوم نشده آیا واقعا مشکل این فیلم فقط خشونت بود؟ که اگر بود پس این صحنهها و اخبار خشونت باری که هر روز از تلویزیون، به عنوان یک رسانهی در دسترس برای تمام اقشار سنی، پخش میشود چیست؟!
این موضوع چند سال قبل در نشست کانون فیلم خانه سینما مورد اشاره کارگردان فیلم هم بود که گفت: «فیلمهای دیگری وجود دارند که به مراتب از صحنه «خانه پدری» سهمگینترند. فقط یک صداست که این اوضاع را خراب کرده است؛ برخورد دسته سنگ با یک جمجمه. غیر از این هیچ چیز مشمئزکنندهای نیست و من این را شوخی میگیرم که به دلیل این صحنه فیلمم توقیف شده باشد و همین الان هم تماشاگران تعجب میکنند که چرا این فیلم چند سال در محاق توقیف قرار گرفته است.»
عیاری در تمام این چند سال بارها تاکید کرده بود، «خانه پدری» دچار یک سوءتفاهم بیهوده شده و اگر فیلمش تلخ است به تلخی ذاتی خودش برمیگردد. او گفته بود: هیچگاه قصد سیاهنمایی نداشتم و فقط آسیبی اجتماعی را مطرح کردم اما از آنجایی که فیلمهایی که میسازم قرار است ماحصل نوع نگاهم باشد در نتیجه آثارم مفرح و برای تفریح مردم نیست. با این حال برای من تفریح مناسب از تنویر افکار عمومی مهمتر است چون شرم میدانم روزی را که برای تنویر افکار عمومی فیلم بسازم.
حال پس از ۹ سال «خانه پدری» با اصلاحی جزئی و محدودیت سنی +۱۵ روی پرده رفت تا یکی دیگر از فیلمهای فهرست نسبتا بلند توقیفیهای سینما کم شود.
در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی و پیری) شخصیت اصلی این فیلم با نام محتشم را که روایت زندگیاش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده است بازی کردهاند.
شهاب حسینی، مینا ساداتی، مهران رجبی و نازنین فراهانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
منبع:ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





