هنوز یک ماه تا شروع سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی است اما از آنجایی که هیات انتخاب کار بازبینی فیلمها را از مدتها پیش آغاز کرده، حواشی و حرف و حدیث رسانهها درباره حضور فیلمهای متقاضی در جشنواره سیوپنجم، روز به روز بیشتر میشود.
به گزارش سینما سینما ،در این میان به نظر میرسد روزنهای برای درز اخبار جشنواره به بیرون ایجاد شده است؛ روزنهای که ظاهرا در دل هیات انتخاب است و بعد از نمایش هر فیلم، نظرات اعضای هیات انتخاب را منعکس میکند. به همین خاطر تا اینجای کار برخی رسانهها بر اساس حدس و گمان فیلمهای حاضر در جشنواره سی و پنجم را لیست کردهاند.
الهام نداف در گزارشی در اعتماد نوشته است :در این میان همچنان نیمی از آثار متقاضی برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درنیامدهاند. اما سوال اساسی اینجاست که نظر هیات انتخاب درباره فیلمهای جشنواره سیوپنجم از چه کانالی به بیرون میرسد؟ شایعات رد یا حضور فیلم در جشنواره سی و پنجم، این روزها گریبان «کاناپه» کیانوش عیاری را نیز گرفته است. براساس این شایعات تازهترین ساخته عیاری به دلیل تعدد مشکلات ممیزی، از حضور در جشنواره
سی و پنجم بازمانده است.
این در حالی است که آخرین فیلم عیاری با عنوان «خانه پدری» بعد از گذشت سه سال همچنان امکان اکران روی پرده سینماها را پیدا نکرده و بعید به نظر میرسد عیاری «کاناپه» را نیز اسیر مشکلات ممیزی آن هم از نوع پیش پا افتاده کند. برای اطمینان از صحت این خبر، ترجیح دادیم نظر هیات انتخاب درباره «کاناپه» را از زبان عیاری بشنویم. او در گفتوگو با «اعتماد» در توضیح این مساله گفت: «فیلم کاناپه تا چند روز آینده به هیات انتخاب داده میشود و اعضا هنوز فیلم را ندیدهاند.» عیاری در ادامه با بیان اینکه خبر ممیزیها و مشکلاتی که مطرح شده از اساس دروغ است، تاکید کرد: «فیلم «کاناپه» را سه شنبه هفته آینده در اختیار هیات انتخاب قرار میدهیم.» عیاری در پاسخ به وضعیت «خانه پدری» و پیگیری اکران آن در سینماها، گفت: «از «خانه پدری» واقعا بیخبرم و دیگر رغبتی برای پیگیری اکران فیلم ندارم.»ممکن است دیگر اخبار واکنش هیات انتخاب به فیلمهای به نمایش درآمده، از اساس دروغ باشد، اما با وجود شک و شبهههای موجود، نمیتوان از کنار آنها به راحتی گذشت. طبق این اخبار غیررسمی در روزهای اخیر، فیلمهای «زرد» مصطفی تقی زاده، «ویلایی ها» منیر قیدی، «انزوا» مرتضی علی عباس میرزایی و «تابستان داغ» ابراهیم ایرج زاد، از جمله فیلمهای اولی هستند که مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفتهاند. «فراری» علیرضا داوودنژاد و
«بی نامی» علیرضا صمدی و «یک روز بخصوص» همایون اسعدیان نیز به نمایش درآمدهاند اما واکنش هیات انتخاب به این فیلمها، در رسانهای منعکس نشده است. این در حالی است که «رگ خواب» حمید نعمتالله به همراه «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان تنها فیلمهایی است که تا امروز توجه تمامی اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر را به خود جلب کردهاند. اما هیات انتخاب در تمام جشنوارههای دولتی سینمایی در ایران، بعد از معرفی آثار منتخب معرفی میشوند؛ روالی که سالها برای جلوگیری از لابیهای احتمالی فیلمسازان و صاحبان آثار با اعضای هیات انتخاب مرسوم است. با این همه تعداد قابلتوجهی از فیلمسازان و تهیهکنندگان به راحتی به اسامی این اعضا دسترسی پیدا میکنند و سیاستگذاران جشنواره فجر نیز تدبیری برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ نکردهاند. سیاوش حقیقی، تهیهکننده سینما که فیلم «مادری» را به جشنواره سی و پنجم ارایه کرده است، چندی پیش به همین مساله اشاره کرد. او که بعد از ارایه فیلمش به جشنواره گرفتار همین حواشی شده و بارها اخبار ضد و نقیضی از سوی هیات انتخاب شنیده، معتقد است: «تنها نکتهای که به ذهن بنده آن هم با تجربه حضور در برگزاری سه دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان مدیر مستندسازی که تمام لحظات این رویداد را اعم از هیاتهای انتخاب و حتی داوری ضبط و مستندسازی کرده میرسد و به چشم دیدهام اکثر این خبرسازیها فقط به خاطر فشار روانی روی تیم انتخاب بوده تا اگر و احیانا این فیلمها به هر دلیلی به جشنواره راه نیافت بتوانند از آن بهصورت اهرم فشار استفاده کنند.»
بنا به اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، هیات انتخاب ۱۷ دی ماه آثار منتخب خود را اعلام میکند. طبق تغییرات صورت گرفته جشنواره سی و پنجم، امسال ۴۴ فیلم شامل فیلمهای اول، هنر و تجربه و دیگر آثار معرفی میشوند. از این حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۳ فیلم را در بخش سودای سیمرغ خواهیم داشت که فیلمهای سودای سیمرغ از دل چشمانداز سینمای ایران انتخاب میشوند؛ به این معنی که هیات انتخاب در ابتدا ۴۴ فیلم را بهعنوان چشمانداز سینمای ایران معرفی میکند و از دل این ۴۴ عنوان ۲۲ تا ۳۳ فیلم توسط هیات انتخاب به عنوان آثار بخش سودای سیمرغ معرفی میشوند که بر اساس تصمیم هیات انتخاب و ویژگیهای فنی و محتوایی یک فیلم هر تعداد فیلم اول یا هنر و تجربه یا فیلمهای حرفهای در رقابت نهایی سودای سیمرغ میتوانند حضور یابند. هر ۴۴ فیلم بخش چشمانداز سینمای ایران میتوانند برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با هم رقابت کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛