وحید موسائیان کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است: پژوهش در سینما حتی می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد و آنچه بر پرده سینما نشان داده می شود را ارزشمندتر کند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، وحید موسائیان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است: پژوهش به ذات، بیان و شکل گیری یک اثر که صرفا هنری است و اثری که به فرامتن های فرهنگی و ساختار هنری نگاه می کند کمک میکند و عنصری در کنار خلاقیت است که خوشبختانه این عمل پژوهش گرانه در سینمای ما و مخصوصا سینمای مستند که ذات آن بر پایه پژوهش است، دیده شده و در سینمای داستانی نیز رگه هایی از پژوهش دیده می شود.
وی درباره اهمیت پژوهش در سینما گفت: پژوهش نه تنها در سینما بلکه در زندگی عصر امروز، فرهنگ، هنر، اقتصاد و… نیز جایگاه مهمی دارد. باید در نظر داشت که پژوهش تنها شامل موضوعات علمی، تاریخی نمی شود بلکه می تواند در هنر هم مورد استفاده قرار گیرد و در ذات هنر تاثیرگذار باشد.
موسائیان ادامه داد: شاید در ابتدا ساده انگارانه فکر کنیم که پژوهش خلاقیت نمی آورد اما اگر بیشتر توجه کنیم متوجه می شویم که بسیاری از موضوعات از پژوهش بیرون می آید و عمل خلاقانه نیز از بطن همین موارد پیدا شود.
تهیه کننده «فرزند چهارم» با بیان اینکه پژوهش در سینما، تئاتر، موسیقی، شعر و…نقش دارد ، گفت: هنرمند عصر امروز و در هزاره جدید این شانس را داشت که با وسایل ارتباط جمعی هرچه راحت تر و ساده تر دسترسی پیدا کند ، به هرآنچه می خواهد فکر کند به هر آنچه در گذشته و آینده اش خواهد بود و به آنچه در حال اتفاق افتادن است فکر کند و اگر منابع فراوانی در دسترس باشد این شانس را دارد تا از آن استفاده کند.
موسائیان خاطرنشان کرد: پژوهش در سینما حتی می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد و آنچه بر پرده سینما نشان داده می شود را ارزشمندتر کند و حتی ارزش های دیگری نیز به فیلم بدهد. قطعا وقتی پژوهش بتواند در سینمای عامه پسند چنین ارزشی داشته باشد ، در فیلم های جدی اتفاقات بهتری به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه فیلم های تاریخی و علمی و تخیلی ذاتشان با پژوهش همراه است، افزود: با پژوهش، پژوهشگران سینمایی موفق تر هستند، اساتیدی همچون احمد ضابطی جهرمی و زنده یاد اکبر عالمی در زمینه پژوهش از ما خیلی جلوتر بودند؛ کسانی بودند که از دهه های پیش به پژوهش در کارهایشان توجه داشتند و به دانشجوهایشان تاکید می کردند که پژوهش عنصر مهمی است و پژوهش را به صورت مجزا درس می دادند. این اساتید درحقیقت پژوهش هایی که در کتاب های کتابخانه ای، قفسه های دست نیافتنی و آرشیو های فیلمی که در دسترس نبود، فرهنگ پژوهش را ترویج می دادند و به دانشجویان می آموختند و امروز که زنده یاد اکبر عالمی نیست این میراث می تواند به فیلمساز کمک کند تا نگاه دیگری به هنر به کمک پژوهش داشته باشد.
موسائیان در پایان گفت: امیدواریم توجه به مقوله پژوهش ادامه داشته باشد و ما تاثیر آنرا در سینما ببینیم.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- امیر آقایی و پگاه آهنگرانی به «خط نجات» پیوستند
- آخرین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش برگزار شد/ رونمایی از پوستر
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- رضا رویگری: فیلمنامههای ضعیف مهمترین معضل سینمای ایران است
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- تمدید مهلت شرکت در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- علی نصیریان: برای نقشآفرینی شخصیتها تحقیق میکنم
- رعنا آزادی ور و علیرضا بیرانوند در اکران مردمی یک فیلم+ تصاویر
- نمایش فیلم های ایرانی در «کوزوو»
- نمایش فیلمی با بازی رضا کیانیان از پاییز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





