وحید موسائیان کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است: پژوهش در سینما حتی می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد و آنچه بر پرده سینما نشان داده می شود را ارزشمندتر کند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، وحید موسائیان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است: پژوهش به ذات، بیان و شکل گیری یک اثر که صرفا هنری است و اثری که به فرامتن های فرهنگی و ساختار هنری نگاه می کند کمک میکند و عنصری در کنار خلاقیت است که خوشبختانه این عمل پژوهش گرانه در سینمای ما و مخصوصا سینمای مستند که ذات آن بر پایه پژوهش است، دیده شده و در سینمای داستانی نیز رگه هایی از پژوهش دیده می شود.
وی درباره اهمیت پژوهش در سینما گفت: پژوهش نه تنها در سینما بلکه در زندگی عصر امروز، فرهنگ، هنر، اقتصاد و… نیز جایگاه مهمی دارد. باید در نظر داشت که پژوهش تنها شامل موضوعات علمی، تاریخی نمی شود بلکه می تواند در هنر هم مورد استفاده قرار گیرد و در ذات هنر تاثیرگذار باشد.
موسائیان ادامه داد: شاید در ابتدا ساده انگارانه فکر کنیم که پژوهش خلاقیت نمی آورد اما اگر بیشتر توجه کنیم متوجه می شویم که بسیاری از موضوعات از پژوهش بیرون می آید و عمل خلاقانه نیز از بطن همین موارد پیدا شود.
تهیه کننده «فرزند چهارم» با بیان اینکه پژوهش در سینما، تئاتر، موسیقی، شعر و…نقش دارد ، گفت: هنرمند عصر امروز و در هزاره جدید این شانس را داشت که با وسایل ارتباط جمعی هرچه راحت تر و ساده تر دسترسی پیدا کند ، به هرآنچه می خواهد فکر کند به هر آنچه در گذشته و آینده اش خواهد بود و به آنچه در حال اتفاق افتادن است فکر کند و اگر منابع فراوانی در دسترس باشد این شانس را دارد تا از آن استفاده کند.
موسائیان خاطرنشان کرد: پژوهش در سینما حتی می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد و آنچه بر پرده سینما نشان داده می شود را ارزشمندتر کند و حتی ارزش های دیگری نیز به فیلم بدهد. قطعا وقتی پژوهش بتواند در سینمای عامه پسند چنین ارزشی داشته باشد ، در فیلم های جدی اتفاقات بهتری به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه فیلم های تاریخی و علمی و تخیلی ذاتشان با پژوهش همراه است، افزود: با پژوهش، پژوهشگران سینمایی موفق تر هستند، اساتیدی همچون احمد ضابطی جهرمی و زنده یاد اکبر عالمی در زمینه پژوهش از ما خیلی جلوتر بودند؛ کسانی بودند که از دهه های پیش به پژوهش در کارهایشان توجه داشتند و به دانشجوهایشان تاکید می کردند که پژوهش عنصر مهمی است و پژوهش را به صورت مجزا درس می دادند. این اساتید درحقیقت پژوهش هایی که در کتاب های کتابخانه ای، قفسه های دست نیافتنی و آرشیو های فیلمی که در دسترس نبود، فرهنگ پژوهش را ترویج می دادند و به دانشجویان می آموختند و امروز که زنده یاد اکبر عالمی نیست این میراث می تواند به فیلمساز کمک کند تا نگاه دیگری به هنر به کمک پژوهش داشته باشد.
موسائیان در پایان گفت: امیدواریم توجه به مقوله پژوهش ادامه داشته باشد و ما تاثیر آنرا در سینما ببینیم.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- امیر آقایی و پگاه آهنگرانی به «خط نجات» پیوستند
- آخرین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش برگزار شد/ رونمایی از پوستر
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- رضا رویگری: فیلمنامههای ضعیف مهمترین معضل سینمای ایران است
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- تمدید مهلت شرکت در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- علی نصیریان: برای نقشآفرینی شخصیتها تحقیق میکنم
- رعنا آزادی ور و علیرضا بیرانوند در اکران مردمی یک فیلم+ تصاویر
- نمایش فیلم های ایرانی در «کوزوو»
- نمایش فیلمی با بازی رضا کیانیان از پاییز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش