به گزارش سینماسینما، مراسم تکریم سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه سیدعباس صالحی، وزیر دولت دوازدهم، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور، عصر امروز (شنبه چهارم شهریور) در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم جمع زیادی از مقامات دولتی و چهرههای فرهنگی و هنری از جمله محمود علوی (وزیر اطلاعات)، محمدمهدی حیدریان (رییس سازمان سینمایی)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد)، حسین فریدون، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد)، علی نصیریان، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، حجتالاسلام شاهمرادی، حجتالله ایوبی، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد فارابی)، عبدالجبار کاکایی، اصغر همت، حجتالاسلام محمدرضا زائری، مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و … حضور داشتند.
مسائل کشور با مشورت اهالی فرهنگ حل میشود
این مراسم با سخنرانی معاون اول رییس جمهور آغاز شد. اسحاق جهانگیری پس از تقدیر از زحمات صالحی امیری و اهدای حکم وزارت به سیدعباس صالحی با بیان اینکه با جابهجایی وزیر، در سیاستهای فرهنگی دولت تغییری ایجاد نمیشود، گفت: «تقویت فرهنگ در وهله اول مستلزم این است که ما بازشناسی دقیقی از مبانی جلوههای اندیشهای، ادبی و هنری ایرانی و اسلامی داشته باشیم و در مرحله دوم نیازمند این هستیم که اصحاب فرهنگ و هنر را در امور مربوط به خودشان، مشارکت دهیم.»
او افزود: «اگر بدنبال توسعه فرهنگی در جامعه هستیم، باید پیش و بیش از دولت، خود اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه، مسئولیت سنگین این حوزه را بر دوش داشته باشند؛ همانگونه که در تاریخ ایران این مسئولیت را تا به امروز و به نحو مطلوب برعهده داشتهاند.»
جهانگیری همچنین تاکید کرد که جهتدهی تمامی امور کشور اعم از سیاست و اقتصاد باید توسط فرهنگ انجام شود.
او در همین راستا بیان کرد: «وقتی از قدرت فرهنگی جامعه صحبت میکنیم، لازمه آن وجود تشکیلات قدرتمندی در بخش اداری کشور است که بتواند این مسئولیت را به نحو مطلوب پیش ببرد چرا که فرهنگ همه چیز را تحت تاثیر قرار میدهد و اگر فرهنگی قوی میخواهیم باید وزارت ارشاد به عنوان مرجعیت قانونی این حوزه از اقتدار لازم برخوردار باشد.»
معاون اول رییس جمهور همچنین گفت: «اگر نهاد متولی فرهنگ ضعیف شود، حتما فرهنگ کشور تضعیف میشود و در این صورت حتی سیاست هم دچار مشکل میشود. ما به وزارت ارشاد مقتدری باید فکر کنیم که بتواند در سیاستگذاری و در جهتگیری امور فرهنگی، به طور موثر عمل کند و نباید مداخلهگری در امور فرهنگی انجام شود. تخریب فرهنگی از آنجا شروع میشود که به جای محوریت قانون، سلیقههای شخصی حاکم شود.»
او ادامه داد: «درست است که اولویت دولت دوازدهم اقتصاد است اما این به معنای آن نیست که فرهنگ از اولویت ما خارج شده است؛ ما در پیچیدهترین مسائل هم هر وقت موضوعی را خیلی خوب و مناسب با اهل فرهنگ در میان گذاشتهایم و توانستهایم آن را به دغدغه اصحاب فرهنگ و هنر تبدیل کنیم، در حل همین مسائل پیچیده هم موفق بودهایم.»
جهانگیری در پایان تاکید کرد: «با اطمینان میگویم با حضور آقای عباس صالحی، میتوان گرههای زیادی از این مسیر باز کرد. دولت هم نهایت حمایت خود را خواهد کرد که بتوانیم به اهدافی که رئیسجمهور در زمان تبلیغات انتخابات مطرح کردند، دست یابیم.»
مرجعیت فرهنگی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد است
سیدرضا صالحی امیری هم در مراسم تکریم خود برای دوران ۱۰ ماهه وزارتش با اشاره به استراتژی دستگاه بزرگ فرهنگی کشور گفت: «باور دارم که دستگاه بزرگ فرهنگی برای حرکت به سوی آینده، به یک رویکرد همهجانبهنگر و استراتژیک نیاز دارد. ما نمیتوانیم جامعه را بهشکل سلیقهای اداره کنیم. برای تداوم نظام فرهنگی، به سازوکاری به نام نقشه راه، چشمانداز و برنامه عملیاتی که یک ضرورت حیاتی است، نیازمندیم.»
او افزود: «من سعی کردم این برنامهها را در دوران تصدی خودم در وزارت ارشاد دنبال کنم و اولین مجلد آن را هم با عنوان «چشمانداز سینمای ایران» توانستیم تهیه کنیم و در سایر بخش ها هم در حال تدوین است.»
صالحی امیری همچنین گفت: «راه نجات ما برای رسیدن به قلههای توسعه، عبور از روزمرگی است؛ باید بدانیم که آینده رشتههای مختلف فرهنگی و هنری چیست و عبور از سطح به عمق، عبور از نظام رسمی به نظام صنفی، عبور از مونولوگ به دیالوگ و … بسیار مهم است. در دوره چهار ساله گذشته، به همت آقای جنتی و تلاشهای این حقیر، حرکت در این مسیر را سرعت دادیم. در دوره کوتاه خود بخش زیادی از کارها را به اهالی فرهنگ سپردیم و اکنون خانه سینما در جهان میدرخشد، خانه تئاتر فعال است، خانه موسیقی قطب این هنر در کشور شده است و خانه هنر که بیمه و سلامت هنرمندان را دارد، به خودشان واگذار شده همچنین نمایشگاه کتاب به خود اهالی نشر واگذار شده است.»
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره اینکه در دوران وزارت اجازه دخالت افراد غیرمسئول به حوزه فرهنگ را نداده است، بیان کرد: «ما نمیتوانیم با نگاه کوتاه مدت، هرآنچه که خودمان میخواهیم را به دیگران منتقل کنیم و من شاکرم که نگذاشتم به حقوق دیگران تعدی شود؛ یک قانون یک نظام و یک دولت باید باشد. در همین مورد اخیر که برای شهرام ناظری پیش آمد، من به رییس جمهور نامه نوشتم و خواستم تا سران سه قوه جلسهای برای جلوگیری از دخالتهای بیجا بگذارند و تصمیمگیری کنند. اما مجرای عمل ما ایجاد فضای تشدیدی نبود، بلکه تعامل بود. ما باید بپذیریم مرجعیت فرهنگی کشور وزارت ارشاد است؛ در حال حاضر دهها مرکز فرهنگی فعال و محترم هستند اما انسجام فرهنگی مهم است که باید تحت نظر ارشاد باشد. محیط فرهنگی باید آرام باشد.»
او افزود: «از همینرو من به استانهای زیادی سفر کردم و به مسوولان و مقامات گفتم بگذارند محیط برای فعالیت افراد آرام باشد، چون مناقشه فرهنگی ما را دچار خسران میکند. راه نجات کشور گفتوگو است باید از دوران انگ زنی عبور کنیم. گفتوگو باعث شناخت بیشتر از هم و کاهش تنفر میشود. همه گونهها و نحلهها حق حیات دارند و باید بگذاریم فعالیت کنند. نمیتوانیم آنها را شبیه هم کنیم و باید گفتمان فرهنگی دولت را بپذیریم. من تلاش کردم در این مدت با تلاش و وفاق درون سازمانی با جامعه فرهنگ و هنر و نگاه راهبردی، قطار فرهنگ و ارشاد اسلامی مسیر خود ادامه را ادامه دهد. من دنبال نان و نام نیستم و به عنوان خادم در خدمت کشور بودم و خواهم بود.»
جهان ما را با فرهنگ و هنرمان میشناسد، نه خودروسازی
سیدعباس صالحی، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پس از دریافت حکم وزارت از معاون اول رییس جمهور گفت: «خوشحالم امروز فرصتی برای خدمتگذاری فراهم شده است و من به عنوان خادم فرهنگ و هنر خوشحالم در خدمت اهالی فرهنگ و هنر هستم. فرهنگ هوای تنفس انسان است. اصحاب فرهنگ طبیب روح هستند. کسانی که در حوزه فرهنگ ایران تلاش میکنند طبیبان جان جامعه هستند. فرهنگ، هوای درگذر جامعه است و این هوا را نمیشود گلخانهای حفاظت کرد و باید به اندازهای باشد که همه به تنفس بپردازند. اصحاب فرهنگ و هنر در نگاهداشت این هوا تلاش میکنند. من مفتخرم رکاب دار این تکاپو بودم و این را نعمت میدانم که با اصحاب فرهنگ و هنر گامی بهپیش برداریم. فضای فرهنگ، امری نیست، همدمی و هم نفسی است.»
او همچنین با اشاره به جایگاه فرهنگ ایرانی در جهان بیان کرد: «هنر ایرانی میتواند جلوه ایران را تابناکتر کند. ما فقط از گذشته ارتزاق نمیکنیم، چون هنر ایران هنوز پرتکاپو است. هیچ کالای ما به اندازه فرهنگ و هنر جهانی نیست. چند دهه برای خودرو ایرانی سرمایه گذاری شد اما ما را چقدر با این عنوان میشناسند؟»
صالحی افزود: «چقدر برای سینما سرمایه گذاری کردیم اما ما را با سینمایمان، به اسکارهایمان، به تابلوهایمان، به موسیقیمان میشناسند، ایرانی پر تکاپو است. اگر امنیت و سیاست مطمئن میخواهیم آن را تنها بر نفت و گاز بنا نکنیم البته آنها هم مهم هستند، اما ارزش فرهنگ را کم ندانیم.»
او همچین گفت: «دولت یازدهم کارهای بزرگی کرد که معلول یک رویکرد جدی بود. در این اتفاق اصحاب فرهنگ نقش زیادی داشتند آقای جنتی بسیار تلاش کرد و من از او ممنونم. صالحی امیری هم بسیار فعالیت کرد.»
وزیر ارشاد دولت دوازدهم از سه چالش بزرگ امروز کشور گفت: «ما سه چالش بزرگ داریم. اول، تکثر نظر فرهنگی وجود دارد و عمل فرهنگی را دچار مشکل کرده است. گفتگو برای رفع این چالش است. باید به طرف رفع سو تفاهم ها برویم. دوم که به شدت ایجاد مساله کرده ابهام در حقوق فرهنگی، اجتماعی و حکومتی است. جامعه باید نسبت به حقوق خود آشنا باشد؛ چالش سوم شکافهای جنسیتی قومیتی است.»
صالحی سپس با اشاره به فرصتهایی که باعث می شود تا امیدوار به آینده باشیم گفت: «علی رغم چالش ها، انگیزهها و امیدها کم نیست. فرصت اول ما امکان جهانی شدن فرهنگ و هنر است. ما در همه حوزه ها حرفی برای گفتن داریم و این یک واقعیت اجتماعی است. امروز فرهنگ و هنر ارزش افزوده است. این ارزش افزوده قابلیت مبادله در سطح جهان دارد. فرصت دوم تمرکز زدایی در حوزه فرهنگ و رویکر ملی است که وجود دارد و سوم هم جوانان مستعد ما هستند که با امید در حال فعالیت هستند.»
آقای صالحی امیری دلبسته فرهنگ و هنر این سرزمین بود
علی نصیریان پیشکسوت عرصه بازیگری سخنران دیگر این مراسم بود که با حضور روی صحنه گفت: «ما تازه با آقای صالحی امیری آشنا شده بودیم که این تغییر و تحولات رخ داد، او در عملکرد و فعالیتهای خود نشان میداد که توجه زیادی به فرهنگ و هنر دارد، بسیار لطف داشت که به منزل من و چند هنرمند دیگر آمد، سوای اقداماتی که در جهت مسایل فرهنگی و هنری انجام داد کارهای دیگری هم انجام داد برای مثال ساخت خانه تئاتر تمام شد.»
او همچین اضافه کرد: «او دلبسته به فرهنگ و هنر بود، متاسفم که او رفته است و امیدوارم آقای صالحی بهتر از او بتواند به هنر و فرهنگ این سرزمین کمک کند. به هنرهای زنده مثل تئاتر که تکثیر پذیر نیست باید توجه شود. تئاتر روح انسان را جراحی می کند و مخاطب شاهد این جراحی است. من به صالحی امیری دلبسته شده بودم، انجام امور وزارت فرهنگ کار کمی نیست، ما فقط فکر می کنیم وزارتخانه هایی مثل نفت و صنعت مهم است بله مهم است ولی فرهنگ و هنر هم مهم است اما متاسفانه در بودجه به آن توجهی نمی شود.»
نصیریان با اشاره به مسأله توسعه هنری گفت: «مدیریت فرهنگی در کشور ما سخت است چون سلایق بسیاری دخیل است و کار آقایان سخت و پیچیده است که در عین اینکه قوانین را رعایت می کنند کار فکری هم انجام دهند، بنابراین کار فرهنگی در ابتدا دلبستگی می خواهد.»
این بازیگر در ادامه بیان کرد: «بستر سازی و جلو بردن امور مهارت و ظرافت می خواهد، مدیریت فرهنگی با مشکلات زیادی در کشور ما مواجه است. ما پشت افرادی که خدمت میکنند و ادامه دهنده راه آنها هستیم. نکته دیگری که باید عنوان کنم مساله جامعه و جوانان ما است. جامعه ما نشان داده که مردم تئاتر می خواهند. مردم می خواهند، بنابراین توسعه فرهنگی باید خوشایند مسئولان ما باشد چون مردم اندیشمند شدهاند و جامعه ما به لحاظ فرهنگی ترقی کرده است.»
نصیریان همچنین درخواستی از مسئولین کشور داشت: «خواهش دیگر من این است که فقط به تهران توجه نکنند من به شهرهای مختلف رفتهام و دیدهام که استعدادهای درخشانی وجود دارد آنها را دریابید. به آنها مجال و فرصت دهید، کاری به جناح بندی ها ندارم اما قالیباف کارهای زیادی از این جهت کرد برای مثال او خانه هنرمندان را ساخت.»
او در پایان بیان کرد: «صالحی امیری در مدت کم وزیر بودندش کارهای زیادی کرد و امیدوارم عباس صالحی نیز توفیق پیدا کند و ما نیز هر امری بود در خدمت او هستیم.»
در دوره سیدرضا صالحی امیری فرهنگ در سایه سیاست قرار نگرفت
در ادامه فریدون عموزاده خلیلی نویسنده پیشکسوت با اشاره به نگاه بدون پیش داوری اهالی فرهنگ و قلم گفت: «ما اهالی قلم عادت داریم اولین مواجهه ما با آنچه که حرفه، معیشت و عشق ماست سفید باشد. کاغذ سفید اولین وسیله مواجهه ماست. قضاوت کردن درباره یک وزیر و شخصیت اجرایی نگاه کردن به همان کاغذ سفید است.»
او افزود: «سخت است درباره کارنامه کسی که فقط ۱۰ ماه مسئولیت داشته صحبت کنیم. فرهنگ یک امر ژرف است، برای اینکه شکوفایی یک حرکت فرهنگی را ببینیم نیاز به زمان داریم و در یک زمان ۱۰ ماهه باید ببینیم چه کارهایی انجام نشده است. کارنامه وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کارهایی که نکرده درخشان است ما اهالی فرهنگ همواره هراس داریم که بنویسیم یا ننویسیم. در این مورد صالحی امیری کارهای خوبی نکرد. سانسور نکرد، دستور جمع آوری نداد، از او ممنونیم که اطمینان به اهالی فرهنگی داد و هراس های آنها را گرفت و به آنها آرامش داد.»
این نویسنده اضافه کرد: «در یک زمان ۱۰ ماهه سخت است که چنین کاری کرد، من گواهی می دهم به عنوان کسی که در عرصه قلم فعال هستم طی این مدت کارهای نشر به اهالی نشر سپرده شد و آن بیاعتمادی که نسبت به آنها بود تمام شد. تشکلهای نشر در برنامه ریزی و سیاست گذاری سهیم شدند؛ برای مثال نمایشگاه تهران به تشکل های غیردولتی سپرده شد و این اتفاق خوبی بود. برای همین تشکل های اهل قلم فعال شدند و انگیزه پیدا کردند. فرهنگ در این دوره ذیل سیاست قرار نگرفت. من تردید ندارم که این امر با همراهی عباس صالحی شکل گرفت و مطمئنم با آمدن دکتر عباس صالحی این روند تداوم پیدا میکند. تقاضا می کنم که همانطور که هراس های ما از بین رفت آرزوهای ما هم برآورده شود برای مثال تشکل های داستان نویسان و روزنامه نگاران بیشتر فعال شدند اما در قانونی کردن تشکل هایشان با موانعی روبه رو هستند و امیدوارم این موضوع با گفت وگو رفع شود.»
محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم در سخنانی گفت: «من با صالحی امیری بعد از پیروزی دکتر حسن روحانی در دور اول آشنا شدم، او پیشتر مسئولیت کتابخانه ملی را عهده دار بود و چیزهای زیادی را به ما یاد داد. او در ژرف نگری در مسایل فرهنگی خبره است و ما را شیفته نگرش خود کرد. وقتی هم که ضرورت اقتضا کرد به جای جنتی سکاندار وزارت فرهنگ شود این کار را پذیرفت.»
او افزود: «در این دوران کوتاه با کسانی همکاری کرد که افتخاراتی آفریدند و این امر ارزشمند بود. به هر دلیل مقدر شد که سیدعباس صالحی سکاندار شود. دکتر صالحی را برای اولین بار در یک مراسم مبارک ملاقات کردم. جلساتی داشتیم که با دردمندان برگزار میکردیم و به همین ترتیب دردمندان در آن جا جمع می شدند و من صالحی را آنجا دیدم و متوجه شدم که او نیازها را مطرح می کند، در دوره جنتی باز هم او را دیدم.»
دعایی همچنین گفت: «این را هم باید بگویم که وقتی معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود در هر مراجعهای که به او داشتم موفق بودم. به طور کلی او به سرعت افراد را می پذیرد و بسیار دقیق به صحبت هایشان گوش می دهد. از همین رو نحله های زیادی از ناشران از او راضی هستند و از او به دلیل تذکرات به جایش تشکر کردند.»
شهرداد روحانی که اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران را در آغاز مراسم رهبری و سپس قطعهای را برای شهدای جنگ تحمیلی با ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد، در سخنانی گفت: «هنرمندان و موزیسین ها در تمام دوران تاریخی همیشه سهم داشته اند و در مراسم ها و اتفاقات همواره شرکت کرده اند، ارکستر سمفونیک در جنگ تحمیلی نیز برای روحیه دادن به رزمندگان حضور داشت و هنرمندان در این باره قطعات زیادی ساختند. من هم این قطعه را که می خواهیم اجرا کنیم، در آن دوران ساختم و به یاد عزیزانی که جان خود را در آن زمان دادند اجرا می کنیم.»
در پایان مراسم هم نامه حجتالاسلام سیدحسن خمینی برای تقدیر از صالحی امیری قرائت شد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- «سیصد» از علی نصیریان تقدیر کرد
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- واکنشهای فرهنگی به حادثه تروریستی کرمان/ همه فعالیتهای هنری فردا تعطیل خواهد بود
- حضور «هفت بهار نارنج» در بخش رقابتی جشنواره داکا
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش