تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۲۱:۳۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 182843

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جشنواره سینماحقیقت به سؤالات خبرنگاران در خصوص حمایت از مستندسازان، رفع مشکل هنرمندان ممنوع از کار، جشنواره فیلم فجر و آغاز فعالیت‌های کنسرت‌های موسیقی، پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از جشنواره سینما حقیقت به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره اتفاقاتِ امسالِ جشنواره سینماحقیقت و حمایت از مستندسازان گفت: خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در جشنواره امسال سینماحقیقت افتاده که دوستان‌مان اعلام کردند. من فکر می‌کنم تحولات مهمی را در سینمای مستند ایران شاهدیم. خوشحالیم که مستند در سینمای ایران به جایگاه واقعی خودش می‌رسد. از برنامه‌های جدّی ما هم در سازمان سینمایی حمایت از کارهای مستند و مستندسازی است.

حمایت از مستندسازان به روایتِ وزیر ارشاد

او همچنین خاطرنشان کرد: درباره حمایت از مستندسازان باید بگویم که در برنامه سال جاری‌مان به صورت‌های مختلفی تعریف شده از حمایت از ساختار آثار گرفته تا پشتیبانی از دوستان؛ به آقای حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره و آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفته‌ایم که ما حتماً در وزارتخانه و دولت آمادگی داریم یک بسته مشخصی را برای حمایت جامع از این بحث داشته باشیم. به ویژه با این نگاه که بتوانیم از آثار همه مستندسازان در همه جای ایران حمایت کنیم. این برنامه جدّی ما است؛ بحمدالله این جشنواره نشان داد که چه ظرفیت بالایی را در مناطق مختلف کشور داریم و استقبال بین‌المللی بسیار خوبی از جشنواره شاهد بودیم. ان‌شاءالله این جشنواره و برنامه های نظیر آن کمک خواهد کرد که حوزه مستند خیلی قوی‌تر و پررونق‌تر از گذشته پیش برود.

مصوبه مستندنگاری از کارهای دولت به کجا رسید؟

وزیر ارشاد در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه مصوباتی انجام شد که کارهای دولت در قالب مستند ارائه شود، این مصوبات به کجا رسید و چه خروجی‌هایی داشتید، گفت: سازمان سینمایی کار خوبی را شروع کرد و بیش از ۱۰ مستند تولید شد. الان هم در شورای اطلاع‌رسانی دولت این موضوع را در دستور کار قرار دادند. کارهایی که دوستان ما انجام دادند به خروجی رسیده و در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

او همچنین درباره این نکته که حمایت از مستندسازان منوط به جشنواره سینما حقیقت خواهد بود یا خیر، افزود: از قضا جشنواره برای این است که استعدادها شناسایی شوند و خودشان را نشان دهند؛ اتفاقاً حمایت‌ها ادامه‌دار خواهد بود. در حوزه‌های مختلف این حمایت را انجام می‌دهیم؛ در بحث آموزش و در حمایت از تولیدات جدید و نظام موضوعاتی که سازمان سینمایی و وزارتخانه دنبالش است، در همه این‌ها آماده هستیم و اعتبار خوبی هم برای‌شان پیش‌بینی کرده‌ایم.

آغاز فعالیت‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی

اسماعیلی در خصوص آغاز به کار فعالیت‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی، تأکید کرد: از نظر ما هیچ محدودیتی برای آغاز فعالیت‌های هنری نیست. هفته پیش ارکستر ملی ما در تالار وحدت اجرا داشت. من از عموم هنرمندان به ویژه اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌هایشان را آغاز کنند. ما در معاونت هنری همه پیش‌بینی‌ها را انجام دادیم. از نظر دولت و وزارت فرهنگ هیچ مانعی برای برگزاری نیست. کما اینکه سینماها و تئاترهای ما فعال‌اند؛ تقریباً در همه نمایشخانه‌های مهم، تئاترها در حال اجراست. در حوزه موسیقی محدودیتی نداریم و دوستان ما در معاونت هنری و دفتر موسیقی آماده‌اند. ان‌شاءالله بتوانیم به زودی شاهد رونق این فعالیت‌ها باشیم.

پیگیری مشکل هنرمندان ممنوع از کار

وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال که درباره پیگیری موضوع هنرمندان ممنوع از کار‌، گفت: این موضوع ضوابط خاص خودش را دارد. ما در وهله اول تلاش می‌کنیم مشکل هنرمندان‌مان کم بشود. من از روز اول این اتفاقات، در گفت‌و‌گوهای مختلف هشدار دادم؛ اجازه ندهید جامعه را دو قطبی کنند، اجازه ندهید در جامعه ایجاد شکاف کنند. وزارت فرهنگ خودش را خانه هنرمندان می‌بیند حتی اگر هنرمندی دچار مشکلی شده باشد.

وی افزود: ما با دوستان‌مان در بخش‌های مختلف این موضوع را دنبال می‌کنیم؛ تعدادی از این هنرمندان رفع مشکل شده‌اند و بقیه را هم تلاش می‌کنیم در چارچوب قانون و تا جایی که دست‌مان برسد کمک کنیم. امیدواریم این فضای کمی کرخت در حوزه فرهنگ و هنر از بین برود.

نگران جشنواره فیلم فجر نیستم

اسماعیلی همچنین درباره جشنواره فیلم فجر و نگرانی‌ها درباره استقبال از این جشنواره بین‌المللی سینمایی کشور، گفت: من نگرانی برای جشنواره فیلم فجر ندارم؛ همین‌طور که جشنواره حقیقت این‌قدر خوب برگزار شده و جشنواره فیلم کوتاه به این خوبی با استقبال مردم و هنرمندان برگزار شد، ان‌شاءالله جشنواره فیلم فجر هم با قوت برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها