تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۱۹:۰۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 160346

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بی اراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست.

به گزارش سینماسینما، محمد مهدی اسماعیلی در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه در مقام دفاع از برنامه های خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس گفت: جمهوری اسلامی در طلیعه گام دوم فرصت های طلایی پیش رو دارد.

وی همچنین از اصحاب رسانه، عکاسان و تصویربرداران تقدیر کرد که این چند روز جلسات صحن علنی مجلس را در معرض دید مردم گذاشتند: جلساتی که نمایش پایمردی و جلوه بی نظیر از مردم سالاری دینی است. مدعیان مردم سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه ای عزیز جمهوری اسلامی را در یک شرایط عالی و آرمانی پدید آوردند و موافقان و مخالفان ناصحانه و مشفقانه روبروی هم نشسته و حرف ها بزنند و گفت وگو کنند.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف داشته و دوستان زیادی نکات و پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کرده که آنها را شنیده و احترام می گذارم. فرهنگ مقوله ای با تعاریف متعدد است. فرهنگ مجموعه ای از گرایش ها، بینش ها، عادات، آداب، سنت ها و سبک زندگی انسان هاست اما آنچه به دل ما می نشیند تمثیل رهبری از فرهنگ است که فرهنگ را مثل هوا خواندند.

وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم می زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه ارزش ها و آرمان های ما در فرهنگ نهفته است، گفت: همه قیل و قال های «ایسم» های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه فرهنگی دارد. اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود. دفاع مقدس و تمامی مجاهدت ها از عرصه علم و فناوری تا سلامت و سازندگی در فرهنگ ریشه دارد. لذا امروز منبعث از تقابل فرهنگ ها همچون تقابل فرهنگ جهاد مقابل خدمت و خودخواهی، فرهنگ امید و نشاط در برابر الحاد و پوچ گرایی نمونه آن است. تمام مستضعفان عالم و شهیدان و خانواده های آنها در صف مقابل این تقابل فرهنگی و تاریخ ساز قرار دارند، البته که پیروزی از آن مریدان و مستضعفان است.

اسماعیلی افزود: در اثر تقابل فرهنگ و تمدن در عرصه مدیریت فرهنگ، هنر، سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی سنگرهای مهم راهبردی و مقدسی برای ما شکل گرفته است. امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت ها و تبلیغاتی و رسانه ای است. تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات و سینما تلاش می کند در باور جهان بینی و گرایش، اراده و رفتار انسان ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کنند. همچنین به زور پول و تزویر و رسانه های جهنمی شان ملت ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و حتی منزجر کنند.

وی افزود: پس تمام هنرها، رسانه ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با اهمیت و عزیز است. هنرمند، شاعر، نویسنده، نوازنده، خواننده، فیلمساز، بازیگر، ناشر و عنصر فرهنگی در رسانه ای با کمترین امکانات در مبارزه با تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم کرده و ریش و گیس سفید می کنند. پس این عرصه عرصه نبرد است و مبارزه فرهنگی و مهمترین مبارزه هاست. لذا این عناصر برای من در حکم مجاهدان سخت انقلاب در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه من است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هنرمندی که برای آرمانش، خدمت به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین و آئین می نویسد، می سراید، می سازد و می پردازد، حق ستایش بر گردن ما دارد.

وی افزود: در دولت مردمی کار اصلی بر عهده مردم است. همین که دولت موانع را مرتفع و سیاست گذاری را مدیریت کند بیشتر کارها اصلاح می شود. بار اصلی کارزار ما بر دوش پر توان اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود. من تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولید کنندگان به کار می برم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی ها دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان، بی اراده و صرفا ناظر بی طرف و منفعل باشد. این رویکرد را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست. البته اینکه وزارت ارشاد کارهای موسسات و انجمن ها و صنوف فرهنگی می توانند بر عهده بگیرند تا تصدی کند، قبول نداریم. ما می توانیم از ظرفیت های بزرگ انجمن های علمی استفاده کنیم. امروز کشور ما از دانشمندان در حوزه های مختلف آکنده است. وزارت فرهنگ نمی خواهد تصدی گری کند بلکه می خواهد انجمن ها را بکار گیرد.

اسماعیلی در بیان چالش های حوزه فرهنگ و هنر گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب هنر را به خود مشغول کرده، شیوع کرونا بلای همه گیر بوده اما بیشتر به حوزه اصحاب فرهنگ و هنر رسیده، امروز تعطیلی سینماها، سالن های نمایش، کنسرت ها، کتابفروشی و مشاغل فرهنگی را مشاهده کردیم که ضربه های سختی به حوزه فرهنگ کشور وارد کرد. دولت مردمی در اولین اقدامش به رفع مشکلات آنها کمک می کند.

اسماعیلی ادامه داد: فقدان نظارت بر گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید شده است، در کاهش قدرت خرید هم اولین چیزی که حذف می شود محصولات فرهنگی است که در دولت سیزدهم برای آن چاره اندیشی کرده ایم، مسئله دیگر موضوع توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی است، ناشر و تولیدکننده محصولات هنری و فرهنگی تلاش می کنند برای مثال تا کتابی به فروش خوبی می رسد، بدون توجه به حق ناشر یا نویسنده کتاب به صورت غیر قانونی  توزیع می شود که نیازمند توجه است.

وی افزود: نکته دیگر فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و گسترش فناوری نوین است، بسیاری از موضوعات حوزه فرهنگ را تغییر داده است که باید برای آن تدبیر کنیم، ما باید فناوری های نوین را به رسمیت بشناسیم و به آن در ساختار وزارتخانه وزن بدهیم، همچنین متناسب با آن تغییرات وزارتخانه را چابک کنیم، وزارت ارشاد امروز ما یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است، نمایندگان گله می کردند که وضعیت ادارات ارشاد باعث تاسف است و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است، این یک چالش جدی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع دیگر مسئله دسترسی عادلانه همه مناطق به امکانات فرهنگی است، باعث تاسف است حوزه تولید آثار فرهنگی عمدتا متمرکز در تهران است و بیش از ۹۰ درصد آثار نمایشی در تهران رخ می دهد، مناطق دیگر ما مگر استعداد ندارند؟ ایران مثل رنگین کمانی درخشان از اقوام است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و هنری غنی اقشار و اقوام مختلف ایرانی در بخش دیگر بیان کرد: این اقوام و استان ها باعث افتخار هستند، فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت ها، همه این ها ایران عزیز ما است، ما در حوزه فرهنگ باید عرضه داشته باشیم و بستر فضای رشد و تعالی فرهنگ را برای این کشور ۷ هزار ساله فراهم کنیم، امروز تلاش است در دولت مردمی همه این ظرفیت ها را به فعلیت برسانیم.

اسماعیلی گفت: در حوزه محتوا و نظارت نیازمند قدرت بیشتری هستیم، در کمیسیون و فراکسیون ها دوستان نسبت به این موضوع گله داشتند، اینجانب بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشته و  ۲۳ سال در نهادها و مجموعه های فرهنگی تلاش کرده ام، احیای نقش فرهنگ عمومی رشد اخلاق اجتماعی، موفقیت دستگاه ها بر مبنای رصدهای مستمر و پایش های معتبر از جمله برنامه های من است.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت مهم برای کشور است، عنوان کرد: قطعا این حوزه باید ارتقا پیدا کند، در برخی استان ها دو یا سه سال است این شورا جلسه نداشته است که باید برای این امر تدبیر کنیم دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

وزیر پیشنهادی فرهنک با تاکید بر اهمیت باز طراحی آرایش رسانه ای کشور عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور اشاره داشتند که آرایش رسانه ای کشور نیاز به تقویت دارد، اینجانب چند سال است که قرارگاه جریان سازی رسانه را راه اندازی کرده ام، مشاهده کرده ام‌ که هرجایی درمقابل  رسانه های دشمن ایستاده ایم آنها با عدد بالایی موفقیت داشته اند، بر همین اساس این آرایش را باید تغییر دهیم. از موضع پدافندی به موضع آفندی برسیم و این مهم شدنی است.

اسماعیلی گفت: ایران عزیز آنقدر استعداد فرهنگی و هنری دارد که اگر در حوزه فرهنگی و صنعت فرهنگی سرمایه گذاری کنیم نیازی به صادرات نفت نداریم. قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است.

اسماعیلی در بخش دیگر بیان کرد: ۹۰ درصد کاغذ و جوهر، دستگاه های تکثیر وارداتی است، حوزه های دانش بنیان و صنعت ما توان سرمایه گذاری در این حوزه ندارد؟ اگر اینکار انجام شود اقدامات مطلوبی انجام  می شود، سال هاست که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی وظیفه نشر کتاب های فرهنگی و  دینی را برعهده دارم و شاهد هستم که تیراژها متاسفانه به۵۰۰ یا ۲۰۰ رسیده است.

وی‌ در پایان اضافه کرد: در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان های اسلامی در صدر برنامه ریزی ها قرار دهم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها