سینماسینما، ابراهیم عمران
اینکه در نوشتن فیلمنامه دست روی ناپیداهای زندگی خصوصی و اجتماعی افراد گذاشته شود ظرافتهایی میطلبد که شاید در حین نوشتن مشهود نباشد و زمانیکه هم به تصویر در می آید دیگر کار از کار گذشته است. جدید ترین ساخته مهدویان گوشه چشمی به نفوذ و قدرت افراد پشت پرده دارد. مانده های مانده در ذهنی که کماکان «زخم کاری» است برای کارگردان. صاحب اثری که در برزخ انتقاد و شیفتگی گرفتار است. انتقادی مصلحانه و شیفتگی و باورهای اعتقادی اش. هر چند به سبب توجه به گیشه ناچار است در برخی سکانس ها باری به هر جهت کار را از آب در بیاورد. نگاه شود به سکانس بی معنی در مازندران و نیروی انتظامی و حرف زدن محلی افسر و دعوای شخصیت اصلی با مامور. فیلم خود نیز نمیداند چه در سر دارد. کاراگاهی که پیگیر پرونده ای مثلا خاص میشود. نه کاراگاه به درستی در ذهن مخاطب می نشیند و نه مقتول و پس و پیش آن. نمیدانم دیدن فیلم های آمریکایی و از روی آن پرداختن، بالذات میتواند پلیسی وطنی سازد در ذهن مخاطب؟ مگر ناگزیر است که هر پلیس کار درستی لاجرم باید با خانواده اش مشکل داشته باشد و یکی از فرزندان هم در خط فکری دیگر باشد؟ و یا چرا درماندگی ذهنی و وهم آلود بودن شخصیت احمد (جواد عزتی) با دندان دردی کمیک وار الزاما باید در فیلمنامه گنجانده شود؟ اینکه شخصیت سالمی دارد و برای درمان، فقط به بهداری میرود؛ میتواند مخاطب را به همذات پنداری وادار کند؟ نمیدانم ریتم کند و خسته کننده فیلم و پلان های غیر لازم برای چیست؟ و اصولا کارکرد دختر و پسر کاراگاه و دوست دختر پسر؛ در کجای منظومه فکری فیلمنامه جای میگیرد؟ فیلم های جاندار اروپایی و امریکایی را مثال نمیزنم که ایشان به حتم بیشتر و به موقع تر از دیگران دیده اند. همین مینی سریال mare of easttown (مر از ایست تاوون) با بازی کیت وینسلت را اگر به درستی نگاه کنند، دست کم شمایلی از یک پلیس مشکلدار از جهت زندگی خانوادگی در ذهنشان خواهد نشست.
مشکل فیلمنامه مرد بازنده در بسط تم اصلی اش است. نشان دادن بی نتیجهی مشخص افرادی که دارای نفوذ هستند در دستگاه های اقتصادی و سیاسی چگونه باید در فیلم به فرجام مطلوبی برسد؟ مقصود این نیست که ایشان راهکار ارائه دهد. ولی حداقل توقع مخاطب آن است که از ظرفیت سینما برای واکاوی درست استفاده شود. همه چیز مبهم است. کاراکترها به هیچ عنوان شناسانده نمیشوند. ایهام های بی جهت در کلیت فیلم به چشم میخورند. تو گویی عامدانه به این پرسش ها پاسخ داده نمیشود. تا در ذهن مخاطب اینگونه القا شود که اثر کاری است معماگونه و پر از تعلیق! از بازی ها که نگوییم بهتر است. جواد عزتی که قرار است نقشی در آستانه شصت سالگی را بازی کند فقط از این کاراکتر افتادگی شانه را دارد و بس. که اگر به افتادگی شانه باشد که همه میتوانند شانه ها را خم کنند. نگاه است که ببینده را جذب می کند. لحن دندان درد گونه بیان هم آنچنان مثمر ثمر نیست. اصولا عزتی از میمیکی برخوردار است که هر چه هم تلاش میکند برای نقش های جدی(با همه احترام به ایشان) نمیتواند برای مخاطب حرفه ای سینما تثبیت شود در این گونه نقش ها. آنچنان که کارگردان اثر نمیتواند فیلمی در این اندازه درباره فساد دستگا ه ها بسازد. توجه مهدویان به باورم بیشتر به گیشه است که لزوما بد نیست. سینما پول می خواهد. پول قبل و پول بعد ساخت. پس چه بهتر که برای گیشه بسازد. موفق تر هم خواهد شد. نه آنکه در دل ساخت گوشه چشمی به برگشت سرمایه داشته باشد. نمیدانم ایشان حتی سعی نکرد برخی شباهت های فیلمش با زخم کاری را از ذهن مخاطب پاک کند. نگاه شود به بازیگر نقش دایی و نوع بازی اش. رعنا آزادی ور هم که بماند. شاید در توشات دو نفره اش با عزتی یادش رفته که لیدی مکبث نیست و باید زنی درمانده باشد! هر چه بود فیلم فقط یک بازنده داشت و آن هم مخاطب بود و بس.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد