جواد طوسی
به گزارش سینماسینما؛ جشنواره «سینماحقیقت» روز گذشته به کار خود پایان داد. نفس برگزاری اینگونه جشنوارهها در ایجاد رقابت سالم فرهنگی و بسترسازی برای افرادی با دغدغههای مشترک در جهت محکزدن خود و… روشن نگاهداشتن چراغ سینما (در اینگونه تکثرگرایی موضوعی و ساختاری) میتواند ارزشمند و سازنده باشد. اما چه بهتر که از این فرصتها بیشترین استفاده را برای رسیدن به نقطه مطلوب و آرمانی داشته باشیم. قاعدتا بسندهکردن به تقسیمبندیهای متداول برنامه اعم از بخش مسابقه، خارج از مسابقه، جنبی و… و چند جلسه نقد و بررسی، نمیتواند حق مطلب را ادا کند. حضور جریانساز جشنوارههایی از این دست نیاز به برنامهریزی مستمر در طول سال دارد. هر جشنواره موضوعی میباید با شرایط عینی دوران خودش تعریف و اجرا شود. اگر رکن اصلی جشنواره «سینماحقیقت» را پرسهزنی در حوزه سینمای مستند بدانیم، باید در جهت آسیبشناسی بهموقع این سینما بیشترین تلاش را برای هویتمندی معاصرش داشته باشیم. تکثرگرایی با درنظرگرفتن مباحث و موضوعات مبتلابه جامعه و سوژههای مطرح در زمینههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی، آموزشی، علمی و… توجه به جنبههای کیفی کار میباید بهدرستی معنا شود و به یک مسیر هدفمند عملی و اجرائی برسد. در همین جشنواره اخیر «سینماحقیقت» میشد همایشی برای پرداختن به این مهم از جنبههای مختلف صورت گیرد. مثلا با الگوقراردادن فیلمهای شاخص و تأثیرگذار و قابلبحثی چون «اربعین» و «باد جن» ناصر تقوایی، «اون شب که بارون اومد»، «قلعه»، «ندامتگاه»، «تهران، پایتخت ایران» و «پیکان» کامران شیردل، «جام حسنلو» و «کودک و استثمار» محمدرضا اصلانی، «شهرک فاطمیه» (این فیلمها رو به کی نشون میدید) و «زیر پوست شهر» (مستندی درباره آسیبپذیری قشر نوجوان رو بهرشد طبقه متوسط جامعه شهری در زمینه اعتیاد) رخشان بنیاعتماد و… شماری از آثار پرویز کیمیاوی و خسرو سینایی، به مقایسه گذشته و حال سینمای مستند در حوزههای گوناگون پژوهشی، مردمشناسانه و قومنگارانه، اجتماعی و… میپرداختیم. آیا در چرخه تولید فعلی مستندگرایی همه این شیوهها و سبکهای کلاسیک و نوین مستندگرایی پوشش داده شدهاند؟ اگر پاسخ منفی است، این خلأ به چه عواملی
باز میگردد؟ طبیعتا در غیبت بخش خصوصی توانمند میباید در شرایط موجود، مکانهایی چون «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» در سرمایهگذاری و تولید اینگونه فیلمها پیشقدم شود. اتاق فکر و شورای سیاستگذاری این مرکز با درنظرگرفتن بودجه و بضاعتهای خود میباید ضرورتها و اولویتها را در نظر بگیرد و درعینحال جسور و خطشکن باشد و به عنصر «جذابیت» در این نوع سینما اهمیت بدهد. موضوع نو و بکر، ریتم و ضرباهنگ و بیان ساختاری مناسب و… میتواند در افزایش هرچهبیشتر مخاطب سینمای مستند نقشی مؤثر داشته باشد و مهمترین نکته اینکه مستندساز این زمانه میباید دیدگاه و دغدغه داشته باشد و رسانه و جامعهاش را خوب بشناسد. در سینمای مستند جایی برای خودشیفتگی، خودنمایی و تخلیهشدن درونی نیست. چه اشکالی داشت که در این دوره جشنواره، از جامعه منتقدان به شکلی درست و برنامهریزیشده و درعینحال آبرومندانه دعوت به عمل میآمد تا در کنار مشاهده آثار بخشهای جشنواره با فیلمسازان و علاقهمندان سینمای مستند، روبهرو و آشنا میشدند و این ارتباط تفاهمآمیز نگاه آنها را نسبت به «سینمای مستند» جدیتر و عمیقتر میکرد ولی میبینیم که این فرصتها بهراحتی از دست میرود و برای حضور ریشهدار و مؤثر و مداوم فیلم مستند در کلیت جامعه و فضاهای رسانهای و عرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و آموزشی فکر اساسی نمیشود. آیا همین ناصر تقوایی عزیز با آن پیشینه درخشان در فیلمسازی مستند را نمیتوان برای حضور و فعالیت دوباره در این حوزه ترغیب کرد و موی دماغش شد؟ چرا وزارت ارشاد بودجه مشخصی را برای موزه سینما در جهت ساخت و تولید مستندهای پرتره از اهالی شاخص و تاریخساز سینما اختصاص نمیدهد؟… حکایت همچنان باقیست؟
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





