سینماسینما، پاریس
هفته گذشته، خبری عجیب در شبکههای اجتماعی و برخی وبسایتهای غیررسمی منتشر شد که از اقدامی توهینآمیز بر مزار غلامحسین ساعدی نویسنده ارزشمند و سناریست فیلم های «گاو» و «دایره مینا» ساخته های داریوش مهرجویی و «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی حکایت داشت. گفته میشد فراد یا افرادی در اعتراض به نوشتهها و مواضع دکتر غلامحسین ساعدی، به مزار او توهین کردند؛ موضوعی که به سرعت در فضای مجازی دستبهدست شد و واکنشهای گسترده و نفرت عمومی را برانگیخت.
یکشنبه پایانی سال ۲۰۲۴، گروهی از هنرمندان و نویسندگان و دوست داران فرهنگ ایران در اقدامی منتقدانه به این توهین و البته با رویکرد مسالمتآمیز، به مزار دکتر ساعدی رفتند و آن را با شاخههای گل و دستههای رنگارنگ، گلباران کردند. برخی از حاضران، هدف خود را «حرمتگذاری به کارنامهٔ ادبی و تلاش برای پاسداشت آزادی بیان» عنوان کردند. تصاویر آمده در ویدیو بخشی از این مراسم را نشان می دهد که همبستگی فرهنگی مردم را با این هنرمند نشان میدهد؛ گلها و سبدهای متعدد کنار سنگ مزار، دستنوشتههای حاوی جملاتی از آثار ساعدی، و حلقههایی با روبانهای رنگارنگ که روی آنها عبارتهایی چون «فرهنگ بیمرز است» و «ادب و هنر جاودان میمانند» به چشم میخورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- وقتی دلواپسان از اظهار نظر امام درباره فیلم گاو جا خوردند/توضیحات سردبیر اعتماد درباره پرداختن به غلامحسین ساعدی
- قافیهباختگان ته خط /یادداشتی از جواد طوسی
- مرادی کرمانی: امیدوارم مهرجویی فیلمی بسازد که تماشاگر راضی به خانه برود
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی