سینماسینما: روبرتو ویلا میگوید: من پیر پائولو پازولینی را در پاییز ۱۹۷۲ در یک مناظره در میلان ملاقات کردم. در پایان کنفرانس به سراغ او رفتم تا از او بپرسم که آیا وقت و تمایلی برای صحبت در مورد مساله زبان و نشانه شناسی در سینما دارد؟ او با تعجب به من نگاه کرد، تعجب کرد که یک نفر با دوربینی به دور گردنش قصد دارد در مورد چنین موضوعی صحبت کند. او به من گفت که مشتاق گفتگوست اما به زودی عازم خاورمیانه است. همین گفتگوی کوتاه باعث شد که ویلا به همراه پازولینی به یمن و ایران سفر کند و نتیجه این سفر فیلم شبهای عربی یا همان قصههای هزار و یکشب شد و تعداد بسیاری عکس از صحنه و پشت صحنه. (وبسایت روبتو ویلا)
رضا حائری کیوریتور نمایشگاه «حقیقت نه یک رویا که رویاهاست» تصاویر ثبت شده روبرتو ویلا را گردآوری کرده و با همکاری بنیاد پژمان در کارخانه آرگو نمایشگاهی برای این تصاویر ترتیب داده است.
در توضیح این نمایشگاه آمده است که: «هزار و یک شب» حاصل ذوق و خیالِ نویسندگانی ناشناس، از جهانشمولترین آثار ادبی است که هم کتابی محبوب در بین مردم ملل مختلف است و هم منبعی غنی برای ارجاع و اقتباس و آفرینش. در آغازین سالهای سینما، ژرژ ملییس با «قصر هزار و یک شب» و در ایران فرخ غفاری با «شب قوزی» پیشگام استفاده از داستانهای «هزار و یک شب» در فیلمهای خود بودند. اما از میان اقتباسهای سینمایی «گلچین هزار و یکشب» ساختهی پیر پائولو پازولینی مشهورترین اقتباس از داستانهای «هزار و یک شب» است. این اثر آخرین فیلم از «سهگانهی زندگی» (شامل فیلمهای «دکامرون»، «حکایتهای کانتربری» و «گلچین هزار و یکشب») محسوب میشود.
در اتفاقی کمنظیر عکاسی به نام روبرتو ویلا در سفری صد روزه بهعنوان مسافر با گروه سازندهی فیلم همراه میشود تا به گفتهی خودش در بحثی پیرامون زبان سینما با پازولینی گفتوگو کند. حاصل این گفتوگو عکسهایی است با جزئیات مردمنگارانه در یمن و ایران که شهادتی ارزشمند بر «رویاهایی» میدهند که شاعر-کارگردان ایتالیایی به زیبایی در فیلم خود تصویر کرد.
علاوه بر عکسهای بدیع و چشمنواز ویلا در این نمایشگاه میتوان لباس استفاده شده در فیلم، حلقههای ۳۵ میلی متری فیلم مدهآ و مستند ژان روش از مسجد شاه اصفهان که فرخ غفاری روایتگر آن بود را در مونیتورهای کوچکی که در کارخانه آرگو قرار گرفتهاند مشاهده کرد.
در فیلم مده آ از آواز اکبر گلپایگانی استفاده شده است. سالها پیش گلپایگانی در مصاحبهای اشاره کرده بود بابت استفاده بی اجازه از آوازش در فیلم از پازولینی شکایت کرده و غرامت سنگینی هم گرفته که البته تابحال سندی برای این ادعا پیدا نشده. در این نمایشگاه بریدههایی از فیلم که گلپایگانی بر روی آن آواز خوانده پخش میشود و میتوان حلقههای اصلی فیلم را هم تماشا کرد.
علاقهمندان به سینما میتوانند عکسهای روبرتو ویلا را در کارخانه آرگو ببینند. این نمایشگاه روز جمعه ۲۰ خرداد گشایش یافت و تا ۱۸ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.






لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پازولینی هست و خواهد بود/ یادی از پازولینی به بهانه سالمرگش
- برشهای کوتاه/ بخشهایی از مصاحبه با پیر پائولو پازولینی
- برشهای کوتاه/ تکنوازی سنتور ساخته فرامرز پایور در آغاز فیلم «مدهآ» و آواز اکبر گلپایگانی
- گفتوگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهندوست
- اقلیم فراموش شده/ نگاهی به فیلم «پسران سندباد»
- همسفران خاطرات رنگ پریده/ نگاهی به فیلم «پسران سندباد»
- «پسران سندباد» به «هنر و تجربه» میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





