مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه به اظهارات اخیر دبیر جشن خانه سینما در خصوص حضور فیلمهای هنر و تجربه در رقابت این جشن پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، متن یادداشت امیرحسین علمالهدی به شرح زیر است:
«به نام خدا
واقعیتش در هرجشنی که برگزار میشود، برگزارکنندگان ترجیح میدهند در جشن کسی بیدلیل آزردهخاطر نشود و وقتی جشن بزرگ سینمای ایران توسط خانه سینما برگزار میشود انتظار این است که فیلمهای به نمایشدرآمده در سینماهای کشور در یک فرآیند منطقی (حداقل مشروط به عضویت عوامل فیلمها در خانه سینما) توسط این جشن ارزیابی شوند.
سال گذشته با تعامل دبیر جشن جناب اسعدیان و با استناد به صراحت آییننامه جشن که ذکر کرده بود هر فیلمی که به نمایش عمومی در سینماها درآید میتواند مورد داوری قرار گیرد، فیلمهای سینمای هنر و تجربه چه دارای پروانه ویدیویی و چه سینمایی توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و مقرر شد اعضایی که در فیلمهای ویدیویی متقاضی شرکت در جشن هستند و در صنوف مربوطه عضو هستند بتوانند در بخشهای تخصصی صنوف داوری شوند و جشن پارسال خانه سینما در حالی پایان یافت که یک فیلم متعلق به سینمای هنر و تجربه که با پروانه ویدیویی تولید شده و توانسته بود پروانه نمایش سینمایی مشروط بگیرد (مشروط به معنای این که جزو سوابق سینمایی عوامل فیلمشان قرار نمیگیرد) جوایز این جشن را درو کرد (چند متر مکعب عشق).
امسال متوجه شدیم جشن بزرگ سینما نسبت به تغییر بند اساسنامه خود اقدام کرده است و قید هر فیلمی را که دارای پروانه نمایش سینمایی است جایگزین قید سال پیش کرده است (هر فیلمی که به نمایش عمومی در سینماها درآید)!
از دبیر محترم جشن و شورای محترم سیاستگذاری درخواست کردیم که گذاشتن این بند به معنای این است که بازیگری که مهمترین جایزه تاریخ سینمای ایران را گرفته است نمیتواند در جشن سینما باشد فقط به دلیل اینکه فیلم آن بازیگر پروانه ویدیویی دارد (فیلم چهارشنبه با بازیگری شهاب حسینی دارای نخل طلای کن) و یا فیلم تحسینشده ممیرو که مهمترین جایزه جشنواره پوسان کره جنوبی و چند جشنواره دیگر را گرفته است نمیتواند در جشن اهالی سینما شرکت کند؟ و یا فیلم سینمایی پات که جوایز زیادی گرفته از جشنوارههای جهانی چطور؟ و سایر فیلمهایی که عوامل عضو خانه سینما در آنها بودهاند چطور؟
جواب عزیزان این بود که ما فقط به دلیل این که فیلمهای ویدیویی هنر و تجربه نتوانند در جشن حضور یابند این بند از اساسنامه را تغییر دادیم!
خب فقط به عزیزان خانه سینما عرض میکنم جشنتان مبارک باشد اما تعداد زیادی از فیلمسازان سینمای ایران را که افتخارآفرینی کردهاند و عضو خانه سینما هم هستند آزردهخاطر ساختید و این با وحدتی که خانه سینما باید به دنبالش باشد در تضاد است…».
کمال تبریزی پیشتر درباره آخرین وضعیت فیلمهای هنر و تجربه در رقابت جشن خانه سینما گفته بود: «فقط فیلمهایی که دارای پروانه نمایش سینمایی هستند، میتوانند در این رقابت شرکت کنند. به نظر من فیلمهای با پروانه ویدیویی که کیفیت سینمایی دارند هم میتوانستند در جشن شرکت کنند اما شورای سیاستگذاری جشن با این نظر مخالفت کرد».
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





