مسعود کیمیایی درباره سوژه فیلم «قاتل اهلی» و همچنین نظراتی که درباره آن مطرح شد توضیح داد
به گزارش سینماسینما، «قاتل اهلی» تازه ترین ساخته مسعود کیمیایی است که پس از اکران واکنش های متفاوتی را به همراه داشت و منتقدان سینما نظر مثبتی نسبت به آن نداشتند.
حال کیمیایی درباره اینکه چرا در آخرین ساخته اش به سراغ چنین سوژه ای رفته است توضیح داد.
ساخت قاتل اهلی زیاد طول کشید و در پایان نیز به نظر میآمد رضایت منتقدان را چندان جلب نکرده است
دوسال ساخت این فیلم طول کشید. من برای توی تماشاگر فیلم ساختم. برای همین هم اینجا نشستهام و دارم پاسخ میدهم. چیز دیگری هم مهم نیست. پس از سالها همه چیزها یادمان میرود و فقط فیلم باقی میماند و دسیسهها و هیچ چیز دیگری باقی نخواهد ماند.
طیف مخاطبان قاتل اهلی را چه کسانی میدانید؟
این فیلم مثل تمام فیلمهای من است. فیلمی برای نترسها. کسی که این فیلم را میبیند باید نترس باشد مثل سازندهاش؛ مثل بقیه فیلمهای سازندهاش. من فیلم را برای این ساختهام که اندازههای دانستگی افکار کوچک را بالا ببرد.
منتقدان درباره این فیلم خیلی نظرات مخالف ابراز کردند. در جریان هستید که
خب دنیای نقد امروز و بهخصوص در روزهای جشنواره خوبیاش این است که با دنیای مزدوری در سینما و هنر آشنا میشویم و این مزدوری یعنی اینکه جنس خندیدنها، ترسیدنها و حتی قیمتها را از آن میفهمیم.
میگویند دیالوگهای فیلم گنگ است
این را درباره بیشتر فیلمهای من گفتهاند و بعد از چند سال همان کسانی که این حرفها را زدهاند این فیلمها را در فهرست بهترینهایشان آوردهاند. من در روزهای درگیری و شلوغی جشنواره هم گفتم که وقتی فیلمساز نیستید و این داستان را نمیشناسید، درباره آن صحبت نکنید. این را هم باید بدانید که دیالوگهای این فیلم بهطور کامل نثر روزنامهای است چون موضوع آن برای روزنامه و رسانه است.
قاتل اهلی به نوعی به بیاخلاقی و خیانت اشاره دارد. جالب اینکه این مضمون را در برخوردهایی که با این فیلم شد نیز میبینیم. به نظر شما چرا؟
این یکی از مهمترین عنصرهای فیلم است. درواقع در فیلمی که بیاخلاقی را نشان میدهد چنین حجمی از بیاخلاقی باید از داخل خود فیلم بیاید. جالب است. بیاخلاقی تا آنجا پیش رفته که پولاد کیمیایی که هنرپیشه فیلمهای دیگران هم است، هر وقت قرار است با حرف یا متلکی با او برخورد شود بهعنوان پسر کیمیایی مورد خطاب قرار میگیرد. او در قاتل اهلی هر کار از دستش برآمد کرد؛ و حتی بهعنوان یک خواننده تمرین کرد تا بدون جایگزینی با یک خواننده واقعی بتواند بخواند.
فکر میکنید چرا پولاد تا این حد زیر سوال برده میشود؟
این حرفها را بارها زدهام. ببینید؛ به من وقتی نمیتوانند بند کنند این کار را با پولاد میکنند. در حقیقت پولاد را بهانه کردهاند برای کوبیدن من. غافل از اینکه من بعد از ۵۰سال فیلمسازی نمیآیم فیلم خودم را به خاطر پسرم خراب کنم. این برای اندازهای از دانستن ساخته شده است و از همین رو خودش را روی نادانستنها میگذارد. دوسال وقت روی این فیلم گذاشتم. از ظاهرش هم معلوم است که فیلم فیلم سختی بود. اما این مهم است. فیلم مهم است و جز این فیلم هیچ چیز دیگری نمیماند؛ نه دسیسهها و نه سیاهیها.
یکی از تفاوتهای این فیلم در قیاس با کارهای قبلی شما این است که برای نخستینبار درباره افرادی که در جامعه بهعنوان حزباللهی شناخته میشوند، فیلم ساختهاید. چرا؟
آنان یک طبقه هستند و از اطراف آنان میتوانیم جامعه را بهتر بشناسیم. البته سروش در این فیلم نقش حزباللهی ندارد. اینها عدهای هستند که پول دوست دارند و صفرهای آن را هم نمیتوانند بشمارند و یا اینکه نمیدانند صفرهای حسابهاشان چقدر است. سروش اما یکی از افرادی است که میداند و ما از این دست آدمها زیاد داریم.
میگویند و به شوخی هم میگویند که قاتل اهلی باز هم داستان انتقام فردی آدمهاست. به نظر شما این تحلیل درست است؟
انتقام نیست. عکسالعمل است. فیلمهای من درباره انتقام نیستند. آدم اگر عکسالعمل نداشته باشد، آدم خنثایی است.
این را هم میپرسند که چرا برای یک بار هم که شده، قهرمان کیمیایی از انتقام یا همانگونه که شما میگویید از نشان دادن عکسالعمل حاد نمیگذرد؟
موضوع پیش آمده میزان عکسالعمل را روشن میکند. اتفاقی که هستی من را میگیرد، من دیگر نمیتوانم بگذرم و ببخشم. آن وقت من هستیام را میخواهم که از من گرفته شده. موضوع باید خیلی کوچک باشد که بشود از عکسالعمل نشان دادن گذشت و عفو کرد. ولی کسی که به هستی و آرمان من کار دارد، به عقاید من کار دارد – که آن عقاید برای من تمام زندگی هستند، من دیگر نمیتوانم ببخشم…
قاتل اهلی هم مثل بقیه کارهایتان فیلم مردانهای است
این را هم قبول ندارم. اصلا این گونه نیست. زن همیشه در فیلمهای من بوده؛ اما این گونه هم نیست که بخواهم جور دیگری کار کنم. نمیتوانم دروغ بگویم. نمیتوانم غلو کنم. نمیتوانم فیلمی فمینیستی بسازم. من زن را به اندازهای که باید باشد در فیلمهایم دارم.
منبع: شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





