به گزارش سینماسینما، «قاتل اهلی» تازه ترین ساخته مسعود کیمیایی است که پس از اکران واکنش های متفاوتی را به همراه داشت و منتقدان سینما نظر مثبتی نسبت به آن نداشتند.
حال کیمیایی درباره اینکه چرا در آخرین ساخته اش به سراغ چنین سوژه ای رفته است توضیح داد.
ساخت قاتل اهلی زیاد طول کشید و در پایان نیز به نظر میآمد رضایت منتقدان را چندان جلب نکرده است
دوسال ساخت این فیلم طول کشید. من برای توی تماشاگر فیلم ساختم. برای همین هم اینجا نشستهام و دارم پاسخ میدهم. چیز دیگری هم مهم نیست. پس از سالها همه چیزها یادمان میرود و فقط فیلم باقی میماند و دسیسهها و هیچ چیز دیگری باقی نخواهد ماند.
طیف مخاطبان قاتل اهلی را چه کسانی میدانید؟
این فیلم مثل تمام فیلمهای من است. فیلمی برای نترسها. کسی که این فیلم را میبیند باید نترس باشد مثل سازندهاش؛ مثل بقیه فیلمهای سازندهاش. من فیلم را برای این ساختهام که اندازههای دانستگی افکار کوچک را بالا ببرد.
منتقدان درباره این فیلم خیلی نظرات مخالف ابراز کردند. در جریان هستید که
خب دنیای نقد امروز و بهخصوص در روزهای جشنواره خوبیاش این است که با دنیای مزدوری در سینما و هنر آشنا میشویم و این مزدوری یعنی اینکه جنس خندیدنها، ترسیدنها و حتی قیمتها را از آن میفهمیم.
میگویند دیالوگهای فیلم گنگ است
این را درباره بیشتر فیلمهای من گفتهاند و بعد از چند سال همان کسانی که این حرفها را زدهاند این فیلمها را در فهرست بهترینهایشان آوردهاند. من در روزهای درگیری و شلوغی جشنواره هم گفتم که وقتی فیلمساز نیستید و این داستان را نمیشناسید، درباره آن صحبت نکنید. این را هم باید بدانید که دیالوگهای این فیلم بهطور کامل نثر روزنامهای است چون موضوع آن برای روزنامه و رسانه است.
قاتل اهلی به نوعی به بیاخلاقی و خیانت اشاره دارد. جالب اینکه این مضمون را در برخوردهایی که با این فیلم شد نیز میبینیم. به نظر شما چرا؟
این یکی از مهمترین عنصرهای فیلم است. درواقع در فیلمی که بیاخلاقی را نشان میدهد چنین حجمی از بیاخلاقی باید از داخل خود فیلم بیاید. جالب است. بیاخلاقی تا آنجا پیش رفته که پولاد کیمیایی که هنرپیشه فیلمهای دیگران هم است، هر وقت قرار است با حرف یا متلکی با او برخورد شود بهعنوان پسر کیمیایی مورد خطاب قرار میگیرد. او در قاتل اهلی هر کار از دستش برآمد کرد؛ و حتی بهعنوان یک خواننده تمرین کرد تا بدون جایگزینی با یک خواننده واقعی بتواند بخواند.
فکر میکنید چرا پولاد تا این حد زیر سوال برده میشود؟
این حرفها را بارها زدهام. ببینید؛ به من وقتی نمیتوانند بند کنند این کار را با پولاد میکنند. در حقیقت پولاد را بهانه کردهاند برای کوبیدن من. غافل از اینکه من بعد از ۵۰سال فیلمسازی نمیآیم فیلم خودم را به خاطر پسرم خراب کنم. این برای اندازهای از دانستن ساخته شده است و از همین رو خودش را روی نادانستنها میگذارد. دوسال وقت روی این فیلم گذاشتم. از ظاهرش هم معلوم است که فیلم فیلم سختی بود. اما این مهم است. فیلم مهم است و جز این فیلم هیچ چیز دیگری نمیماند؛ نه دسیسهها و نه سیاهیها.
یکی از تفاوتهای این فیلم در قیاس با کارهای قبلی شما این است که برای نخستینبار درباره افرادی که در جامعه بهعنوان حزباللهی شناخته میشوند، فیلم ساختهاید. چرا؟
آنان یک طبقه هستند و از اطراف آنان میتوانیم جامعه را بهتر بشناسیم. البته سروش در این فیلم نقش حزباللهی ندارد. اینها عدهای هستند که پول دوست دارند و صفرهای آن را هم نمیتوانند بشمارند و یا اینکه نمیدانند صفرهای حسابهاشان چقدر است. سروش اما یکی از افرادی است که میداند و ما از این دست آدمها زیاد داریم.
میگویند و به شوخی هم میگویند که قاتل اهلی باز هم داستان انتقام فردی آدمهاست. به نظر شما این تحلیل درست است؟
انتقام نیست. عکسالعمل است. فیلمهای من درباره انتقام نیستند. آدم اگر عکسالعمل نداشته باشد، آدم خنثایی است.
این را هم میپرسند که چرا برای یک بار هم که شده، قهرمان کیمیایی از انتقام یا همانگونه که شما میگویید از نشان دادن عکسالعمل حاد نمیگذرد؟
موضوع پیش آمده میزان عکسالعمل را روشن میکند. اتفاقی که هستی من را میگیرد، من دیگر نمیتوانم بگذرم و ببخشم. آن وقت من هستیام را میخواهم که از من گرفته شده. موضوع باید خیلی کوچک باشد که بشود از عکسالعمل نشان دادن گذشت و عفو کرد. ولی کسی که به هستی و آرمان من کار دارد، به عقاید من کار دارد – که آن عقاید برای من تمام زندگی هستند، من دیگر نمیتوانم ببخشم…
قاتل اهلی هم مثل بقیه کارهایتان فیلم مردانهای است
این را هم قبول ندارم. اصلا این گونه نیست. زن همیشه در فیلمهای من بوده؛ اما این گونه هم نیست که بخواهم جور دیگری کار کنم. نمیتوانم دروغ بگویم. نمیتوانم غلو کنم. نمیتوانم فیلمی فمینیستی بسازم. من زن را به اندازهای که باید باشد در فیلمهایم دارم.
منبع: شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش