اندیشه متمایل به بافت
سینماسینما، رامتین شهبازی – منتقد:
مقوله «اخلاق» در طول اعصار توسط اندیشمندان حوزههای مختلف علوم انسانی بارها مورد کنکاش و بازتعریف قرار گرفته است. حوزهای چالشبرانگیز که تاکنون نیز حکم یکسان و قابل اشتراکی پیرامون آن صادر نشده است. اما در یک تقسیمبندی کلی میتوان اخلاق را در دو دستهبندی کلی قرار داد و تکلیف آن را تاحدودی مشخصتر کرد.
دسته نخست به حیطه تفکر فیلسوفانی همچون امانوئل کانت بازمیگردد که اخلاق را امری قطعی میدانند. در این تفکر اخلاق در همه بافتها دارای بایدها و نبایدهای قطعی است. یعنی اگر شخصی به جرم دزدی در یک کشور مجازات میشود، همین مجازات برای او در قوانین و کشورهای دیگر نیز ثابت است و تغییر نمیکند. از این منظر دزدی تحت هر شرایطی امری است نکوهیده که باید مورد عتاب قرار گیرد.
در مقابل این طرز تفکر، اندیشه جدیدتری وجود دارد که میتوان حوزه نظریهپردازی آن را در فیلسوفی چون آلن بدیو جستوجو کرد. از منظر بدیو و هماندیشانش، اخلاق امری نسبی است که با توجه به بافت تعریف میشود. یعنی باید هر مجرمی که کاری غیراخلاقی انجام داده، نه در شکلی یکسان، بلکه با توجه به شرایط اجتماعی و شخصیاش مورد قضاوت قرار گیرد. در این زمینه رمان «بینوایان» اثر ویکتور هوگو مثال خوبی است. ژان والژان از خانه کشیش دزدی میکند. بنا بر احکام کانتی حکم او حبس و مجازات است. پلیس نیز قصد دارد با او چنین کند. اما کشیش در این زمینه حرکتی بافت محور انجام میدهد. یعنی روح او را میخرد. او در درون این شخص چیزی میبیند که به فراخور بافت او را رها میکند.
فیلمهای اصغر فرهادی نیز چون در بخش عمدهای به چالشهای طبقه متوسط میپردازند، از منظر برخوردهای اخلاقی و باید و نبایدهای آن بسیار دارای اهمیت و قابل مطالعه هستند. فرهادی نیز با توجه به شیوه روایتی که برمیگزیند، به نظر میرسد برای فرار از صدور حکم بیشتر شخصیتهایش را در یک بافت مشخص ترسیم میکند. بنابراین در فیلمی همچون «چهارشنبهسوری» در انتهای فیلم زمانیکه اطلاعات داستان گسترده میشود و به رابطه مرتضی و سیمین پی برده میشود، شخصیتها را در تنهایی خود و موقعیتهایی مشابه قرار میدهد. گویی همه آنها به یک اندازه در این ماجرا سهم دارند. همه آنها در پی تمام این روابط خانوادگی -عاطفی درنهایت در تنهایی خود اسیر میشوند و امیدی برای آنها به رهایی نیست. یا در فیلمی همچون «درباره الی…»، اخلاق به سیطره جمعی میرسد و اگر گناهی هم صورت گرفته، تنها محدود به یک شخص نیست و جمع در آن مقصر هستند. در انتهای این فیلم هم مشاهده میشود که آدمها همه در وضعیتی یکسان مشغول تلاش برای خارج کردن ماشین بهگلنشسته هستند.
اما این اتفاق چگونه رخ میدهد و فرهادی بر چه اساسی سعی دارد اخلاق را از جنبه حتمی خویش خارج کند و بستری متفاوت از آنچه عموما در سینمای ایران پیرامون آن اندیشیده میشود، شکل دهد. این اتفاق در روایت رخ میدهد. نحوه چینش و ارائه اطلاعات توسط فیلمساز به نوعی است که راه هرگونه قضاوت را بر مخاطب میبندد. یکی از این شیوهها شیوه رویت تقاطعی است. در روایت تقاطعی تمرکز از روی یک شخصیت بهخصوص حذف میشود و در بخشهای مختلف راوی، کانون روایت خود را از روی یک دسته اطلاعات بر دستهای دیگر یا از شخصیتی بر شخصیتی دیگر تغییر میدهد. برای نمونه در بخش نخست فیلمی همچون «چهارشنبهسوری» نحوه ارائه اطلاعات بهگونهای است که مژده زنی بیمار و تاحدودی روانپریش نشان داده میشود. روایت در این بخش بهگونهای کانونی شده که بخش دیگری از اطلاعات را مخفی میکند. بر همین اساس قضاوت نخستین بیننده پیرامون این شخصیت شکل میگیرد. در حقیقت راوی انتخاب میکند که چه بخشی از اطلاعات را به مخاطب ارائه دهد و چه بخشی را مخفی دارد. با پدیدار شدن رابطه میان مرتضی و سیمین در ماشین، مخاطب این توانایی را پیدا میکند تا داستان را در ذهن خود به عقب بازگردانده و تکههای بازگو نشده توسط فیلمساز را درون ذهن خود از نو بازسازی کند. بنابراین کارگردان بافتی پنهان را درون بافت آشکار ایجاد میکند. حالا مهم نیست که مژده بر اساس روانپریشی و بیماری در مورد ارتباط مرتضی و سیمین دروغ میگوید یا نه. بلکه بستری جدید فراهم آمده که نشان میدهد مرتضی به چه علت قابلیت سازگاری با مژده را ندارد. پس با تغییر کانون روایت، تلقی مخاطب از آنچه در فیلم رخ داده است، تغییر میکند و همین نکته قضاوتهای اخلاقی را به چالش میکشد. در ابتدا مژده محکوم به دروغگویی است. اما در ادامه درمییابیم شک او بجا بوده است. اما آیا مرتضی مقصر اصلی است؟ آیا مرتضی خود قربانی این زندگی مشترک نیست؟ مخاطب اینگونه در خلال روایت در آستانه موقعیت اخلاقی قرار میگیرد. هر انتخاب که مخاطب انجام دهد، نهتنها شخصیتها را در ذهن که ذهنیت خود مخاطب را نیز به چالش خواهد کشید. پس در اینجاست که مخاطب نیز به کلیت فیلم افزوده میشود. فیلم درون خود و درون ذهنیت مخاطبش توامان کامل میشود. این اتفاقی است که فرهادی در فیلمهایش پیش میگیرد. راهی که شاید منتهی به نتیجه مشخص نشود، اما امکان تفکر را در ذهن مخاطب باز گذاشته و موجبات امتداد اثر را پس از تماشا در ذهن پدید میآورد.
این اتفاق را میتوان در فیلمهای «درباره الی…»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» نیز تا حد زیادی پی گرفت. نگارنده در زمان تقریر این مطلب هنوز فیلم «فروشنده» را ندیده است. این امکان وجود دارد که فرهادی در این فیلم نیز همین راه را از نو پیموده باشد؛ آدمهایی در موقعیتهای آستانهای اخلاقی و مبتنی بر بافت.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «رامتین شهبازی» دبیر هشتمین دوره انتخاب بهترین کتاب سینمایی سال
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





