تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۱۰:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 5904
رخشان بنی اعتمادبنی‌اعتماد بعد از ساخت «قصه‌ها» که در سال ٩۴ بعد از افت و خیزهایی اکران شد به همراه مجتبی میرتهماسب پروژه‌ای را با نام «کارستان» آغاز کرد که در آن زندگی کارآفرینان ایرانی را جلوی دوربین مستندسازان شناخته‌شده ایرانی برد.

آشنایی او با کارآفرینی از زمانی آغاز شد که در سال ٨٧ از سوی فیروزه صابر به موسسه توسعه کارآفرینی زنان و جوانان دعوت شد و بعد از آن تصمیم گرفت که فیلمی درباره کارآفرینان بسازد. حالا کار او تمام شده و مجموعه فیلم‌های مستند «کارستان» و ٣٠ آبان همزمان با ١٠ سالگی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، به طور رسمی با حضور رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب سرپرستان گروه کارگردانی این پروژه رونمایی شد.
بخشی از این مراسم به معرفی و رونمایی رسمی از پروژه سری فیلم‌های مستند درباره کارآفرینان «کارستان» اختصاص داشت. رخشان بنی‌اعتماد این پروژه را معرفی کرد و از ساخت مجموعه‌ای خبر داد که قرار است تجربیات و چالش‌های حرفه‌ای کارآفرینان ایران را به تصویر بکشد؛ افرادی که می‌توانند به عنوان یک الگوی موفق به جامعه معرفی شوند. دلایل اولیه ‌این کارگردان برای ساخت این مجموعه این بود که به نظرش می‌رسید در شرایطی که امکانات و فرصت‌های شغلی در جامعه به طور عادلانه تقسیم نمی‌شود، تصوری که برای جوانان وجود دارد، این است که دستیابی به یک امکان و چشم‌انداز برای زندگی آینده، صرفا وصل بودن به رانت یا جریان‌های اقتصادی است. گرچه بخشی از این تفکر هم غیرواقعی نیست اما این همه واقعیت هم نیست. واقعیتی که جوانان باید از آن الگو بگیرند این است که حتی در چنین شرایطی کسانی هستند که برخلاف ذهنیت جا افتاده برای نسل جوان، عمل می‌کنند؛ تصوری که در آن پولدار شدن هدف است، ارزش و حرمت کار و موفقیت و چالش در برابر مشکلات، یک امر فراموش‌شده است. به نظرم می‌آمد که در کنار تمام کارهایی که در کارنامه کاری‌ام داشتم، به خاطر حساسیتی که در نمایش واقعیت‌های جامعه دارم لازم بود که روی این بخش هم کار کنم.
او  نمی‌خواسته در این مجموعه قهرمان‌سازی کند بلکه می‌خواسته با به تصویر کشیدن الگوهای خودباوری به جوان‌ها نشان دهد که می‌شود گونه دیگری هم دید. او می‌گوید: «من دلم به درد می‌آید وقتی که از دانش‌آموز دبیرستانی ما تا دانشجوی ما  در بالاترین رتبه تحصیلی تمام ذهنیتش این است که چطور مهاجرت کند، فراهم کردن شرایط بهتر برای تحصیل و زندگی بد نیست اما اینکه جوانان هیچ چشم‌اندازی پیرامون خود نمی‌بینند و فقط به مهاجرت فکر می‌کنند، بد است.»
این پروژه از دوسال پیش به همت مجتبی میرتهماسب با کمک بنیاد توسعه کارآفرینی آغاز شده و پنج فیلم از این مجموعه که منابع آن تماما از طریق حامیان جذب شده است، در مرحله تولید است. در فاز دوم قرار است ١٢ فیلم ساخته شود. مخاطبان این فیلم تمام جامعه هستند، مخاطبانی که نیاز به داشتن الگوهایی دارند که هیچ‌وقت در جامعه نمی‌بینند. بهرنگ تنکابنی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات مجموعه فیلم‌های مستند کارستان نیز در مورد اهداف و چشم‌انداز ساخت این مجموعه مستند توضیح داد: «این پروژه پس از دوسال مراحل پژوهش خود را به پایان رسانده و در مرحله تولید قرار گرفته است، محصول اصلی این پروژه، فیلم‌های مستندی است که از کارآفرینان مختلف ساخته می‌شود؛ فیلم‌هایی که هر یک توسط یکی از مستند‌سازان برجسته کشور به تصویر کشیده خواهد شد و در کنار این فیلم‌های ارزشمند نتایج پژوهش‌ها به شکل کتاب مکتوب خواهد شد. در کنار این فعالیت‌ها در نظر داریم با تولید محتوا در زمینه دانش و فرآیندهای کارآفرینی، این مهم را از بستر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی به جامعه هدف خود که موقعیت استثنایی امروز کشور را ساخته‌اند، یادآوری کنیم. می‌توان مدعی شد که کارستان یک پروژه ملی است، که این بار نه از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی که از سوی هنرمندان و فعالان مدنی در حال انجام است.» شهین‌دخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز که یکی از مهمانان این برنامه بود در بخش دیگری از مراسم دهمین سالگرد فعالیت بنیاد توسعه کارآفرینی گفت: «برای رسیدن به اهداف بزرگی که پیش رو داریم، در سطح کلان نیازمند تغییر رویکرد از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و خلاقیت هستیم که به نام اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق از آن یاد می‌شود و امروزه در دنیا حرف اول را می‌زند. این اقتصاد زن و مرد نمی‌شناسد.»
معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با قدردانی از خدمات سازمان‌های مردم‌نهاد، گفت: «مجموعه‌هایی مانند بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان که در آموزش و اشتغال‌آفرینی برای زنان و دختران در استان‌های کمتر برخوردار و محروم کشور بیشترین تمرکزش را معطوف داشته جای قدردانی و حمایت دارند.»ملاوردی آموزش و اشتغال‌آفرینی را از جمله وظایف دولت‌ها دانست و گفت: «در شرایط کنونی که دولت برای رسیدن به شرایط متعادل حدود پنج سال زمان نیاز دارد، این قبیل بنیادها می‌توانند به دولت و جامعه خدمت کنند. اقتصادهای سنتی که با تزریق پول ایجاد اشتغال می‌کردند دیگر پاسخگوی شرایط امروز دنیا نیستند و دنیا به سمت اقتصادهای دانش‌بنیان یا اقتصادهای خلاق تغییر مسیر داده و این همان روش اتخاذ‌شده به وسیله این قبیل نهادهای کارآفرین مردم‌نهاد است.»

منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها