تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۱۱:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 4733
پرویز شیخ طادیکارگردان فیلم‌هایی چون «روزهای زندگی» و «شکارچی شنبه» معتقد است که فیلم‌های جشنواره‌ای سیاه نما، تکمیل‌کننده پازل ایران‌هراسی غرب هستند.

به گزارش “سینماسینما” پرویز شیخ طادی، تصریح کرد: هر وقت با دوستان، آشنایان و اقوامی که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند تماس می‌گیرم، از بازتاب منفی بسیاری از فیلم‌های ایرانی که به خارج کشور می‌روند سخن می‌گویند. آنها از این اظهار ناراحتی می‌کنند که رفتار و برخورد همکاران یا همسایه‌هایشان پس از دیدن این فیلم‌ها با آنها تحقیرآمیز یا ترحم‌انگیز می‌شود. وی افزود: آثاری که به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره‌ها و مراسم سینمایی غربی حضور می‌یابند، وارد منظومه ایران شناسی غربی‌ها می‌شوند. متأسفانه اغلب این آثار، تکمیل‌کننده پازل ایران هراسی غرب هستند.
برنده سیمرغ بهترین کارگردان سی‌امین جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: مجموعه فیلم‌های جشنواره‌ای سینمای ما در پروژه «اعتراف جامعه هدف» قرار دارند. در این پروژه، غربی‌ها کشورهای هدف را وادار می‌کنند که از طریق فیلم‌هایی که به جشنواره‌های آنها ارسال می‌کنند، اعتراف کنند که مردمی بی‌اخلاق، با سطح پایین فرهنگی و دارای جامعه‌ای فاقد امنیت هستند. این یک فرضیه نیست، بلکه یک نمودار است.
وی تصریح کرد: این گونه تصویرسازی از ایران، در حوزه‌هایی چون سرمایه گذاری خارجی و توریسم نیز تأثیر منفی می‌گذارد. طبیعی است که همه مردم دنیا ترجیح می‌دهند که به مناطق امن و با سطح فرهنگی بالا مسافرت یا سرمایه‌گذاری کنند. باید به مخاطبی که در فیلم‌های خود ما تصویری تیره و تار از ایران را می‌بیند حق داد که انگیزه‌ای برای سفر به این کشور پیدا نکند.
شیخ طادی اظهار داشت: به مسئولین سینمایی پیشنهاد می‌دهم که یک گروه یا کمیته را برای اثرسنجی فیلم‌های جشنواره‌ای ما بر افکار عمومی مردم جهان تشکیل دهند. آنها از طریق این اثرسنجی می‌توانند به روشنی دریابند که فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی ارسال می‌کنند، چه تصویری از ایران را در افکار عمومی مردم دنیا ایجاد می‌کنند.

منبع: کیهان
برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها