سینماسینما، علی پاکزاد – پوران درخشنده کارگردان «زیر سقف دودی» معتقد است فرهاد اصلانی و مریلا زارعی در این فیلم درخشان ظاهر شدهاند و به واسطه این حضور توانسته بحث طلاق عاطفی را به خوبی نمایش دهد.
به گزارش سینماسینما، درخشنده یکی از کارگردانان دغدغهمند سینمای ایران است که همواره در فیلمهایش به معضلات اجتماعی پرداخته است. او سرگرم آخرین مراحل فنی تولید «زیر سقف دودی » است. این فیلم با بازی فرهاد اصلانی و مریلا زارعی به بخش مسابقه سی پنجمین جشنواره فجر راه یافته است و باید دید که این فیلم از نظر داوران چه جایگاهی خواهد داشت.
درخشنده درباره موضوع این فیلم گفت: «عموما فیلمهایی که میسازم، به معضلات جامعه و موضوعاتی که برایم تا حد زیادی ملموس است اشاره دارد. به همین دلیل و با توجه به قصهای که در این فیلم روایت میشود، سراغ فرهاد اصلانی و مریلا زارعی رفتم. این دو در طول فیلم بازی خوبی از خود نشان دادند. اصلانی و زارعی زمان زیادی صرف کردند و زحمات قابل توجهی را نیز متحمل شدند. شب و روز روی فیلمنامه و چگونگی بازی دوستان کار کردیم. برایمان نزدیکی بازیگر به نقشی که پذیرفته بود مهم بود. این زوج توانستند این نقش را به خوبی بازی کنند.»
او ادامه داد: «آقای اصلانی در این چند وقت اخیر نقشهای زیادی را بازی کرده است. نقشی که در «زیر سقف دودی» دارند نیز شبیه به نقشهای قبلی ایشان است، اما این نقش ویژگیهایی دارد که به هیچ عنوان در گذشته در بازیهای آقای اصلانی دیده نشده است.»
کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» اضافه کرد: «بحث طلاق عاطفی در جامعه ما موضوع مهم و ویژهای است که باید با نگاهی عمیق به آن بپردازیم. البته به نظر من ما خیلی عقب هستیم و برای پرداخت به آسیبهای اجتماعی وقت زیادی را از دست داده ایم. جامعه ما در حال منفجر شدن است.»
درخشنده درباره جشنواره و شرایط آن گفت: «به هیچ عنوان به جایزه فکر نمیکنم، زیرا افرادی هستند که درباره این موضوع تصمیم میگیرند. ما نمیتوانیم به افراد بگوییم که فیلمها را چگونه ببینند. آنها کسانی هستند که سلیقههای متفاوتی دارند و اصلا امکان دارد که از بهترین فیلمها خوششان نیاید یا برعکس.»
این کارگردان سخنان خود را چنین ادامه داد: «من سینما را زمانی مطلوب میبینم که در خدمت جامعه باشد. سینما باید روایتی از دردها، خوشیها و ناخوشیهای جامعه باشد. زمانی که جامعه ناراحت باشد من نمیتوانم فیلمی بسازم که در آن همه خوشحال هستند. اگر چنین کاری کنم یعنی جامعهام را نمیبینم. زمانی که این جامعه را با دقت نگاه کنید، میبینید که همه جا درد وجود دارد. این درد مختص به یک گروه خاص نیست، بلکه همه با درد و مشکلات جامعه در ارتباط هستند.»
درخشنده تاکید کرد: «قطعا جشنواره برای من مهم است. اما جامعه سینمایی ما باید بیش از گذشته با هم مهربان باشند.اگر حواسمان نباشد انسانهایی که نزدیک ما هستند کمکم از دست میروند و ما دیگر آنها را نخواهیم داشت. تا این لحظه هیچ فیلمی را ندیدهام و نمیتوانم درباره آنها قضاوت کنم. درباره فیلم خودم هم صحبت نکردهام و صبر میکنم تا نظر مخاطبان را درباره آن جویا شوم.»
درخشنده درباره جای خالی بعضی از فیلمسازان در جشنواره گفت: «قطعا حاضر نبودن کیانوش عیاری در جشنواره حس خواهد شد. عیاری یکی از بهترین فیلمسازان ایران است. تهمینه میلانی نیز یکی از فیلمسازان دغدغهمند ما است که او هم حضور نخواهد داشت. جای خالی درایت و انرژی این دوستان در جشنواره حس خواهد شد.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند