کمال تبریزی تاکید کرد که جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با توجه به شرایط اخیر کشور، میتواند در برقراری اتحاد نقش موثری داشته باشد و در بخش دیگری از سخنانش گفت:اگر صرفا بخواهیم سکوت کنیم یا کار سیاسی کنیم، حداقل از عهده من برنمیآید.
به گزارش سینماسینما، آبانماه امسال قرار است نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در تبریز به دبیری کمال تبریزی برگزار شود و این فیلمساز پیش از ظهر سهشنبه، ۲۷ تیرماه در نشستی خبری درباره حضورش در این جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد.
کمال تبریزی گفت: دلیل پذیرش دبیری هنری این جشنواره نخست شهر تبریز است که من خودم را خیلی مدیون آن میدانم و امیدوارم قبل از بازنشستگی بتوانم در این شهر یک فیلم یا سریال بسازم. نکته دوم این است که اگرچه جشنواره در کشور زیاد برگزار میشود ولی یک گروهی در بخش خصوصی تصمیم گرفتند فیلمهایی را با محوریت اقوام ایرانی برگزار کنند و من فکر میکنم این جشنواره با توجه به شرایط اخیری که با آن روبرو شدیم، میتواند نقش موثری بویژه در اتحاد داشته باشد.
او افزود: امیدوارم این جشنواره سالها عمر کند و هنرمندان به آن توجه کنند. همچنین امیدوارم شرایطی پیش آید که این جشنواره مستقل و مردمی برگزار شود. البته کمک نهادها نیز لازم است ولی بیشتر باید به جشنوارهای تبدیل شود که با سعه صدر با آثارش برخورد شود تا با استقلال و رویکرد مردمی برپا شود.
مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما نیز پس از توضیحاتی کوتاه از سوی حیدری -رییس جشنواره – درباره تصمیم به برپایی چنین رویدادی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: این جشنواره خیلی جذاب و هیجانانگیز است، بخصوص آنکه کمتر کشوری در دنیا هست که این حجم از تنوع اقوام و آداب و رسوم داشته باشد. آنچه مرا ناراحت میکند این است قدر این ثروت ملی دانسته نمیشود در حالی که موسیقی و صنایع دستی و رنگ لباس مردان و زنان اقوام ایرانی باید حفظ شوند.
در بخشی دیگر از این نشست فرهاد قائمیان (بازیگر) خطاب به کمال تبریزی گفت: شما سریالی ساختید به نام «شهریار» که ریشه در فرهنگ و ادب ایران دارد و من در آن نقش پدر شهریار را داشتم و از ارزشمندترین لحظاتم در آنجا رقم خورد. حالا شما تلاشی دوباره برای کاری دیگر انجام میدهید و به نظرم بزرگترین نتیجه جشنواره ملی فیلم اقوام همین خواهد بود که بگوییم ما یک ملت هستیم؛ آن هم در شرایطی که دشمن به دنبال تجزیه این کشور است. شما فرمانده ما هستید و من هم سرباز شما و هر کاری بتوانم انجام میدهم.
در این نشست «اقوام؛ ریشه ایران زمین» شعار جشنواره معرفی شد و بعد پوستر جشنواره رونمایی شد و به امضا رسید.
کمال تبریزی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به سوالی درباره موضوعیت فیلمهای جشنواره و نحوه انتخاب آنها مورد پرسش قرار گرفت، گفت: انتظار ما باید در حد اولین دوره جشنواره باشد ولی با یک هیات انتخاب خوب میتوان آثار مناسبی را گزینش کرد تا فیلمها از ممیزی سالم بیرون آیند و بتوانند جنبه نقد هم داشته باشند.
او افزود: اصرار من شخصا براین بود که این جشنواره را مستقل و غیر وابسته برگزار کنیم و روی پوستر فقط لوگوی موسسه فصل هنر قرار دارد. شاید یک بار آموزش دهیم که برای برگزاری یک رویداد لازم نیست همه باشند و کمک کردن در یک جشنواره نباید به این معنی باشد که حتما اسم آنها هم باشد. قطعا تلویزیون در استان کمک میکند ولی لزومی ندارد که لوگوی تلویزیون باشد چون آنها وظیفه خود را انجام میدهند. البته اسپانسری از بخش خصوصی باشد فرق میکند در حالی که در همه جا شهرداریها همکاری میکنند.
تبریزی درباره برخی اظهارنظرها که سال گذشته پس از حضورش در برنامه تصویر دهم با انتقاد از عادی سازی شرایط توسط برخی سینماگران به واسطه همکاری در بعضی پروژهها گفت: مسئله اینجاست که انگار تنها جایی که نباید عادیسازی کند و کارش را انجام دهد، هنر و بویژه سینماست در حالی که همه صنوف کار خود را انجام میدهند. البته شاید پربیراه نباشد که بگوییم هنرمندان نباید عادی سازی کنند ولی اگر کاری کنیم که مربوط به همین شرایط حال امروزمان باشد اسم آن عادی سازی نیست. جشنواره اقوام با آن رویداد تصویر دهم خیلی فرق دارد چون آن رویداد منشأیی با اعتقادات مردمی دارد.
وی تاکید کرد: در نهایت به نظرم باید کار کرد و در فیلمها به اتفاقهای غیرعادی که در جامعه رخ داده اشاره کنیم. اگر صرفا بخواهیم سکوت کنیم یا کار سیاسی کنیم، حداقل از عهده من برنمیآید.
حیدری رییس جشنواره نیز بیان کرد: فراخوان جشنواره امسال منتشر شده و چون این جشنواره امسال نخستین دوره است، تا ۱۰ مهر ماه فرصت آثاری است که از سال ۹۶ به بعد با محوریت اقوام ساخته شدهاند که میتوانند در این جشنواره شرکت کنند.
محمود کلاری، فرهاد قائمیان، بهمن و بهرام ارک، بایرام نژاد (معاون گردشگری آذربایجان شرقی) و علیاصغر شعردوست از دیگر حاضران در این نشست بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





