به گزارش سینماسینما، بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر که امسال برای دومین بار مستقل از بخش داخلی این رویداد بزرگ سینمایی از اول اردیبهشت شاهد برگزاری آن در پردیس سینمایی چارسو بودیم و امروز دوشنبه به کار خود پایان خواهد داد؛ این روزها محل آمدوشد چهرههایی نامآشنا از حوزه سینما و هنرهای تصویری و نمایشی بود که هر کدام با شکل و شمایل و ظاهری منحصر به خود در تالارها و راهروهای محل برگزاری جشنواره تردد میکنند.
به نظر میرسد به نسبت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که در کاخ جشنواره (برج میلاد) بهمنماه گذشته برگزار شد و حاشیههای زیادی در مورد نحوه پوشش و نامتجانس لباسها با فرهنگ ایرانی و اسلامی که بازیگران و برخی چهرههای جوان سینما خود را ملبس به آن ساخته بودند، جشنواره جهانی فیلم فجر کمتر دچار این ناهنجاری در وضعیت ظاهری بازیگران و عوامل سینمای ایران باشد که البته بخشی از این مسئله را باید به حساب شرایط فصلی گذاشت. بهمنماه به دلیل وضعیت نامساعد جوی و همچنین فضای باز برج میلاد، عموم مراجعین بالاپوشهای گرم و سنگینی برای خود اختیار کرده بودند در حالی که در این شرایط جوی، نوعاً لباسهای سبک و ساده مورد استفاده قرار میگیرد.
اما گذشته از جنس لباس، صحبت بر سر فرم و شکل ظاهری آنهاست که باید قبول داشت تجربه جشنواره سی و چهارم فجر در بهمنماه سال گذشته در برآورده شدن آن بر اساس جلوههای فرهنگی و باورهای بومی ایرانی چندان موفق نبود، اما خوشبختانه این مسئله تا اندازه زیادی در جشنواره جهانی فیلم فجر محقق شده است و حداقل اینکه بسیاری از بازیگران و عوامل سینمای ایرانی خود را ملزم به رعایت برخی موازین و چارچوبها در زمینه انتخاب لباس کردهاند.
یکی از عوامل در زمینه رعایت نسبی نوع پوشش این فصل از جشنواره فیلم فجر را به این شکل نیز میتوان تعبیر کرد که چون این جشنواره به شکل جهانی است و محل تضارب اندیشههای گوناگون از سوی بسیاری از فیلمسازان و سینماگران از سراسر دنیاست، شاید این امر شرکتکنندگان داخلی در این رویداد بزرگ سینمایی را نیز مجاب سازد که با حضور مؤثر خود در فضای برگزاری جشنواره آن هم با ظاهری آراسته و در عین حال ساده به نوعی معرف فرهنگ پوششی تمدن غنی ایرانی و البته تا اندازهای مبلغ فرهنگ اقوام ایرانی باشند.
خوشبختانه یکی از نمونههای مصداقی در این دوره از جشنواره فیلم فجر که معرف شایستهای از نوع پوشش اقوام شمال کشور و خطه ترکمنصحراست، فاطمه معتمدآریا بازیگر پیشکسوت و ارزنده کشورمان با خود همراه ساخت؛ پوششی ساده از لباسی شبیه به مانتو که تداعیگر روپوشی است که اقوام ترکمن چه مرد و چه زن در محافل و مجامع رسمی خود آن را به تن میکنند.
این بانوی بازیگر ایرانی قطعاً در انتخاب چنین پوششی مراد و منظوری داشته است و آن جلوه ساختن طرح و نقوش متنوع البسه ایرانی و همچنین رنگ و لعابی است که به آن شادابی و طراوت میدهد و در عین سادگی، چشمنواز و موقر است؛ تازه این گوشهای از فرهنگ ناب ایرانی در شکل و شمایل خاص پوششی است و ما با سر کشیدن به اقصی نقاط ایران این تنوع در شکل ظاهری و رنگ لباسها را بسته به باورهای بومی و اقلیم جغرافیایی میتوانیم شاهد باشیم.
بروز چنین رفتاری از سوی یک چهره شناخته شده عرصه فرهنگ و هنر که بسیاری از جوانان او و امثال او را الگوی خود حداقل در مبحث پوشش و وضعیت ظاهری خود قرار میدهند، مؤید این نکته است که میتواند ضمن رعایت تمام شئون اعتقادی و عرفی در کشور، ظاهری آراسته، متنوع و الوان داشت چیزی که حتی در میان کشورهای مدعی مد و پدیدآورندگان برندهای جهانی در زمینه لباس شاهد آن نیستیم.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری