به گزارش سینماسینما، بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر که امسال برای دومین بار مستقل از بخش داخلی این رویداد بزرگ سینمایی از اول اردیبهشت شاهد برگزاری آن در پردیس سینمایی چارسو بودیم و امروز دوشنبه به کار خود پایان خواهد داد؛ این روزها محل آمدوشد چهرههایی نامآشنا از حوزه سینما و هنرهای تصویری و نمایشی بود که هر کدام با شکل و شمایل و ظاهری منحصر به خود در تالارها و راهروهای محل برگزاری جشنواره تردد میکنند.
به نظر میرسد به نسبت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که در کاخ جشنواره (برج میلاد) بهمنماه گذشته برگزار شد و حاشیههای زیادی در مورد نحوه پوشش و نامتجانس لباسها با فرهنگ ایرانی و اسلامی که بازیگران و برخی چهرههای جوان سینما خود را ملبس به آن ساخته بودند، جشنواره جهانی فیلم فجر کمتر دچار این ناهنجاری در وضعیت ظاهری بازیگران و عوامل سینمای ایران باشد که البته بخشی از این مسئله را باید به حساب شرایط فصلی گذاشت. بهمنماه به دلیل وضعیت نامساعد جوی و همچنین فضای باز برج میلاد، عموم مراجعین بالاپوشهای گرم و سنگینی برای خود اختیار کرده بودند در حالی که در این شرایط جوی، نوعاً لباسهای سبک و ساده مورد استفاده قرار میگیرد.
اما گذشته از جنس لباس، صحبت بر سر فرم و شکل ظاهری آنهاست که باید قبول داشت تجربه جشنواره سی و چهارم فجر در بهمنماه سال گذشته در برآورده شدن آن بر اساس جلوههای فرهنگی و باورهای بومی ایرانی چندان موفق نبود، اما خوشبختانه این مسئله تا اندازه زیادی در جشنواره جهانی فیلم فجر محقق شده است و حداقل اینکه بسیاری از بازیگران و عوامل سینمای ایرانی خود را ملزم به رعایت برخی موازین و چارچوبها در زمینه انتخاب لباس کردهاند.
یکی از عوامل در زمینه رعایت نسبی نوع پوشش این فصل از جشنواره فیلم فجر را به این شکل نیز میتوان تعبیر کرد که چون این جشنواره به شکل جهانی است و محل تضارب اندیشههای گوناگون از سوی بسیاری از فیلمسازان و سینماگران از سراسر دنیاست، شاید این امر شرکتکنندگان داخلی در این رویداد بزرگ سینمایی را نیز مجاب سازد که با حضور مؤثر خود در فضای برگزاری جشنواره آن هم با ظاهری آراسته و در عین حال ساده به نوعی معرف فرهنگ پوششی تمدن غنی ایرانی و البته تا اندازهای مبلغ فرهنگ اقوام ایرانی باشند.
خوشبختانه یکی از نمونههای مصداقی در این دوره از جشنواره فیلم فجر که معرف شایستهای از نوع پوشش اقوام شمال کشور و خطه ترکمنصحراست، فاطمه معتمدآریا بازیگر پیشکسوت و ارزنده کشورمان با خود همراه ساخت؛ پوششی ساده از لباسی شبیه به مانتو که تداعیگر روپوشی است که اقوام ترکمن چه مرد و چه زن در محافل و مجامع رسمی خود آن را به تن میکنند.
این بانوی بازیگر ایرانی قطعاً در انتخاب چنین پوششی مراد و منظوری داشته است و آن جلوه ساختن طرح و نقوش متنوع البسه ایرانی و همچنین رنگ و لعابی است که به آن شادابی و طراوت میدهد و در عین سادگی، چشمنواز و موقر است؛ تازه این گوشهای از فرهنگ ناب ایرانی در شکل و شمایل خاص پوششی است و ما با سر کشیدن به اقصی نقاط ایران این تنوع در شکل ظاهری و رنگ لباسها را بسته به باورهای بومی و اقلیم جغرافیایی میتوانیم شاهد باشیم.
بروز چنین رفتاری از سوی یک چهره شناخته شده عرصه فرهنگ و هنر که بسیاری از جوانان او و امثال او را الگوی خود حداقل در مبحث پوشش و وضعیت ظاهری خود قرار میدهند، مؤید این نکته است که میتواند ضمن رعایت تمام شئون اعتقادی و عرفی در کشور، ظاهری آراسته، متنوع و الوان داشت چیزی که حتی در میان کشورهای مدعی مد و پدیدآورندگان برندهای جهانی در زمینه لباس شاهد آن نیستیم.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد