به گزارش سینماسینما، بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر که امسال برای دومین بار مستقل از بخش داخلی این رویداد بزرگ سینمایی از اول اردیبهشت شاهد برگزاری آن در پردیس سینمایی چارسو بودیم و امروز دوشنبه به کار خود پایان خواهد داد؛ این روزها محل آمدوشد چهرههایی نامآشنا از حوزه سینما و هنرهای تصویری و نمایشی بود که هر کدام با شکل و شمایل و ظاهری منحصر به خود در تالارها و راهروهای محل برگزاری جشنواره تردد میکنند.
به نظر میرسد به نسبت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که در کاخ جشنواره (برج میلاد) بهمنماه گذشته برگزار شد و حاشیههای زیادی در مورد نحوه پوشش و نامتجانس لباسها با فرهنگ ایرانی و اسلامی که بازیگران و برخی چهرههای جوان سینما خود را ملبس به آن ساخته بودند، جشنواره جهانی فیلم فجر کمتر دچار این ناهنجاری در وضعیت ظاهری بازیگران و عوامل سینمای ایران باشد که البته بخشی از این مسئله را باید به حساب شرایط فصلی گذاشت. بهمنماه به دلیل وضعیت نامساعد جوی و همچنین فضای باز برج میلاد، عموم مراجعین بالاپوشهای گرم و سنگینی برای خود اختیار کرده بودند در حالی که در این شرایط جوی، نوعاً لباسهای سبک و ساده مورد استفاده قرار میگیرد.
اما گذشته از جنس لباس، صحبت بر سر فرم و شکل ظاهری آنهاست که باید قبول داشت تجربه جشنواره سی و چهارم فجر در بهمنماه سال گذشته در برآورده شدن آن بر اساس جلوههای فرهنگی و باورهای بومی ایرانی چندان موفق نبود، اما خوشبختانه این مسئله تا اندازه زیادی در جشنواره جهانی فیلم فجر محقق شده است و حداقل اینکه بسیاری از بازیگران و عوامل سینمای ایرانی خود را ملزم به رعایت برخی موازین و چارچوبها در زمینه انتخاب لباس کردهاند.
یکی از عوامل در زمینه رعایت نسبی نوع پوشش این فصل از جشنواره فیلم فجر را به این شکل نیز میتوان تعبیر کرد که چون این جشنواره به شکل جهانی است و محل تضارب اندیشههای گوناگون از سوی بسیاری از فیلمسازان و سینماگران از سراسر دنیاست، شاید این امر شرکتکنندگان داخلی در این رویداد بزرگ سینمایی را نیز مجاب سازد که با حضور مؤثر خود در فضای برگزاری جشنواره آن هم با ظاهری آراسته و در عین حال ساده به نوعی معرف فرهنگ پوششی تمدن غنی ایرانی و البته تا اندازهای مبلغ فرهنگ اقوام ایرانی باشند.
خوشبختانه یکی از نمونههای مصداقی در این دوره از جشنواره فیلم فجر که معرف شایستهای از نوع پوشش اقوام شمال کشور و خطه ترکمنصحراست، فاطمه معتمدآریا بازیگر پیشکسوت و ارزنده کشورمان با خود همراه ساخت؛ پوششی ساده از لباسی شبیه به مانتو که تداعیگر روپوشی است که اقوام ترکمن چه مرد و چه زن در محافل و مجامع رسمی خود آن را به تن میکنند.
این بانوی بازیگر ایرانی قطعاً در انتخاب چنین پوششی مراد و منظوری داشته است و آن جلوه ساختن طرح و نقوش متنوع البسه ایرانی و همچنین رنگ و لعابی است که به آن شادابی و طراوت میدهد و در عین سادگی، چشمنواز و موقر است؛ تازه این گوشهای از فرهنگ ناب ایرانی در شکل و شمایل خاص پوششی است و ما با سر کشیدن به اقصی نقاط ایران این تنوع در شکل ظاهری و رنگ لباسها را بسته به باورهای بومی و اقلیم جغرافیایی میتوانیم شاهد باشیم.
بروز چنین رفتاری از سوی یک چهره شناخته شده عرصه فرهنگ و هنر که بسیاری از جوانان او و امثال او را الگوی خود حداقل در مبحث پوشش و وضعیت ظاهری خود قرار میدهند، مؤید این نکته است که میتواند ضمن رعایت تمام شئون اعتقادی و عرفی در کشور، ظاهری آراسته، متنوع و الوان داشت چیزی که حتی در میان کشورهای مدعی مد و پدیدآورندگان برندهای جهانی در زمینه لباس شاهد آن نیستیم.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش