تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۲۱:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 31463

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل روشنگری‌هایی که سریال «معمای شاه» انجام داده با آن مخالفت‌های‌ متعددی از سوی رسانه‌های خارجی و داخلی می‌شود، اتفاقی است که جزء امتیازات مجموعه محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که در پرداختن به حقایق موفق عمل کرده است.

به گزارش سینما سینما ،حجت‌الاسلام و‌المسلمین نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با فاخر نامیدن سریال «معمای شاه» اظهار کرد: به نظرم این مجموعه کار ارزشمندی است که در آن تاریخ معاصر ما مد نظر قرار گرفته است؛ به همین دلیل نمی‌توان این کار را با آثاری که به طور معمول در تلویزیون تولید می‌شود مقایسه کرد، البته این مجموعه با مخالفت برخی افراد مواجه شده که به نظرم دلیلش را باید در روشنگری «معمای شاه» جستجو کرد.
معمای شاه

وی افزود: منظورم از روشنگری این است که به دلیل افشاگری برخی مسائل و پشت پرده‌‌ها، عده‌ای متضرر شوند؛ زیرا در آن زمان (قبل از انقلاب) زندگی کرده‌اند. برای همین برایشان قابل تحمل نیست که برخی مسائل افشا شود. با توجه به این موضوع جرئت و جسارت تهیه‌کننده و کارگردان را تحسین می‌کنم، چون با وجود اینکه می‌دانستند ممکن است با چه هجمه‌هایی روبرو شوند باز هم قدم در این مسیر گذاشتند تا نسل جوان ما با بسیاری از ناگفته‌ها آشنا شوند.

حجم مخالفت‌ها؛ نشان از موفقیت فیلم

رئیس فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بازدیدی که اخیرا از پشت صحنه این سریال داشتم به کارگردان مجموعه متذکر شدم که مخالفت‌های پیرامون کار نشان می‌دهد، آنها در انجام وظیفه خود موفق بوده‌اند؛ زیرا اگر کار ضعیف بود، مسلما این حجم مخالفت‌ها با مجموعه صورت نمی‌گرفت.
معمای شاه

پژمان‌فر در پاسخ به این مطلب که نقدهای مطرح شده پیرامون این فیلم تنها از سوی مخالفان یا بیگانگان نیست، به‌نحوی‌که برخی قشرهای مذهبی نیز به «معمای شاه» نقد وارد کرده‌اند، این‌گونه جواب داد: صرف انتقاد کاری است که هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد، اما اینکه تا چه حد این انتقادات منصفانه باشد بحثی است که باید پیرامون آن اندیشید. نکته دیگر اینکه من بسیاری از نقدها را در این حوزه رصد کرده‌ام و دیده‌ام برخی از انتقادات از سوی کسانی مطرح می‌شود که شاید این کار را هنوز تماشا نکرده‌اند! این نکته را از اینجا دریافتم که در برخی نقدها به موضوعاتی اشاره می‌‌کنند که در سریال به هیچ‌وجه به آن پرداخته نشده است.

معمای شاه کاری بی‌ایراد نیست

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منظورم این نیست که سریال «معمای شاه» کاری بدون ایراد است؛ زیرا اگر من هم بخواهم می‌توانم نقدهایی به مجموعه داشته باشم، اما اگر به طور کلی بخواهیم کار را ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد مجموعه، اثری فاخر و درخور توجه است. نکته دیگری که حتما به آن می‌بایست اشاره کنم این است که شاید بخشی از جامعه به دلیل هجمه‌های تبلیغاتی رسانه‌های غرب تصور کنند، اتفاقاتی که در دوره پهلوی اول و دوم رخ داده تماما بد نبوده، بلکه ممکن است در آن زمان نیز سازندگی صورت گرفته باشد. برای همین این افراد با دیدن «معمای شاه» تصور می‌کنند، اشارات فیلم خلاف واقع است، در صورتی که اگر تاریخ را به صورت دقیق مطالعه کنیم متوجه بسیاری از حقایق در آن خواهیم شد.
معمای شاه

پژمان‌فر در تکمیل سخنان خود بیان کرد: به‌شخصه در حوزه تاریخ به‌ویژه تاریخ معاصر مطالعات بسیاری داشته‌ام. برای همین فکر می‌کنم اظهارنظرم در این حوزه بر ادله علمی استوار است. با این توضیح به چند نکته اشاره می‌کنم. وقتی از دوره پهلوی اول سخن گفته می‌شود یکی از خدمات آنها، احداث راه‌آهن است، درصورتی که این نکته مدنظر قرار نمی‌گیرد که دلیل این اتفاق چه بوده، آیا قرار بوده دولت یا عده‌ای خاص از آن بهره ببرند؟ راه آهن جنوب به شمال راه‌اندازی شد تا دست‌یابی قدرت‌های بیگانه از جنوب به شمال امکان‌پذیر باشد. برای صدق گفتار خود هم به این مهم اشاره ‌می‌کنم که راه‌آهن شرق به غرب هیچ‌گاه در آن دوره مورد نظر نبود، چون منافع قدرت‌های خاص در آن تأمین نمی‌شد. نمونه دیگر در این زمینه به بحث ایجاد دانشگاه بر می‌گردد که با اهداف خاص راه‌اندازی شد و نباید این‌طور تصور کرد این اقدامات در راستای خدمت به ملت بوده است.

معماهای معاصر نیز پیگیری شود

پژمان‌فر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: عده‌ای این نکته را بیان می‌کنند، چرا ما به جای پرداختن به معمای شاه که مربوط به سال‌های پیش است به معماهایی که هم‌اکنون در جامعه رخ می‌دهد نمی‌پردازیم؟ برای مثال اختلاس‌های چند هزار میلیاردی را مد نظر قرار نمی‌دهیم؟ من با این نقدها موافقم، چون در زمان حال نیز معماهایی وجود دارد با این تفاوت که معماهایی دوران پهلوی تماما از سوی بیگانه هدایت می‌شد و منافع آن به جیب قدرت‌های استعمارگر ‌می‌رفت، اما مسائل امروزی، اتفاقاتی است که به دلیل اشتباهات فردی برخی افراد روی می‌دهد و ربطی به بیگانگان ندارد.

وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: به نظرم کارهایی نظیر «معمای شاه» باید تولید شود؛ همان‌طور که عرض شد اساسا رسالت سیماست که تاریخ گذشته را برای جوانان کشورمان بیان کند. همچنین باید شرایطی به‌وجود آید تا با تولید کارهای مشابه، نقاط ضعف شناسایی شده تا در تولیدات بعدی شاهد اتفاقات بسیار بهتری باشیم.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها