تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۱۸:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 103028

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی منتشر کرد.

به گزارش سینماسینما، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی به مناسبت نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، پیامی را بدین شرح منتشر کرد: «اکبر رادی ستاره­ درخشان ادبیات نمایشی ایران با آثار ماندگار و با هویت خود همیشه ماندگار است. اینک که چند سال از کوچ این هنرمند فرهیخته می‌گذرد ادبیات نمایشی ما و جامعه­ هنرمندان تئاتر بیشتر از هر زمان دیگر ارزش و اهمیت این نویسنده متواضع و با اصالت را درک می‌کنند. پویایی و زنده بودن نمایشنامه‌های باشکوه اکبر رادی با شخصیت‌های ایرانی، نشان­ دهنده­ فرهنگ و رفتار و باور مردمان این سرزمین است.

برگزاری نخستین جشنواره اکبر رادی، فرصت شایسته‌ای است تا جایگاه و ارزش و اهمیت این نویسنده­ نامدار هویدا شود. این رخداد به همت هنرمندان و علاقه‌مندان آن نویسنده، یک اتفاق ارزشمند و باشکوه و با نتایج درخشان خواهد بود. در میان این گروه پرتلاش حمیده‌بانو عنقا، همراه دیرآشنای رادی قرار دارد و برآنند تا با اهدافی چون تقویت بنیان نمایشنامه‌نویسی ایران، ژرف‌نگری در آثار و اندیشه‌های‌ رادی و ارج ‌نهادن یا بهتر شناختن استعدادهای جدید تئاتر گام بردارند.

رادی بر این باور بود که شالوده­ نمایشنامه، شخصیت است و شخصیت، بیش از هر مولفه­ دیگر، در سخن ظهور و بروز می‌یابد و لذا صحنه­ بی‌گفتگو، نهایتا به جست‌وخیز و تقلاهایی منجر می‌شود که ارتباطی با هنر گران­قدر تئاتر ندارد. به باور رادی شیرازه و قلب و مغز هنر تئاتر، همانا نمایشنامه است و تلاش برای نادیده ‌گرفتن یا خفیف جلوه دادن آن، اندیشه را از تئاتر سلب خواهد کرد. مضمون تمامی نمایشنامه‌های رادی، ستایش شرافت انسانی و شایسته‌سالاری است. سپاسگزار هنرمندانی هستیم که قدردانی از نمایشنامه‌نویسی را که به وجدان و عدالت باور داشت، از یاد نمی‌برند.»

*پیش فروش اینترنتی «بازی رویداد فی» آغاز شد
پیش فروش اینترنتی «بازی-رویداد فی» به طراحی و کارگردانی آناهیتا از امروز در سایت تیوال آغاز شد.
این بازی رویداد از ۱۹ دی در تماشاخانه روبه اجرا می‌شود.

بازی-رویداد چیست؟ فضایی طراحی شده که در آن نمایشی اتفاق نمی‌افتد. پرفورمنسی اجرا نمی‌شود.تماشاگری وجود ندارد و این شکل جدیدی از کنشگری خواهد بود.همه چیز چیده شده تا با حضور شرکت کنندگان شکل گیرد.

در این بازی-رویداد تقابل تقدیر و تصادف به پرسش گرفته خواهد شد. در هر نوبت تنها ۱۰ نفر فرصت تجربه زیستی در کنار یکدیگر را پیدا خواهند کرد تا با گذر از تفاوت‌هایشان به ریتمی واحد دست پیدا کنند.

آناهیتا قرچه،فرامرز احمدی (هدایتگران)، حسام افسری (پرفورمر موسیقی)، محمدمهدی صداقت (پرفورمر نقاشی) هستند. «بازی-رویداد فی» به طراحی و کارگردانی آناهیتا قرچه از ۱۹ تا ۲۸ دی در دو نوبت ۱۸ و ۱۹ درچهارراه ولیعصر،بن بست کیانپور،پلاک ۷،عمارت روبرو اجرا می شود و علاقه مندان می‌توانند برای تهییه بلیط به سایت تیوال به آدرس www.tiwall.com/theater/phi/t مراجعه نمایند.

*نقد و بررسی «کارداجین» در دوشنبه‌های نقد تئاتر

در برنامه «دوشنبه‌های نقد تئاتر» روز دوشنبه ۱۷ دی نمایش «کارداجین» نوشته و کار محمد میرعلی ­اکبری، پس از اجرا توسط ۲ منتقد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نقد و بررسی می شود.

این نمایش به مدت ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۱۵ در سالن شماره ۲ مهرگان اجرا می‌شود که پس از پایان اجرا، رضا آشفته و هومن نجفیان درباره این نمایش نقد و نظرشان را در گفتگو با عوامل نمایش ارایه می‌کنند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: «کارداجین» به معنی کشتن یا مصدوم کردن شخصی با ضربات کارد است. ایرج بعد از ۱۰ سال به محله قدیمی‌اش در حاشیه‌ شهر بر می‌گردد.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها