سینماسینما، محسن جعفری راد:مادر قلب اتمی دو نیمه متفاوت دارد. نیمه اول واجد فضاسازی سرخوشانه، جذاب و فانتزی است ، با رویکردی جدید نسبت به طبقه ای که نسل جوانش را کمتر از طریق روایت های سینمایی می شناسیم. علی احمد زاده در امتداد فیلم مهمونی کامی ، به ابعاد مختلف این نسل ماجراجو و کنجکاوبرانگیز وارد شده و مخاطب را به دل یک سفر در شب به ظاهر آرام اما در اصل آماده طوفان تهران می برد.
یکی از برگ برنده های فیلم ترکیب بازیگران آن است که روی کاغذ هم جذاب جلوه می کند و در عمل هم با بازی های قابل قبولی رو به رو هستیم. غیر از پگاه آهنگرانی که سالهاست یک شمایل شیدا و بحلول گونه را تکرار می کند،بقیه بازی های خوبی ارایه کرده اند، به خصوص ترانه علیدوستی و مهرداد صدیقیان که انتظارات را برآورده کرده اند. علیدوستی از پرسونای زن معصوم و راز آلود خارج شده و همانند فیلم پذیرایی ساده با چهره ای چندوجهی رو به رو هستیم که به دنبال سهم و حق و لذت و هویت خودش از شب های تهران است. مهرداد صدیقیان هم به کلکسیون نقش های متفاوتش اضافه کرده. بعد از جوان رزمنده اتوبوس شب،نوجوان عاصی عصر جمعه ، مبارز انقلابی ماجرای نیمروز و … حالا در قد و قامت جوانی سرخوش و شیدا و خوش گذران ظاهر شده که توانسته شناسنامه ای قابل توجه از انگیزه های شخصیت ارایه کند.
یکی از نقاط قوت فیلم شوخی های جذاب آن با تابوهای اجتماعی است که انگار همین شوخی ها چند سال فیلم را به محاق برده بود. شوخی هایی که کاملا با جهان بینی شخصیت ها تناسب دارد و به عنوان کاتالیزوری برای روایت عمل می کند. از جمله شوخی با پلیس که کمتر به این شکل تاپیش از این تجربه شده است.
اما هر چه به اواسط فیلم نزدیک می شویم ، پراکنده گویی و لحن پرگسست، امکان همذات پنداری مخاطب را سلب می کند.
اضافه شدن ایده هایی که به هیچ وجه به غنای روایت اضافه نمی کنند از جمله ماجرای انرژی هسنه ای باعث شده که فیلم حال و هوایی باری به هرجهت پیدا کند.
در سینمای ایران، پرسه در شب های تهران در چند فیلم مورد واکاوی قرار گرفته از جمله شاخص ترین آنها فیلم اسب حیوان نجیبی است که کلکسیونی از آدمهای ناهنجار را گرد هم آورده بود و در نیمه اول فضاسازی ابزورد و در عین حال فانتزی تلخ و نیش داری داشت اما در نیمه دوم تمام کاشت ها به حال خود رها شدند و نتوانستند به برداشت مناسبی ختم شوند. در اینجا هم کاشت هایی که پتانسیل بالایی برای جذاب شدن داشتند در نیمه دوم هدر می روند.به نظر می رسد در این روایت های شبانه، فیلمسازان مبهوت و مقهور پتانسیل بالای شب تهران برای معناآفرینی شده اند. در واقع مادر قلب اتمی به خاطر پراکنده گویی و ایده های بی سرانجام و الکن در نیمه دوم نمی تواند به فیلمی خیلی خوب بدل شود.
اما با وجود این ضعف ها،تماشای مادر قلب اتمی توصیه می شود. فیلمی که در سینمای تک ژانر ایران که همه سندروم فرهادی پیدا کرده اند،مانند هوایی تازه عمل می کند و سعی کرده هم ایده مرکزی جسورانه ای را برای تعریف داستان انتخاب کند و هم در اجرا با ترکیب بازیگران جالب توجه و فرم بصری تجربه گرایانه و در خدمت مفاهیم مد نظر در روایت، سکانس هایی ملموس و چند لایه ای خلق کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- معرفی برندگان جشنواره لوکارنو/ یوزپلنگ طلایی به کارگردان ایرانی رسید
- هممسیر، با عشق و حرمان/ نگاهی به فیلم «تصور»
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سوریایی کردن مهمترین رخداد سینمایی در ایران/ چند نکته درباره چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- حبیب رضایی و مهدی کوشکی از ترانه علیدوستی به قوه قضائیه شکایت کردند
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- در نشست خبری در جشنواره کن مطرح شد؛ از ماجرای «برادران لیلا» تا حواشی «شهرزاد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- الهه گودرزی داور جشنواره بینالمللی فیلم زنان بیروت شد
آخرین ها
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد