آیدین سیارسریع در مطلب طنزی با عنوان «چرا بمبئی میفروشد؟» دلایل فروش این فیلم را برشمرد.
به گزارش سینماسینما، در متن سیارسریع آمده است
یکی از تفریحات ما نخبگان، اندیشمندان و برگزیدگان عالم امکان این است که بعد از فروش فیلمهای عامهپسند و به اصطلاح گیشه ازمیزان گرایش عوامالناس به این فیلمهای سطحی و مبتذل تعجب میکنیم و البته تحلیلهای متفاوتی دراین زمینه داریم. دریک تحلیل ما با ریش پروفسوری یا سبیل استالینی به صندلی کافه تکیه زدهایم و درحال دودکردن مظاهر روشنفکری اظهار میداریم که «نئولیبرالیسم اساسا همین را میخواهد» و درتحلیل دیگر، با معرفیکردن کشور سوییس بهعنوان خاستگاه فکری و ژنتیکی خود از مردم عقبمانده ایران گلایه میکنیم و البته این سلایق نازل را طبیعی میدانیم، چون مردمی که به فلانی رأی دهند، معلوم است که چه فیلمهایی به مذاقشان خوش میآید! بعد هم بهعنوان تکمله میافزاییم: تو سوییس که اینجوری نیست! شما ندیدین. یه فیلمی دارن به اسم امریکن پای، ساخته روبرتو روسلینی، هرسال رکوردهای فروش رو جابهجا میکنه. در تازهترین ابراز شگفتی از وضع فروش سینمای ایران، دغدغهمندان هنر و فرهنگ کشور با تجمع درشبکههای اجتماعی و برخی کافههای معتبر تهران اقدام به تعجب از فروش بالای فیلم سلام بمبئی کردند. البته من هرچه فکر کردم، نتوانستم بفهمم از این یک رقم دیگر چرا تعجب کردند. فیلم از مجموعه عناصر به فروش رساننده فیلم فقط کیم کارداشیان را ندارد. نخستین عنصر، محمدرضا گلزار که اگر درفیلم عروسی بنده هم حضور پیدا کند، فیلم حداقل ۵۰۰میلیون تومان میفروشد. دومین عنصر بنیامین بهادری و همسرش، سومین عنصر دورزدن ممنوعیتها و محدودیتها که این آخری خیلی جواب میدهد. این روزها فیلمهایی که میخواهند بفروشند از تکنیک تیترزنی «بازیگر معروف زن در استخر» استفاده میکنند. برای سایتهای اینترنتی تنها چیزی که اهمیت دارد، بازدید است و کلیک و کشاندن مخاطب به سایت. همین میشود که مثلا عکس خانم بازیگر را که در استخر خشک و خالی بدون آب با حجاب کامل ایستاده، منتشر میکنند و چنین تیتری میزنند و با روح و روان و اعصاب جوان مردم بازی میکنند. درسینما هم شاهد چنین روندی هستیم. مثلا مخاطب تیزر فیلم را میبیند و میگوید: اوه اوه! این خانم متشخص برزیلی داره تو ساحل دنبال رضا عطاران میدوه! بریم ببینیم بالاخره بهش میرسه یا نه. یا درهمین سلام بمبئی هم شاهد چنین تبلیغاتی بودیم. آنوقت یکسری مغرض معاند و مخالف اعتلای سینمای ایران میگویند؛ سانسور چیز بدی است. به ضرس قاطع عرض میکنم سانسور نهتنها بد نیست بلکه یک تعامل مثبت بین مسئولین و هنرمندان است. به این ترتیب که دوستان هر روز خطوط قرمز را پررنگتر میکنند، هنرمند اینها را دور میزند و کارش هم میفروشد. هر دوطرف هم راضی، دندان لق ناراضی! خب اگر این سانسور و محدودیت نباشد، این جنس ناجور را چه جوری بدهد دست مخاطب؟ به هرحال باید بپذیریم همه جای دنیا، سینما برای سرگرمی است. مخاطب با پف فیل و چیپس و پفک نمیرود که جستاری درباب نقد عقل محض و گفتاری درباب پدیدارشناسی روح بشنود و ببینند. مسأله اینجاست که ما برای سرگرمی هم ارزش قایل نیستیم و فکر میکنیم سرگرمیسازی همان آبگوشتیسازی است و کلا اینگونه مقولات را ساده میشماریم. امیدوارم با این نطق کوتاه بنده تمام مشکلات سینما، سلیقه مخاطب، گیشه، کارگردانی، امپکس، نودال، سینه موبیل و خانواده محترم رجبی به مسیر درست هدایت شوند و دیگر شاهد فروش هیچ فیلمی درکشور نباشیم!
چرا بمبئی میفروشد؟▪️صفحه روزانه #شهرونگ ▪️دوازده دی ۹۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعتراض کارگردان «سلام بمبئی» به تغییرات فیلمش در تلویزیون
- شمس و مولانا به روایت فرهادی ،حاتمی کیا ،سعید روستایی و فرح بخش/طنز آیدین سیار سریع
- درخشش محمد بحرانی در انیمیشن بازورگان
- آیدین سیار سریع :تولید فیلم مارموز یکی از برکات توقیف روزنامه ها بود!
- انتقاد تند باشگاه خبرنگاران از فیلمهای تگزاس ،سلام بمبئی و…/با رقص مایکل جکسون می خواهند پول در بیاورند
- کارگردان «سلام بمبئی» به سراغ یانگوم رفت/ بازی لی یونگ آئه در یک فیلم ایرانی
- مجوز ساخت «دختر شیطان» قربان محمدپور در هند صادر شد
- طنز تلخ آیدین سیار سریع درباره اکران نشدن عصبانی نیستم
- محمدپور: «سلام بمبئی» فروخته شد
- رایزنی برای حضور شادمهر عقیلی در فیلم «دختر شیطان»
- کارگردان «سلام بمبئی» به دنبال مجوز «دختر شیطان»
- «سلام بمبئی» در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود
- اگر اصغر فرهادی فیلم انتخاباتی حسن روحانی را می ساخت …
- فروش چهارمیلیاردی فیلم قاسمخانی/ آخرین هفته اکران فیلم های زمستانی
- «خوب، بد، جلف» در دو روز اول اکران چقدر فروخت؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





