مرجان حاجی رحیمی در روزنامه آسمان آبی نوشت :۱۶ مهر، روز جهانی کودک است تا دستکم به بهانه آن روز به او و نیازهایش توجه ویژه شود. در همهجای دنیا پایهگذاری جوامع ایدئال را از کودکان آغاز میکنند؛ چراکه ثابت شده آموزش و فرهنگسازی در بزرگسالی کار سختتری است و نهادینهکردن فرهنگ در کودکان به همان نسبت آسانتر. برای جوامع فرهنگی با تاریخ و تمدن کهن این موضوع بسیار حائز اهمیت است که شهروندان با پیشینه خود آشنا باشند تا دچار بحران هویت نشوند و با تکیه بر پیشینه تاریخیشان، آینده بهتری را رقم بزنند. اما در ایران با سابقه تمدنی هفتهزارساله چنین عزمی در بین مردم و مسئولان دیده نمیشود. متأسفانه ما آنطور که باید و شاید نه با تاریخ و تمدن خود آشنا هستیم و نه با قهرمانان تاریخیمان و این ضعف به آموزش نادرست و اطلاعرسانی ناکافی برمیگردد که بخشی از آن به وزارت آموزش و پرورش و بخش دیگر به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و همچنین سازمان صدا و سیما مربوط است. وقتی کودکان انیمیشنهایی میبینند که در آن گنج و گنجیابی امتیاز و موفقیت به شمار میرود نباید انتظار داشت در بزرگسالی با فلزیاب به جان محوطهها و تپههای باستانی نیفتند. تب گنجیابی این روزها آنقدر بالا گرفته است که حتی سنگنگارهها را هم میشکنند تا شاید در دل سنگ گنج بیابند. اطلاع نداشتن از هویت تاریخی و فرهنگی به حدی است که بیشتر جوانان امروز قهرمانان خارجی را بهخوبی میشناسند، اما نمیدانند آریوبرزن کیست. از طرفی بخش مهمی از هویتسازی اسلامی_ایرانی به عهده سازمان صدا و سیماست که با ساختن فیلمها و سریالهای تاریخی معتبر و قابل استناد، نسل جوان را با عقبه تاریخی خود آشنا کند. خیلیها فیلمهای سینمایی «تروی»، «۱۰ فرمان»، «اسپارتاکوس»، «ترور شاه آرتور»، «گلادیاتور»، «شجاعدل» و … را دیدهاند، اما بهراستی چند فیلم تاریخی از تمدن هفتهزارساله ایران ساخته شده که در ذهنها مانده است؟ در جامعه ایران که کتاب و کتابخوانی رونق چندانی ندارد، بهترین راه برای معرفی تاریخ و فرهنگ، ساخت فیلمها و سریالهای تاریخی است.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





