مرجان حاجی رحیمی در روزنامه آسمان آبی نوشت :۱۶ مهر، روز جهانی کودک است تا دستکم به بهانه آن روز به او و نیازهایش توجه ویژه شود. در همهجای دنیا پایهگذاری جوامع ایدئال را از کودکان آغاز میکنند؛ چراکه ثابت شده آموزش و فرهنگسازی در بزرگسالی کار سختتری است و نهادینهکردن فرهنگ در کودکان به همان نسبت آسانتر. برای جوامع فرهنگی با تاریخ و تمدن کهن این موضوع بسیار حائز اهمیت است که شهروندان با پیشینه خود آشنا باشند تا دچار بحران هویت نشوند و با تکیه بر پیشینه تاریخیشان، آینده بهتری را رقم بزنند. اما در ایران با سابقه تمدنی هفتهزارساله چنین عزمی در بین مردم و مسئولان دیده نمیشود. متأسفانه ما آنطور که باید و شاید نه با تاریخ و تمدن خود آشنا هستیم و نه با قهرمانان تاریخیمان و این ضعف به آموزش نادرست و اطلاعرسانی ناکافی برمیگردد که بخشی از آن به وزارت آموزش و پرورش و بخش دیگر به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و همچنین سازمان صدا و سیما مربوط است. وقتی کودکان انیمیشنهایی میبینند که در آن گنج و گنجیابی امتیاز و موفقیت به شمار میرود نباید انتظار داشت در بزرگسالی با فلزیاب به جان محوطهها و تپههای باستانی نیفتند. تب گنجیابی این روزها آنقدر بالا گرفته است که حتی سنگنگارهها را هم میشکنند تا شاید در دل سنگ گنج بیابند. اطلاع نداشتن از هویت تاریخی و فرهنگی به حدی است که بیشتر جوانان امروز قهرمانان خارجی را بهخوبی میشناسند، اما نمیدانند آریوبرزن کیست. از طرفی بخش مهمی از هویتسازی اسلامی_ایرانی به عهده سازمان صدا و سیماست که با ساختن فیلمها و سریالهای تاریخی معتبر و قابل استناد، نسل جوان را با عقبه تاریخی خود آشنا کند. خیلیها فیلمهای سینمایی «تروی»، «۱۰ فرمان»، «اسپارتاکوس»، «ترور شاه آرتور»، «گلادیاتور»، «شجاعدل» و … را دیدهاند، اما بهراستی چند فیلم تاریخی از تمدن هفتهزارساله ایران ساخته شده که در ذهنها مانده است؟ در جامعه ایران که کتاب و کتابخوانی رونق چندانی ندارد، بهترین راه برای معرفی تاریخ و فرهنگ، ساخت فیلمها و سریالهای تاریخی است.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل