تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۹:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 194675

کانون فیلم‌نامه نویسان سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان سینمایی از ندادن سیمرغ بخش فیلم‌نامه گله کردند.

به گزارش سینماسینما، متن نامه به شرح زیر است:
«جناب آقای خزاعی
ریاست محترم سازمان سینمایی
با سلام

همه می‌دانیم در سال‌های اخیر تولید یک فیلم سینمایی چقدر هزینه می‌برد. در این شرایط، فیلم‌های ناقص، حتی در اجزای فنی، دیگر در اّشکال غیرحرفه‌ای و مقدماتی سینما قابل تحمل نیست و طبعا فیلم ضعیف جایی در ویترین‌های رسانه ندارد. اما مصیبت زمانی به اوج می‌رسد که یک فیلم سینمایی از ناحیه کارگردانی و متن، دچار ضعف فراوان باشد. چنین آثاری قطعا در ویترین هیچ جشنواره معتبری به نمایش در نمی‌آیند.
امسال رخداد شگفتی را در جشنواره فجر شاهد بودیم. هیئت محترم داوران هیچ فیلم‌نامه‌ای را لایق دریافت جایزه ندانستند. یعنی آن‌ها حتی یک فیلم‌نامه متوسطِ قابل ارزیابی را در ردیف تمام فیلمها، که با یاری همسایه‌ها چیده شده بودند، نیافتند. اگر بنا به منطقی، خطای احتمالی داوران را نادیده بگیریم، این فاجعه دو ارجاع ممکن دارد؛ یا سازمان سینمایی و مجموعه‌ها و همراهانش، با تمام تلاش از تولید “یک” متن استاندارد عاجز بوده‌اند. و یا شرایط به‌گونه‌ای اسف‌بار پیش رفته که تولید متن استاندارد، با شیوه تفکر و مدیریت‌تان، دیگر ممکن نیست.
برخی اهالی سینما جدا ایمان دارند که این ماجرا صرفا نمایش خواست شما در تضعیف بخش اندیشه سینماست و برای اثبات به فکت‌هایی قابل تأمل اشاره می‌کنند. اما در نهایت، هدف این نامه سرگشاده، توجه‌دادن شما و مجموعه سازمان به یک نکته بدیهی اما مغفول است؛ مگر داوری جشنواره پروتکل ندارد! این تصمیم نابخردانه جوائز تقریبا تمام رشته‌های دیگر را هم بی‌اعتبار کرده است. آیا بهترین فیلم جشنواره، با فیلم‌نامه‌ای بد انتخاب شده؟ کدام کارگردانی لیاقت دریافت سیمرغ داشته که حتی فیلم‌نامه‌اش قابل ارزیابی نبوده است؟ حتی آن نویسنده نگون‌بختی که دیپلم افتخار گرفته، از افتخار نصیبی نبرده، چرا که دیپلم افتخار در یک رشته، زمانی ارزشمند است که در رقابتی نزدیک با اثری درخشان، کم آورده باشد. وگرنه ناگزیر به جایی خواهد رفت که دیگر ورق‌پاره‌ها می‌روند.

آقای خزاعی! اگر این‌کار عمدی انجام شده، اشتباه بوده و اگر خطایی صورت گرفته مراقبت کنید تکرار نشود. آبروی یک جشنواره، نه شیوه و ظرف برگزاری آن، که فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌های خوب آن است و شما متولی‌ای باشید که به حرمت امام‌زاده خود متعهد می‌مانید.
صد نقد دیگر هم هست که اهالی سینما یا می‌گویند، یا از صرافت گفتن آن افتاده‌اند؛ اما ما بدون فراموش کردن آن نقدها، برای شما به‌عنوان ریاست سازمان سینمایی کشور، آرزوی توفیق داریم.

کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها