تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۲:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 90143

 

نصیبه کریمی دربانی فیلم نوشت : التهاب بازار ارز آیا روی فرهنگ و هنر نیز تأثیر خواهد داشت؟ این پرسشی است که این روزها بارها و بارها فعالان حوزه فرهنگ و هنر از خود می پرسند. حوزه ای در ارتباط مستقیم با مسائل و مبادلات مالی بازار که بی‌ شک و شبهه‌ ای می‌ تواند متأثر از کوچکترین تکان های دنیای بیرون باشد.
جهش غیرقابل پیش ‌بینی و شگفت‌ انگیز قیمت دلار، از جوانب گوناگونی مردم را نگران کرده است. نگرانی ای که چندان بی‌ دلیل هم به نظر نمی رسد.به هر حال سابقه نشان داده افزایش قیمت ارز در این مرز و بوم حتی بی‌ ربط‌ترین حوزه‌ ها را نیز تحت‌ تاثیر قرار می‌ دهد و طبعا این نگرانی می ‌تواند منطقی باشد.
افزایش قیمت ارز بر هزینه‌ های جاری سینما نیز بی‌ تاثیر نیست. فراموش نباید کرد این واقعیت نه چندان نویدبخش را که ابزار و امکانات و مواد و مصالح اولیه کار سینما اغلب وارداتی است. دوربین‌ ها، ابزارآلات نور و صدا و گریم، نرم‌ افزارها و امکانات استودیویی تدوین و صدا و موسیقی، همه و همه ابزار و امکاناتی ارزبَر هستند و بنابراین تأثیر افزایش قیمت ارز بر این جنبه از کار سینما غیرقابل کتمان است. با اینکه به گفته کارشناسان اقتصاد هنر، این افزایش هزینه‌ ها در کل می‌ تواند در حدود ١٠‌درصد به هزینه‌ های محصول سینمایی اضافه کند، اما این را نیز نباید فراموش کرد که این افزایش ١٠‌درصدی تمام ماجرا نیست و عاملی به نام گرانی روانی را نباید نادیده و ناگفته گذاشت. این جنبه از گرانی را بیشتر می‌ شود در افزایش حقوق‌ ها و دستمزدهای عوامل دید. اتفاقی که سابقه نشان داده غیرقابل پیشگیری است و هر زمانی که افزایشی چنین در قیمت ارز و حتی مسائل بی‌ ربطی چون افزایش قیمت مسکن و… هم بوجود آمده، دستمزدهای سینماگران هم متأثر از این افزایش قیمت بالا رفته است.
در این بین اما فیلم‌ های تولید مشترک از این نسبت افزایش قیمتی پیروی نمی‌ کنند و قطعاً تأثیری بیشتر را شاهد خواهند بود؛ بخصوص فیلم‌ هایی که در کشوری دیگر فیلمبرداری می‌ شوند و هزینه‌ های آنها با ارز پرداخت می‌ شود.
در کل،با اینکه هنوز نمی‌ توان پیش بینی کرد سرانجام این بحران به کجا خواهد رسید، اما تکانه های بزرگی که این نوسانات به هزینه‌ های فرهنگی وارد می ‌آورند، قابل کتمان نیستند. در حقیقت جز انتظار، کاری دیگر از شاهدان ماجرا برنمی‌ آید. انتظار برای تماشای فرجام تلاش‌ های دولت برای کنترل این روند که اگر به بار نشیند قطع به یقین می‌ تواند قسمت اعظمی از تأثیرات منفی نوسانی از جنس آنچه در این چند روز شاهد بوده‌ ایم را خنثی کند.
از سوی دیگر به تازگی کمپینی نیز علیه گرانی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که به نظر اقدامی در راستای مواجهه با افزایش قیمت پولهای خارجی است.ارزی که رابطه مستقیم با ارزش پول ملی دارد.حمایت سلبریتی ها و چهره های شناخته شده ای همچون علی کریمی از این کمپین موجب شده تا مردم هم از آن استقبال کنند.علی کریمی با انتشار تصویری در صفحات اینستاگرام خود خواهان پرهیز از خریدن اجناس گران شده‌ است تا به گفته او از این طریق دست دلالان و دزدان از این مملکت بریده شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها