تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۱۸:۴۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 133804

استارتاپی این روزها با شیوع ویروس کرونا، چالش‏های مختلفی را پشت می‏گذارند؛ تا جایی که در ستاد مدیریت بحران با حضور رییس جمهور، صحبت از کسب و کارهای آنلاین می‏شود؛ تا مردم برای تامین مایحتاج خود نیازمند عبور و مرور نباشند.

به گزارش سینماسینما ،بخشی از این مشاغل روزهای بدی را سپری می‏کنند و بخش دیگر حال و روز خوبی را در حال تجربه هستند؛ تا جایی که در جلسه ستاد مدیریت کرونا، به‌منظور بررسی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی روز جمعه ۸ فروردین ۹۹ برگزار شد، اعلام گردید؛ برای شناخت و آشنایی مردم با خدمات کسب‌وکارهای آنلاین، لیستی از شرکت‌های اینترنتی توسط وزارت صمت و ارتباطات ارائه شود تا به‌طور رایگان در صدا و سیما تبلیغ شود؛ این طرح با مخالفت علی عسگری، رئیس صدا و سیما روبرو شد. به‌گفته او این تبلیغات باعث سو شدن آن‌ها توسط شرکت “توسکا” می‌شود.

توسکا کیست؟
شرکت توسعه کسب و کار ایرانی با نام تجاری توسکا، در تاریخ ۱۶مهر ۱۳۹۶ به صورت رسمی ثبت شده که شناخته‌شده‌ترین محصول آن، اپلیکیشن روبیکا است که این روزها بی وقفه از آنتن رسانه ملی تبلیغ می‏شود.
مرکز نوآوری و شتابدهی کسب وکارهای دیجیتال توسکا با هدف توسعه کسب وکارهای دیجیتال و انجام نقش حمایتی از استارتاپ های دیجیتال کشور؛ راه اندازی شد.
اما با اتفاق جلسه ستاد مدیریت بحران کرونا، تنها چیزی که از این شرکت حمایتی به ذهن خطور می‏کند انحصار است، انحصاری که قدرت و شجاعت رشد را از کسب و کارهای نو پا اینترنتی می‏گیرد.

همراه اول، همراه روبیکا

براساس آگهی ثبت این شرکت، سهامداران آن: شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا (متعلق به همراه اول) و شرکت نقش اول کیفیت (متعلق به همراه اول) هستند. به این ترتیب ۱۰۰درصد سهام شرکت توسعه کسب‌وکار توسکا، متعلق به همراه اول است.

این در صورتی است که وزیر ارتباطات در ۶ فروردین ۹۷ در توییتر خود در مورد روبیکا نوشت: “از ابتدای دولت دوازدهم به دونماینده دولت- از پنج عضو- در هیئت مدیره همراه اول اعلام کرده‌ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد #حق‌الناس کوتاه نمی‌آیم.”

آغاز سال جهش تولید با انحصار

تقربیا یک سال از توییت وزیر ارتباط می‏گذرد؛ اما مدل داد و ستد توسکا با تلویزیون نه تنها تغییر نکرده؛ بلکه این شرکت بیش از گذشته قدرتمند شده است تا جایی که باید و نباید‏های نانوشته زیادی را برای سازمانی چون صدا و سیما ترسیم کرده است؛ محصول شناخته شده این شرکت روبیکا؛ همیشه اسپانسر پربیننده‏ ترین برنامه‏های سیما بوده است و با هزینه زیاد قبل از پخش سریال‏های پرمخاطبی چون پایتخت تیزر اختصاصی برای محصول خود تولید می‏کند تا جایی که فضای رقابتی برای دیگر کسب و کارهای آنلاین باقی نمی‏ ماند، این معاهده ترکمن‏چای، باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای نوین شده است و هزاران جوان ایرانی را در سال جهش تولید بی‏کار و خانه نشین کرده است؛ این انحصار طلبی را چه کسی پاسخگوست؟آیا کماکان باید از وزیر جوان ارتباطات مطالبه‏ گر بود؟

برچسب‌ها: ,

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها