تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۱۱:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 50813

علم الهدیامیرحسین علم الهدی در روزنامه ایران نوشت: بعد از سال ۹۲ که سینمای ایران مخاطب ۸ میلیون نفری را در سراسر کشور تجربه کرد و فروش خود را به ۳۲ میلیارد تومان رساند، با استقرار دولت یازدهم سینما در سال ۹۳ توانست مخاطب ۱۲ میلیون نفری را تجربه کند و فروش خود را به ۵۴ میلیارد تومان افزایش دهد؛ در سال ۹۴ هم توانست مخاطب خود را به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش دهد و فروش خود را به بیش از ۷۰ میلیارد تومان رساند. اما در سال ۹۵ اتفاق غیرمنتظره ای رخ داد که در عید همین سال تمام شاخص های مخاطب و فروش سینما رشد ۱۰۰ درصدی را نشان داد و این سال را از دهه ۸۰ و ۹۰ متمایز کرد و میزان مخاطب نزدیک به ۲۳ میلیون نفر و فروش بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان ثبت شد.


فعالان سینما در شروع سال ۹۶ انتظار دارند که همین سیر صعودی ادامه پیدا کند اما نگرانی هایی وجود دارد که مهمترین آن عدم تاثیرگذاری پخش تیزرهای سینمایی در تلویزیون است که همچنان با بحران مخاطب در تعطیلات عید دست به گریبان بود. تجربه پخش تیزرهای فیلم ها در عید سال۹۵ از یکی از شبکه های پربیننده ماهواره ای و متعاقباً برخورد قضایی با این موضوع، سبب شده تا سینماگران در سال ۹۶ بشدت نگران کاهش مخاطب باشند. طی دو هفته گذشته با نگاهی به جدول فروش فیلم ها این نگرانی پربیراه نیست و سینماها با کاهش مخاطب حداقلی مواجه بوده اند و افزایش فروش این بازه زمانی به نسبت سال گذشته به یمن افزایش بهای بلیت بوده است!
با توجه به افزایش ۲۰ درصدی بهای بلیت ها که باعث افزایش فروش سینماها شده و کاهش حداقلی مخاطب را به حاشیه برده است، شاید اگر همچنان بخواهیم شاهد کاهش مخاطب باشیم، با توجه به این کاهش در زمان پرمخاطب سینما شاید نتوانیم تجربه لذت بخش سال ۹۵ را تکرار کنیم. به هرحال باید منتظر ماند که در سال روی کار آمدن دولت دوازدهم آیا شاخص های فروش و تعداد مخاطب سینمای ایران در سال ۹۶ می تواند همچنان همانند سه سال گذشته صعودی باشد یا باید منتظر توقف یا کاهش فروش و مخاطب دراین سال باشیم؟ امیدوارم شتاب رشد حداقلی سینما در سال ۹۶ نه تنها متوقف نشود و همراه با کاهش نباشد، بلکه به رشد حداقلی خود با توجه به همه موانع ادامه دهد تا بتواند ضمن جذب مخاطبان جدید، نسبت به تامین منابع مالی خود در افزایش زیرساخت های سینمایی (در این ۳ سال ساخت سالن های نمایش فیلم رونق گرفته است) بهره بگیرد. در پایان ضمن دعا برای رونق سینماها در سال ۹۶، در انتظار برنامه ریزی فعالان سینما برای این امر هستیم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها