تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۸:۳۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 102074

✍محمدحسین شیریان
روزنامه نقدحال

🔹از “مشق شب” حرف می‌زنند، از وزیر آموزش و پرورش گرفته تا دانش‌آموز، معلم، پدر و مادر در یک طرف و موافقان سفت و سخت این روزهای صاحبان انتشارات کتاب‌های کمک درسی با ثروتی باد‌آورده از فروش میلیاردی کتاب‌هایی‌ که نه به درد دنیا می‌خورد نه به درد آخرت.

🔹 مدیران کتاب‌های کمک درسی برای ماندگاری‌شان با همه گروه روبروی خود دست به یک جنگ تمام عیار زده‌اند.

🔹حذف مشق شب، حداقل دانش‌آموزان را خوشحال کرد اما هنوز وزیر لب‌هایش را بر آخرین کلمات روی هم نگذاشته بود که مدیران پر قدرت و ثروت کتاب‌های کمک درسی در یک ترفند غیر اخلاقی پای مراجع را به میان کشاندند.

🔹 آنتن‌فروش‌های صدا و سیما هر ۲۴ ساعت به تبلیغ کتاب‌های کمک درسی دامن می‌زنند.

🔹نخستین، بهترین و ملموس‌ترین پژوهش برای مشق شب در تاریخ آموزش و پرورش ایران را فیلم مستند »مشق شب« زنده‌یاد عباس کیا‌رستمی در سال ۱۳۶۷ می‌دانم.

🔹دیشب دو‌باره فیلم را با دقت تمام دیدم. مصاحبه مستقیم با دانش‌آموزان، تمام‌نشدن کار دانش‌آموز پس از حضور در مدرسه و آغاز شیفت بعدی کار او در خانه به همراه خانواده، اوقات آنها به نوشتن مشق، دیکته و حساب می‌گذرد.

🔹تنبیه و گاه استفاده از کمربند پدران و مادران بر گرده دانش‌آموزانی که نمی‌دانند چرا مشق شب این‌قدر عذاب‌آور است.

🔹این فیلم، محمدعلی نجفی وزیر وقت را عصبانی کرده بود.

🔹این قلم خود از نتایج زیان‌بار و کابوس مشق شب در ۱۳۴۴ شمسی درست در تعطیلات عید رنج‌ها برده است.

🔹شاگرد اول بیشتر کلاس‌ها بودم. بر اثر شیطنت همکلاسی‌ام، با او درگیر شدم. اواخر اسفند بود. غیر از تنبیه با شلاق سیم‌پیچی‌شده بر کف دست و فلک‌شدن با ضرباتی تاول‌زا بر کف پا در حضور صف کلاس‌ها در مدرسه کورش، جریمه شب عید ۷۰ مرتبه از چند درس و چند عملیات کتاب ریاضی روزگار را بر من سیاه کرد.

🔹 بازی ما بلبرینگ بازی، گرگ، گرگ- خط، خط- وسط- وسط و فوتبال بود. بدون این‌ها عید را چگونه می‌گذراندم؟ به گریه افتادم. پدر مرحومم که حال زارم را دید از خواهر بزرگترم خواست برای نوشتن هر مشق ۲ ریال به او بدهد تا با کمک خودم مشق‌هایم را بنویسد. اما باز هم وقت کم آمد و نتوانستم بازی کنم.

🔹شکایت از زیاد‌بودن مشقات مشق شب را به مافیای کنکور اضافه کنید. با ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی. چشم‌پوشی مدیران کتاب‌های کمک درسی بر ارقامی که چشم‌هایشان را از حدقه در می‌آورد معلوم نیست کلید بخورد یا نه!

🔹سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را در برابر کتاب‌های کمک درسی عاشق ارقام میلیاردی تنها نمی‌گذاریم. معاون ابتدایی وزیر اعلام کرد »پژوهش‌ها نشان می‌دهند رونویسی و مشق شب تاثیر زیادی در یادگیری ندارد و بر‌عکس به یک برنامه تنش‌زا بین بچه‌ها و والدین تبدیل شده است.

🔹/ روزنامه ایران/ یکشنبه ۲۵ آذر/ ص۷«. صدا و سیما در راس همه این مشکلات قرار دارد، گوش به نامه وزیر در توقف پخش تبلیغات کتاب‌های کمک درسی هم نمی‌کنند.

🔹هنوز پس از ۵۳ سال وحشتِ مشق شب، ذهنم را‌ آشفته می‌کند. حال و هوای مدیران سوداگر کتاب‌های درسی را نمی‌دانم!

asriran.com

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها