کارگردان فیلم «ابد و یک روز» گفت: این فیلم آنقدر واقعی است که میتوانم «ابد و دو روز و ابد و سه روز» را بسازم.
به گزارش سینماسینما، نمایش فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی که در ۲۶ سالگی اولین تجربه سینمایی خود را از سر میگذراند، با استقبال زیاد اهالی رسانه و منتقدان همراه شد.
این کارگردان جوان با اشاره به اینکه پیش از این فیلمهای کوتاهی ساخته که بیشتر با نیت فیلم بلند ساخته شدهاند، گفت: خوشحالم که بازیگرانی را که در هنگام نوشتن فیلمنامه در نظر داشتم توانستم برای حضور در این فیلم دعوت کنم و اساس فیلم «ابد و یک روز» هم از یک اتفاقی بود که میخواستم مستند آن را بسازم و به زوج معتادی مربوط میشد که امکان ساخت آن فراهم نشد.
روستایی با اشاره به اینکه “وقتی فیلمنامه مینویسد به هیچ جشنواره و جایزهای فکر نمیکند” ادامه داد: نمیدانستم قرار است چنین استقبالی از فیلم شود و میخواهم این را بگویم که من واقعیت را ساختهام که به شدت وجود دارد، چون با پدری روبهرو شدم که هشت پسر معتاد داشت. یا با مردی روبهرو شدم که مواد مخدرش را فرزندان دوقلویش پنهان میکردند تا پلیس آن را دستگیر نکند، البته من تمام صداها و فیلمهایی را در این موارد داشتم از ترس و نیز به خاطر آن آدمها پاک کردم.
وی خاطرنشان کرد: به جوایز گلدن گلوب و اسکار و سیمرغ فکر نمیکنم و مهم نیست که هیچ کدام از ما سیمرغ بگیریم یا خیر، این مهم است که مردم این فیلم را که واقعی است ببینند.
همچنین پیمان معادی – بازیگر این فیلم – هم دربارهی حضور خود در این پروژه گفت: روال کار به شکل سنتی و با رعایت استانداردها طی شد و بهانهای برای من باقی نگذاشت که وارد نشوم.
وی با اشاره به سابقه دوستی خود با نوید محمدزاده گفت: یک روز نوید به من گفت امیدوارم امکان بازی ما در کنار هم ایجاد شود و من هم از آن استقبال کردم که ناگهان ۲۴ ساعت بعد نوید تماس گرفت و گفت، ترسناک است اما پیشنهادی برای بازی هر دوی ما در فیلمی مطرح شده و فیلمنامه را بخوان که بسیار خوب است.
معادی با بیان اینکه پس از خواندن فیلمنامه آن را بسیار خوب درک کرده و دوست داشته است، افزود: سعید روستایی پیش از این برای ساخت مستندی برای شیشه و اعتیاد دو سال زحمت کشیده بود و آنقدر جزییات نقشهای این فیلم را خوب نوشته بود که از او پرسیدم آیا خودش یا از اقوامش کسی معتاد بوده است، چون از این میزان دقت و جزییات متحیر شدم.
وی همچنین دربارهی برخی انتقادهایی که بعضی افراد نسبت به فیلم مطرح کردهاند، توضیح داد که اینگونه بحثها بیشتر به فیلم کمک میکند و وقتی فیلمی را آماده نمایش دارم، استرس دارم که چرا بعضیها از آن انتقاد نمیکنند.
«نوید محمدزاده»، دیگر بازیگر این فیلم هم که در نقشی معتاد بازی میکرد، دربارهی ایفای نقش یک معتاد در فیلم «ابد و یک روز» با توجه به نمونههای قبلی در سینما گفت: آدم دوست دارد ریسک کند، همانطور که خیلی کم معتاد شاهکار در کل تاریخ سینما داشتهایم. معتاد بد هم وجود داشته است. با این حال فکر میکنم نباید این طور تصور کرد که اگر نقش خوبی بوده دیگر تمام شده و نمیتوان آن را کار کرد، چون هیچ چیزی تمام نمیشود و هر کسی عطر خودش را دارد.
وی با بیان اینکه «بعضیها خیلی خوشگل میگویند در این فیلم بد بودیم» بیان کرد: من آدمی هستم که کلا دوست دارم نقشهایی را بازی کنم که چیز تازهای برای خودم داشته باشد. وقتی در یک ماه برای یک نقش ۱۱ کیلو وزن کم میکنم، به این معنی است که کار انجام شده است، چون فقط گریم برای درآمدن یک نقش کافی نیست، با این حال اگر این نقش خوب شده که خدا را شکر و اگر بد شده تلاش میکنم کار بعدی را خوب بازی کنم، اما نقش معتاد را دیگر بازی نمیکنم.
«پریناز ایزدیار» هم که در نشست رسانهای این فیلم در کاخ جشنواره حضور داشت، گفت: من در مسیری بودهام که تفاوت آن با آنچه اتفاق افتاد میتوانست عرش و فرش باشد، یعنی ممکن بود با سر پایین بروم اما امسال سال خیلی خوبی برایم شد؛ چون سابقهی کاری من در حدی نبود که در وهله اول کسی به راحتی به من اعتماد کند.
در بخشی دیگر از این نشست هم سعید ملکان، تهیهکننده این فیلم در پاسخ به سوالی دربارهی گرفتن مجوز سینمایی مقصد به کارگردانی بهرام بیضایی گفت: میخواستیم برای این فیلم پروانه ساخت بگیریم تا آقای بیضایی آن را بسازند، اما پس از چند ماه رفتن به وزارت ارشاد نتیجه نگرفتیم به همین دلیل آنچه در رسانهها منتشر شد، بیشتر تخیلی بود.
وی همچنین برای بازگشت بهرام بیضایی به کشور و امکان تدریس و فیلمسازی این کارگردان ابراز امیدواری کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





