کارگردان قسمتهایی از کارتون محبوب «تام و جری» و «ملوان زبل» درگذشت.
به گزارش سینماسینما، جین دیتچ (تصویرگر، انیمیاتور، کارگردان و تهیهکننده آمریکایی- چکی) در ۹۵ سالگی درگذشت.
دیتچ کارگردان قسمتهایی از کارتون محبوب «تام و جری» و «ملوان زبل» بود که در یکی از شبهای سهشنبه تا جمعه هفته گذشته در خانه خود در محله لیتلکوارتر شهر پراگ از دنیا رفت.
این کارگردان در سال ۱۹۶۰ با انیمیشن مونرو جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را به دست آورده بود و در سال ۱۹۶۴ برای انیمیشنهای «Nudnik» و «چگونه از دوستی پرهیز کنیم» به طور همزمان ۲ بار نامزد دریافت این جایزه شد. و چند سال پیش از آن با انیمیشن تام فوقالعاده در سال ۱۹۵۸ نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.
او در روزهایی که پشت پرده آهنین بود و کمونیسم بر شرق اروپا تسلط داشت، توانست ۱۳ قسمت از تام و جری را کارگردانی کند و برخی از اپیزودهای «ملوان زبل» را بسازد.
او زندگی در کشور چکسلواکی کمونیست و بعد از آن جمهوری چک بعد از انقلاب مخملین سال ۱۹۸۹ را در کتاب خاطرات خود با نام «عشق پراگ» به تصویر کشیده است.
دیتچ در سال ۲۰۰۴ جایزه «وینزر مککی» را به خاطر یک عمر فعالیت هنری در دنیای انیمیشن دریافت کرد.
سه پسر او و همسرش همگی کارتونیستند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استقبال از «پیتر خرگوشه ۲» و«سرزمین آوارهها» در سینماهای بریتانیا
- «گودزیلا در برابر کونگ» رکورد شکست
- احیای سینمای کرونازده آمریکا با «تام و جری»
- «تام و جری» دومین فیلم پرفروش افتتاحیه در دوران کرونا
- «تام و جری» به سینماها میآیند + تیزر
- پس از «شیرشاه» و «علاءالدین»، برادران وارنر لایو اکشن «تام و جری» را میسازند
- دیکتاتورها چه فیلمهایی میبینند!؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





