کارگردان قسمتهایی از کارتون محبوب «تام و جری» و «ملوان زبل» درگذشت.
به گزارش سینماسینما، جین دیتچ (تصویرگر، انیمیاتور، کارگردان و تهیهکننده آمریکایی- چکی) در ۹۵ سالگی درگذشت.
دیتچ کارگردان قسمتهایی از کارتون محبوب «تام و جری» و «ملوان زبل» بود که در یکی از شبهای سهشنبه تا جمعه هفته گذشته در خانه خود در محله لیتلکوارتر شهر پراگ از دنیا رفت.
این کارگردان در سال ۱۹۶۰ با انیمیشن مونرو جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را به دست آورده بود و در سال ۱۹۶۴ برای انیمیشنهای «Nudnik» و «چگونه از دوستی پرهیز کنیم» به طور همزمان ۲ بار نامزد دریافت این جایزه شد. و چند سال پیش از آن با انیمیشن تام فوقالعاده در سال ۱۹۵۸ نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.
او در روزهایی که پشت پرده آهنین بود و کمونیسم بر شرق اروپا تسلط داشت، توانست ۱۳ قسمت از تام و جری را کارگردانی کند و برخی از اپیزودهای «ملوان زبل» را بسازد.
او زندگی در کشور چکسلواکی کمونیست و بعد از آن جمهوری چک بعد از انقلاب مخملین سال ۱۹۸۹ را در کتاب خاطرات خود با نام «عشق پراگ» به تصویر کشیده است.
دیتچ در سال ۲۰۰۴ جایزه «وینزر مککی» را به خاطر یک عمر فعالیت هنری در دنیای انیمیشن دریافت کرد.
سه پسر او و همسرش همگی کارتونیستند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استقبال از «پیتر خرگوشه ۲» و«سرزمین آوارهها» در سینماهای بریتانیا
- «گودزیلا در برابر کونگ» رکورد شکست
- احیای سینمای کرونازده آمریکا با «تام و جری»
- «تام و جری» دومین فیلم پرفروش افتتاحیه در دوران کرونا
- «تام و جری» به سینماها میآیند + تیزر
- پس از «شیرشاه» و «علاءالدین»، برادران وارنر لایو اکشن «تام و جری» را میسازند
- دیکتاتورها چه فیلمهایی میبینند!؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





