به گفته محمدرضا هاشمیان کارگردان مستند «رییس الوزرا» هزینه هنگفتی برای خرید تصاویر دیده نشده این مستند پرداخته شده است.
به گزارش سینماسینما، محمدرضا هاشمیان کارگردان عرصه مستند درباره مستند «رییس الوزرا» که این روزها در گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است و به زندگی قوام السلطنه از شخصیت های تاریخی کشورمان می پردازد، گفت: ساخت مستند ساخت درباره شخصیت های مثبت و منفی تاریخ خیلی راحت تر به نظر می آید چون به شکل ناخودآگاه همذات پنداری مخاطب را هم همراه خودش دارد ولی شخصیت های خاکستری از این قضیه مستثنی هستند، بنابراین ترسیم ابعاد شخصیتی آنها سخت تر، پیچیده تر و سازنده روی یک لبه تیغ مدام در حال حرکت است در مورد قوام هم وضعیت همینطور است.
وی افزود: از میان نقدها و تحلیل هایی که درباره این شخصیت تاریخی وجود دارد، نگاه ۲ سویه کاملا مشخص است چراکه بسیاری او را خادم و قهرمان ملی می دانند و خیلی ها هم او را فردی فاسد و اشرافی و قدرت طلب با این حال با توجه به شناخت و تحقیقات گسترده سعی کردم تا فیلم از حالت یکسویه خارج و با نگاه شفاف و موشکافانه تری به این شخصیت نگاه بشود.
هاشمیان با اشاره به مراحل تحقیقات این اثر بیان کرد: تحقیقات فیلم حدود ۲ سال طول کشید و ما به مراکز مختلف اسناد داخلی و خارجی سرکشی کردیم تا بتوانیم مستندات دست اولی را برای فیلم کشف کنیم. ضمن اینکه در حین نگارش فیلمنامه هم تلاش شد که فرم روایت به گونه ای باشه که ما قوام را در بستر حوادث شناسایی کنیم و از دادن اطلاعات خشک و معمولی یا به قولی ویکی پدیایی پرهیز کنیم.
این کارگردان اظهار کرد: به نظرم نگاه جانبدارانه به موضوعات و شخصیت های تاریخی آفت اینگونه از مستندها است و باعث می شود که مخاطب روایت ما را پس بزند؛ کاری که ما به طور مرسوم در گزارش های تلویزیونی بر له یا علیه افراد می بینم از همین رو استفاد از اسناد توسط مستندساز به شکل دموکراتیک یک اصل دقیق و درست در مستندهای تاریخی است که باعث اعتماد و جلب رضایت مخاطب می شود.
هاشمیان بیان کرد: ما در پی این نبودیم که از قوام قهرمان بسازیم چرا که سیاستمداری همچون قوام مثل هر سیاستمدار دیگری تصمیمات مثبت و منفی بسیاری داشته است که باید آن را در بستر زمان سنجید و ارزیابی کرد. شاید یک عملکرد وی بر فرض مبارزه با قیام جنگل از نظر جامعه فعلی ما کار ناپسندی به نظر برسد ولی وقتی موشکافانه به اسناد و وقایع نگاه کنید متوجه می شویم که قوام به عنوان نخست وزیر که وظیفه ذاتی کارش حفظ یکپارچگی مملکت است در آن برهه تصمیم درستی اتخاذ کرده است.
این کارگردان در پایان با اشاره به اینکه تصاویر دیده نشده ای در «رییس الوزرا» وجود دارد، توضیح داد: ما از ابتدا هم می دانستیم تنها با تعدادی عکس یعنی چیزی نزدیک به ۳۰ قطعه عکس، نمی شود فیلم مستند بلندی ساخت بنابراین با مکاتبه و مراجعه به مراکز ملی فیلم در روسیه و آذربایجان شوروی همچنین اسناد تصویری در انگلستان موفق شدیم آرشیوهای نابی را با هزینه هنگفت خریداری کنیم که به نظر ارزشش را داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
- گنج «مستند» را حفاظت کنیم/ اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- نمایش و نقد مستند «دلبند» در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- یادداشتی کوتاه برای غصه خوردن (۲)/ غلبه سینمای مستند تجاری بر مستندهای تجربهگرا و خلاقانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»