سینماسینما، تبسم کشاورز: در پی حذف فیلم «شاهین» به کارگردانی سالار طهرانی از پلتفرمهای فیلیمو و نماوا و توقیف آن، کارگردان این فیلم در گفتگو با سینماسینما توضیحاتی را ارائه داد.
فیلم «شاهین» که قرار بود از نوروز به صورت آنلاین اکران شود علیرغم دارا بودن پروانه نمایش و عقد قرارداد با پخشکننده و شروع تبلیغات، توقیف شد.
شنیدهها حاکی از آن است که نیروی انتظامی با بخشهایی از فیلم مشکلاتی داشته که همین موجب توقیف فیلم شدهاست. گرچه کارگردان ترجیح میدهد نامی از نهاد توقیف کننده نبرد.
سالار طهرانی، کارگردان فیلم سینمایی شاهین، درخصوص توقیف این فیلم گفت: در اسفند ۹۹ قراداد اکران نوروزی فیلم، در دو پلتفرم (فیلیمو و نماوا) بسته شد. در حقیقت شش فیلم برای اکران آنلاین نوروزی در نظر گرفته شد که یکی از آنها شاهین بود، فیلم را بارگذاری کردند، تبلیغاتش شروع شد تا اینکه سوم فروردین یعنی چهار پنج ساعت قبل از شروع اکران با من تماس گرفتند و گفتند که فیلم توقیف شده است.
او در خصوص سکوت خبری و رسانهای شدن این خبر پس از ۲۹ روز گفت: فیلم ما از هر دو پلتفرم حذف شد، در طول این بیست و نه روز سیاست ما این بود که سکوت کنیم و از همان روز پیگیر شدیم و جلساتی داشتیم.
اگر امروز هم قضیه رسانهای شد دلیلش احترام به مخاطب بود. خودم اصلا فکر نمیکردم که مردم منتظر اکران فیلم باشند و به این حد پیگیری کنند. البته فکر میکنم یکی از دلایلش حضور فیلم شاهین در جشنوارههای مختلف بود.
طهرانی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود داشتن پروانه نمایش از سوی وزارت ارشاد این فیلم توقیف شد، اظهار داشت: همانطور که اشاره کردید وزارت ارشاد پروانه نمایش فیلم را خودش صادر کرده بود، به همین جهت از همان ابتدا ما را حمایت کرد. از سوی دیگر دوستانی که در اداره کل نمایش بودند با وجود تعطیلات نوروزی به خاطر فیلم ما به وزارتخانه آمدند. معتقدم اگر جایی نقد میکنیم باید نکات مثبت را هم بگوییم. متاسفانه در رفت و آمدهایی که تا به امروز داشتیم هنوز به نتیجهای نرسیدهایم و مذاکراتمان ادامهدار است. امید داریم که پیگیریهایمان نتیجهبخش باشد.
این کارگردان درخصوص اینکه کدام نهاد فیلم را توقیف کرده بیان داشت: از شما اجازه میخواهم نام نهادی که فیلم را توقیف کرده نگویم. طبق معمول حدود پنج شش روزی طول کشید تا ما متوجه شویم این فیلم از کجا توقیف شده است. چون که توقیف در مملکت ما شرایط واضح و قانونی ندارد. تا جایی که من در جریان هستم فقط با حکم دادستانی و قوه قضاییه میتوان فیلم را به طور رسمی توقیف کرد. این اتفاقاتی که تاکنون برای همکاران و دوستان ما افتاده است اکثرا توقیفهای غیررسمی بودهاند. و مدتی طول میکشد تا شما متوجه شوید این قضیه از سوی کدام نهاد و ارگان است.

او دلیل عدم نمایش این فیلم و حذفش از پلتفرمها را اینگونه عنوان کرد: خودمان هم نمیدانیم که چه نکته غیراخلاقی و ضدارزشی در فیلم وجود داشت که این اتفاق افتاد. مدتی است که ما با دوستانی که در شورای پروانهی نمایش هستند سروکار داریم، شاید ما فیلمسازان ندانیم چه اشخاصی درون شورا هستند اما خروجی و سختگیریها را میبینیم. وقتی همین شورا بدون حتی یک فریم اصلاحیه به فیلم شاهین پروانه نمایش میدهد، وقتی این فیلم از شورا بدون هیچ مشکلی بیرون میآید، وقتی در اکرانهای خصوصی و افتتاحیهی فیلم در (سینما آزادی) بسیاری از کارشناسان و حتی خیلی از طیفهای مختلف گروههای سیاسی فیلم را میبینند و از آن استقبال میکنند، پس چرا این اتفاقها میافتد؟
من خودم حس میکنم فیلم یک فضای جدیدی دارد و از نظر شکل بازیها، دکوپاژ، کارگردانی و نوع قصهای که روایت میکند متفاوت است. همیشه در تاریخمان نشان دادهایم که وقتی فضای جدیدی شکل میگیرد مقاومتهایی هم در مقابل آن به وجود میآید.
طهرانی در ادامه اضافه کرد: البته یکسری نکات را به ما گفتند. این را هم بگویم که ما به دلیل اینکه فیلم بتواند دیده شود با دوستان به این نتیجه رسیدیم که یک سکانس را حذف کنیم و ۱۳ اصلاحیه زدیم اما باز هم با فیلم مشکل داشتند. از نگاه من در مقام کارگردان، خود دوستان مشخص نمیدانند که مشکلشان با کجای فیلم است. البته این عقیدهی من است و ممکن است مابقی عوامل فیلم نظرات دیگری داشته باشند.
طهرانی گفت: به نظر من فیلم مشکل اساسی ندارد. امیدواریم که با این دوستان به توافق برسیم و شاهین هرچه زودتر رفع توقیف شود. به هر حال هر کارگردانی دوست دارد تاثیر کار خودش را روی مخاطبان ببیند و ریاکشنی برای کارهای بعدیاش بگیرد.
وی درخصوص ژانر و موضوع شاهین گفت: از نظر ژانری باید بگویم که شاهین یک فیلم اجتماعی و روانشناسانه است یا بهتر است بگویم سایکولوژیکال هارر (ترسناک روانشناسانه).
طهرانی در واکنش به این قضیه که توقیف فیلمها گاهی باعث تبلیغات و بیشتر مطرح شدن آنها میشود اظهار داشت: برایمان بسیار مهم است که از این موضوع برداشتهای عجیب و غریب و مغرضانهای نشود چون که ما اصولاً فیلمسازیم و نمیخواهیم یک جریان معاند از این داستان سو استفاده کند. همین ۲۹ روز سکوت ما، نشان میدهد که به دنبال مطرح کردن خودمان نبودهایم.
او افزود: متاسفانه بسیار بد است که این جریانها موجب تبلیغات بیشتر برای فیلمهای توقیفی میشوند. واقعا باید برای دوستانی که مسئولیتی دارند سوال اساسی پیش بیاید که چرا فیلمی که ما جلوی نمایشش را میگیریم برعکس مورد استقبال بیشتر مردم قرار میگیرد.
طهرانی گفت: از آنجایی که این فیلم در بخش کاملا خصوصی ساخته شد بچهها برخورد خاصی از نظر انرژی و دستمزد داشتند و به نوعی فیلم را برای خودشان میدانستند. از تمام بازیگران و عوامل پشت صحنه فیلم شاهین عذرخواهی میکنم که زحماتشان بعد از این مدت هنوز دیده نشده است.

او از همکاران خود این چنین قدردانی کرد: از مهران رنجبر برای نگارش فیلمنامه، علیرضا کمالی، گلاره عباسی و بقیه بازیگران که در فیلم بودند تشکر ویژهای دارم که بسیار متفاوت از کارهای دیگرشان ایفای نقش کردند به طوری که گویی ما علیرضا کمالی، گلاره عباسی و فرزین محدث جدیدی را در شاهین میبینیم.
او در پایان در خصوص فعالیتهای اخیرش عنوان کرد: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامهی جدیدی با مهران رنجبر هستیم که گانگستر نام دارد. البته این اسم موقتی است چون بعید میدانیم که اجازه بدهند این اسم را برای فیلمنامه در نظر بگیریم.

فیلم سینمایی «شاهین» به کارگردانی سالار طهرانی، نویسندگی مهران رنجبر و تهیهکنندگی آرش سجادی حسینی و علی گلبهاران که به ساموئل خاچیکیان فیلمساز فقید سینمای ایران تقدیم شده، تا به حال در بیش از ۱۱ جشنواره جهانی حضور یافته و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم اجتماعی و بهترین فیلمنامه شده است.
در این اثر که محصول سازمان سینمایی داریوش است، علیرضا کمالی، گلاره عباسی، مهران رنجبر، بهار نوحیان، احسان امانی، فرزین محدث و ریحانه رضی به ایفای نقش پرداختهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- «سوینا» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- هجدهمین جشن شب بازیگر برگزار شد؛ ما زنده بهآنیم که در صحنه بمانیم
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- مستند «هما» از فرانسه جایزه کارگردانی گرفت
- جایزه ویژه یک جشنواره آمریکایی به مستند «هما» رسید
- نمایش مستند «هما» در جایزه مسابقه جهانی فیلم
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





