کارگردان «آواز جغد کوچک» مستند دیگری را درباره پرندگان با نام «سمفونی سیمرغ» میسازد.
به گزارش سینماسینما، مهدی نورمحمدی درباره وضعیت نمایش یا پخش مستند «آواز جغد کوچک» که در جشنواره سینما حقیقت سال قبل مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: این مستند هنوز از جایی پخش نشده و شاید آن را به جشنواره فیلم فجر امسال ارائه کنم. البته قصد دارم برای شرکت در جشنوارههای خارجی هم اقدام کنم که بیشتر جشنوارههای محیط زیستی، سال آینده برپا میشوند.
او افزود: در حال حاضر این مستند در مرحله اصلاح رنگ است و زمان آن به ۵۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
وی درباره اثر جدید خود هم توضیح داد: «سمفونی سیمرغ» تفاوت مهمی با دیگر کارهایم دارد و آن هم بخاطر پررنگتر بودن جنبه علمی موضوع است. آثار قبلی بیشتر شاعرانه روایت میشدند اما در این فیلم با تحقیقات علمی بیشتر، پرندگان و گونههای شاخصی از پرندگان شکاری گرفته تا آبزی به تصویر درمیآیند و در عین حال به جنبههای مخاطب پسند بودنش هم توجه شده است.
نورمحمدی با اشاره به اینکه این اثر به سفارش سیمای استان ایلام تهیه شده و یک مجموعه چند قسمتی از آن هم برای پخش آماده خواهد شد، گفت: تصویربرداری این مستند تقریباً تمام شده و در حال فراهم کردن مقدمات تدوین هستیم تا به زودی آماده شود و احتمالا آن را به جشنواره سال آینده سینماحقیقت میرسانم. برای این مستند تحقیقات زیادی درباره پرندگان انجام شده و برهمین اساس یک کتاب هم نوشتهام که با پایان فیلم رونمایی خواهد شد، چون اطلاعات جامعی از پرندگان غرب ایران در آن گنجانده شده که همراه با اطلاعات بومی و محلی است.

به گفته این مستندساز «سمفونی سیمرغ» داستان ۳۰ مرغ است که با هدهد شروع و با هما تمام میشود و درواقع به نوعی الهام گرفته از داستان منطق الطیر عطار است. این ۳۰ پرنده از مناطق استان ایلام که به لحاظ تنوع جغرافیایی و پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است انتخاب شدهاند.
عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر: ابوالقاسم خالقیزاده، محمد ابراهیم ثابت، مهدی نورمحمدی، تهیهکننده: صدیقه خدایی و مهدی نورمحمدی، تصویربردار: محمود منصوری و حبیباله حیدریان و تدوینگر: محمدرضا سالکی.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
آخرین ها
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- مستند «ارس، رود خروشان»؛ ما فاتحان شهرهای رفته بر بادیم
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…





