نشست خبری «عاشقانههای خیابان» که امروز صبح برگزار شد، شاهد حمله بیسابقه شهرام گیلآبادی، کارگردان نمایش به برخی از اصحاب رسانه بود. در این نشست، به موضوع اصلی «عاشقانههای خیابان» که زنان دستفروش هستند هم از منظر اجتماعی پرداخته شد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای نمایش «عاشقانههای خیابان» با حضور شهرام گیلآبادی (کارگردان)، الهام پاوهنژاد و رضا یزدانی (بازیگران)، بهمن عباسپور (نویسنده)، زهره آشتیانی (دبیر فراکسیون خانواده در مجلس شورای اسلامی) و دستاندرکاران جمعیت طلوع بینشانها، امروز صبح (دوشنبه ۲۰ خرداد) در خانه هنرمندان برگزار شد.
این نشست با سخنرانی سمانه نائینی، مسوول روابط عمومی جمعیت طلوع بی نشانها آغاز شد؛ او با مطرح کردن این سوال که «وقتی زنان دستفروشیمیکنند، فرزندان آنان کجا هستند»، کلیپ مصاحبه با این زنان را پخش کرد.
در ادامه، شهرام گیلآبادی، کارگردان این نمایش، ضمن تشکر از اهالی رسانه و جمعیت طلوع بینشانها برای پایمردی و تلاش برای توجه به آسیبهای اجتماعی و حرکت به سمت درمان آن، صحبت خود را اینچنین آغاز کرد: «این دو روز بعضی از اصحاب رسانه تماس گرفتند و روی بعضی از نکات بحث داشتند، میخواستم بگویم که وقت آن رسیده است که عدهای قلم بهمزدی را کنار بگذارند و قلمشان در خدمت مردم شود و صدای مردمی بشوند که صدا ندارند.»
او توضیح داد: «اینکه ما یک آسیب اجتماعی را حذف کنیم و درباره آن حرف نزنیم، راهحلی برای مسئله نیست، اینکه رسانهای به این سمت برود و بگوید «اگر شما به این موضوعات بپردازید، ما طور دیگری برخورد خواهیم کرد» برخوردی درست با آسیب اجتماعینیست. در جواب این نوع رسانهها باید بگویم که هر طور دوست دارید عمل کنید، رفتار شما تفاوتی به حال من نمیکند. من از تصمیمی که آگاهانه آن را گرفتهام، عقب نمیکشم.»
این کارگردان ادامه داد: «ما برای تحقیق این نمایش با ۸۷ زن دستفروش مصاحبه کردیم، از این زنان فراواناند، کودکان کاری هستند که اچآیوی دارند، مسئولینی که راحت سر به بالش میگذارند، نمیدانند که چه بر سر این کودکان آمده است.»
گیلآبادی در ادامه این نشست، از حواشی گذشت و به اصل مطلب که نمایش «عاشقانههای خیابان» بود، رسید. او «عاشقانههای خیابان» را به عنوان یک کار پژوهشی معرفی کرد که شروعاش از چیزی حدود یک سال و نیم پیش آغاز شده است. او تاکید کرد بازیگران این نمایش، همراه با تحقیق میدانی که از مترو آغاز شد، در روند کار قرار گرفتهاند.
در همین ارتباط، اکبر رجبیمشهود، مدیر عامل موسسه طلوع بینشانها گفت: «سال قبل همین موقع پسری دستفروش را پیدا کردیم که گوشه چشم او قی کرده بود و در نهایت به بیمارستان بردیم که گفتند باید چشمش تخلیه شود، هیچ کدام از ما اینها را نمی بینیم. درد، درد بیتفاوتی ما مردم است، کسی حاضر نیست این قشر از جامعه را ببیند.»

الهام پاوهنژاد نیز با بیان اینکه این اولین همکاریاش با گیلآبادی است و سعی دارد به این داستان بپردازد، گفت: «شاید در ابتدا فکر کنیم این نمایش، عاشقانه است ولی این عشق، عشقی که فکر میکنیم، نیست.»
رضا یزدانی هم با اشاره به آهنگهای اعتراضی و اجتماعی خود در سالهای گذشته گفت: «باعث افتخار من است که در این پروژه در کنار دوستان هستم. من از سالها قبل ترانههای اعتراضی را داشتم و به نظر من پرداختن به موضوع زنان دستفروش، اتفاق مهمی است تا اندازهای از مشکلات آنها کم شود. با اینحال، «عاشقانههای خیابان»، داستانی جذاب و عاشقانه دارد.»
زهره آشتیانی، دبیر فراکسیون خانواده در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت : «آقای گیلآبادی موضوع جرم بودن دستفروشی را شکست و نشان داد این کار جرم نیست.»
رونمایی از پوستر نمایش «عاشقانههای خیابان»، پایان بخش این نشست خبری بود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادامه یک اتفاق تاریخی؛ ۹ خواننده دیگر در میدان آزادی کنسرت برگزار میکنند
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- «بهشت تبهکاران» به جشنواره فجر میرسد؟
- فضای غریب، شخصیتهای ناآشنا/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلیپی که رضا یزدانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد
- «آمادئوس» با صدای رضا یزدانی منتشر شد + تیزر
- ساخت دومین قسمت از مستند «من ناصر حجازی هستم»
- بهزاد فراهانی «مهمانی از کارائیب» را میسازد
- پایان فیلمبرداری «خائن کشی» با ضبط سکانسهای مربوط به مصدق
- «کوچه ژاپنیها» به نیمه رسید
- مطالبات اهالی تئاتر به کمیسیونهای مجلس ارجاع داده شد/ در انتظار پاسخ
- تجمع اهالی تئاتر برای پیگیری مطالباتشان مقابل مجلس
- مراسم تشییع پیکر پرویز پورحسینی برگزار شد
- با بالا گرفتن بحران کرونا؛ الهام پاوهنژاد اجرای «کافه پولشری» را به تعویق انداخت
- گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر : جایگزینی تئاتر با تئاتر آنلاین اشتباه جدی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





