جدیدترین کتاب حوزه سینما با عنوان جذاب «کتاب مستطاب سینما» نوشته وحید ضرابی نسب، ازسوی نشر «ایهام» در نمایشگاه بینالمللی کتاب عرضه میشود.
به گزارش سینماسینما، این کتاب با زیرعنوان «راهنمایی برای فیلمسازی در سطح جهانی» و بعنوان جلد نخست از یک سهگانه، با ادبیاتی کاربردی و متفاوت، به ارائه و آموزش بایستهها و شایستههای فیلمسازی بهویژه کارگردانی، فیلمنامهنویسی و تهیهکنندگی میپردازد.
وحید ضرابینسب، دانشآموخته دکترای مدیریت رسانه و همچنین منتقد، نویسنده و کارگردان است که پیش از این کتابهای «مکتب فیلم تارانتینو»، «وقتی از فیلم حرف میزنیم از چه حرف میزنیم» و «دو فیلمنامه با یک بلیت» از او به چاپ رسیده است.
در بخشی از مقدمه «کتاب مستطاب سینما» میخوانیم:
این کتاب، درست برای خود شماست، چه لومیرها را خالق سینماتوگراف بدانید و چه ادیسون را، چه اکسپرسیونیستهای آلمانِ دههی ۲۰ را موتور محرّک صنعت فیلم تصور کنید چه موج نوی اروپای دههی ۶۰ را یا حتی هالیوود دههی ۷۰ را، چه با غلبهی روزافزون فنآوری و جلوههای ویژهی مَجاز بر ذات هنری و حقیقتِ نابِ سینما مخالف باشید و چه فیلم را یک رسانهی تحت سلطهی قدرتها و حکومتها بپندارید؛ چه در تیم نولان و تارانتینو باشید چه فنِ لینچ و اسکورسیزی، چه عاشق فیلمفلسفه باشید یا وسترنِ اسپاگتی و چه کمدیرمانسهای هالیوود و خالیبندیهای بالیوود و چه انیمیشنهای پیکسار و دیزنی یا فضا و قابِ سینمای اروپا یا گرما و شورِ سینمای لاتین یا کلاسیکها و کالتها و بلاگباسترها و اسلشرها یا هرچیزی دیگر… برای شمایی که یا سینهفیلیا هستید، یا در سر سودای کارگردانی دارید، یا تازه دستبهکار فیلمسازی شدهاید…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان تصویربرداری در تورنتو؛ تدوین «شریفه» به «خرقهپوش» رسید
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی»
- آقای کاپولا! ممنون که فیلم ساختید/ به بهانه سیویکمین سالروز اکران رفیعترین فیلم وحشت تاریخ
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- کتاب زندگینامه علی نصیریان منتشر شد
- «تیغ و ابریشم»/ از جشنواره جهانی فیلم فجر تا نمایشگاه کتاب
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





