جدیدترین کتاب حوزه سینما با عنوان جذاب «کتاب مستطاب سینما» نوشته وحید ضرابی نسب، ازسوی نشر «ایهام» در نمایشگاه بینالمللی کتاب عرضه میشود.
به گزارش سینماسینما، این کتاب با زیرعنوان «راهنمایی برای فیلمسازی در سطح جهانی» و بعنوان جلد نخست از یک سهگانه، با ادبیاتی کاربردی و متفاوت، به ارائه و آموزش بایستهها و شایستههای فیلمسازی بهویژه کارگردانی، فیلمنامهنویسی و تهیهکنندگی میپردازد.
وحید ضرابینسب، دانشآموخته دکترای مدیریت رسانه و همچنین منتقد، نویسنده و کارگردان است که پیش از این کتابهای «مکتب فیلم تارانتینو»، «وقتی از فیلم حرف میزنیم از چه حرف میزنیم» و «دو فیلمنامه با یک بلیت» از او به چاپ رسیده است.
در بخشی از مقدمه «کتاب مستطاب سینما» میخوانیم:
این کتاب، درست برای خود شماست، چه لومیرها را خالق سینماتوگراف بدانید و چه ادیسون را، چه اکسپرسیونیستهای آلمانِ دههی ۲۰ را موتور محرّک صنعت فیلم تصور کنید چه موج نوی اروپای دههی ۶۰ را یا حتی هالیوود دههی ۷۰ را، چه با غلبهی روزافزون فنآوری و جلوههای ویژهی مَجاز بر ذات هنری و حقیقتِ نابِ سینما مخالف باشید و چه فیلم را یک رسانهی تحت سلطهی قدرتها و حکومتها بپندارید؛ چه در تیم نولان و تارانتینو باشید چه فنِ لینچ و اسکورسیزی، چه عاشق فیلمفلسفه باشید یا وسترنِ اسپاگتی و چه کمدیرمانسهای هالیوود و خالیبندیهای بالیوود و چه انیمیشنهای پیکسار و دیزنی یا فضا و قابِ سینمای اروپا یا گرما و شورِ سینمای لاتین یا کلاسیکها و کالتها و بلاگباسترها و اسلشرها یا هرچیزی دیگر… برای شمایی که یا سینهفیلیا هستید، یا در سر سودای کارگردانی دارید، یا تازه دستبهکار فیلمسازی شدهاید…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان تصویربرداری در تورنتو؛ تدوین «شریفه» به «خرقهپوش» رسید
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی»
- آقای کاپولا! ممنون که فیلم ساختید/ به بهانه سیویکمین سالروز اکران رفیعترین فیلم وحشت تاریخ
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- کتاب زندگینامه علی نصیریان منتشر شد
- «تیغ و ابریشم»/ از جشنواره جهانی فیلم فجر تا نمایشگاه کتاب
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





