سینماسینما، اسدالله غلامعلی
فیلم «چریکه بهرام»، ساخته فرشید قلی پور، مستندی زندگینامهای درباره یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای فرهنگی ایران، یعنی بهرام بیضایی، است. مهمترین مسئله در فیلمهای مستند زندگینامهای این است که فیلم و فیلمساز تحت تاثیر شخصیت مورد نظر یعنی کسی که فیلم درباره اوست، قرار نگیرند. بهرام بیضایی در عرصه فرهنگ و هنر به اندازهای شناختهشده و برجسته است که نیازی به تشریح منزلت او نیست. بنابراین هر فیلمی که درباره او ساخته شود، این تردید را در مخاطب برمیانگیزاند که فیلم همچون یک هنر، خودش ارزشمند و جدی است، یا ارزش آن به شخصیت و جایگاه بیضایی وابسته است. از آنجا که فیلم مستند همچون پژوهشهای نوشتاری، به یک پژوهش عمیق نیاز دارد، مستندساز باید مانند پژوهشگر مطالعهای جدی توام با رویکردی مشخص داشته باشد. در واقع آنچه به یک مستند، بهویژه مستند زندگینامهای، آن هم زندگی و کارنامه هنری شخصیتی همچون بیضایی، ارزش و سندیت میبخشد، رویکرد و حجم و عمق پژوهش فیلمساز است.
در مستند زندگی نامهای معمولا از فیلم، عکس یا نوشتههای آرشیوی استفاده میشود. همچنین با شخصیتهایی صاحبنام در همان زمینه خاص گفتوگو میکنند. فرشید قلیپور، سازنده «چریکه بهرام»، برای گفتوگو به سراغ اشخاص هنری و البته سرشناس رفته و با آنها درباره آثار بیضایی مصاحبه کرده است، از جمله فاطمه معتمدآریا، علی دهباشی و مجید برزگر. هر کدام از آنها از زاویه دید خودشان درباره شخصیت بیضایی و آثارش حرف میزنند. علاوه بر این، قلیپور بخش های زیادی از آثار بیضایی را نیز به نمایش میگذارد. پس از تماشای فیلم چند سوال جدی مطرح میشود. «چریکه بهرام» درباره چیست؟ در نگاه نخست، پاسخ واضح است؛ فیلم درباره بهرام بیضایی است. اما این پاسخ واضح، کافی نیست. پس سوال به شیوهای دیگر مطرح می شود؛ فیلم درباره چه چیزی از بهرام بیضایی است؟ اکنون نمیتوان پاسخ واضحی به این پرسش داد. چراکه «چریکه بهرام» جهتگیری مشخصی ندارد. به عبارت دیگر، درباره چنین شخصیتهایی ساعتها میتوان سخن گفت، یا کتابها و مقالههای بیشماری نوشت، کمااینکه درباره بیضایی چنین اتفاقی رخ داده است؛ کمتر نویسنده یا منتقدی وجود دارد که درباره بیضایی ننوشته یا صحبت نکرده باشد. از طرف دیگر، درباره بیضایی مسائل بیشماری اعم از سبک و ساختار آثار، فردیت او، نوع جهانبینی، مهاجرت و فیلم نساختن او و غیره وجود دارد. فیلم «چریکه بهرام» هیچ جهتگیری یا دغدغه منحصربهفردی ندارد. منظور از جهتگیری همان چهارچوب روشن است که دغدغه مستندساز را به عنوان پژوهشگر نشان میدهد. درحالیکه فیلم فقط صحنههایی از فیلمها را نشان میدهد و چند نویسنده، فیلمساز، بازیگر و ناشری همچون شهلا لاهیجی درباره او سخن میگویند. بدون شک سخنان این افراد شنیدنی است، اما برای بهرام بیضایی لازم است که مولف نشان دهد کدام مسئله یا مفهوم یا بخش از این شخصیت برای او جذاب و قابل تامل بوده است؟ یا با تولید این فیلم چه مسئلهای مطرح یا پاسخ داده شده است؟ کدام چریکه؟ کدام بهرام؟ علت این تاکید جدی بر رویکرد فیلمساز این است که مستند همچون یک مقاله علمی پژوهشی است که اعتبار آن به نوآوری رویکرد محقق و عمق مباحث است. درحالیکه «چریکه بهرام» صرفا به یک نوشته مروری شبیه است و البته ناقص، چراکه وقتی یک فیلم ۸۰ دقیقهای تلاش میکند زندگی حرفهای بیضایی را نشان دهد، نهتنها تکراری به نظر خواهد رسید، بلکه ارزشش به عنوان یک فیلم از دست میرود و از نامش گرفته تا هویتش وابسته به بهرام بیضایی خواهد بود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم