سینماسینما، اسدالله غلامعلی
فیلم «چریکه بهرام»، ساخته فرشید قلی پور، مستندی زندگینامهای درباره یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای فرهنگی ایران، یعنی بهرام بیضایی، است. مهمترین مسئله در فیلمهای مستند زندگینامهای این است که فیلم و فیلمساز تحت تاثیر شخصیت مورد نظر یعنی کسی که فیلم درباره اوست، قرار نگیرند. بهرام بیضایی در عرصه فرهنگ و هنر به اندازهای شناختهشده و برجسته است که نیازی به تشریح منزلت او نیست. بنابراین هر فیلمی که درباره او ساخته شود، این تردید را در مخاطب برمیانگیزاند که فیلم همچون یک هنر، خودش ارزشمند و جدی است، یا ارزش آن به شخصیت و جایگاه بیضایی وابسته است. از آنجا که فیلم مستند همچون پژوهشهای نوشتاری، به یک پژوهش عمیق نیاز دارد، مستندساز باید مانند پژوهشگر مطالعهای جدی توام با رویکردی مشخص داشته باشد. در واقع آنچه به یک مستند، بهویژه مستند زندگینامهای، آن هم زندگی و کارنامه هنری شخصیتی همچون بیضایی، ارزش و سندیت میبخشد، رویکرد و حجم و عمق پژوهش فیلمساز است.
در مستند زندگی نامهای معمولا از فیلم، عکس یا نوشتههای آرشیوی استفاده میشود. همچنین با شخصیتهایی صاحبنام در همان زمینه خاص گفتوگو میکنند. فرشید قلیپور، سازنده «چریکه بهرام»، برای گفتوگو به سراغ اشخاص هنری و البته سرشناس رفته و با آنها درباره آثار بیضایی مصاحبه کرده است، از جمله فاطمه معتمدآریا، علی دهباشی و مجید برزگر. هر کدام از آنها از زاویه دید خودشان درباره شخصیت بیضایی و آثارش حرف میزنند. علاوه بر این، قلیپور بخش های زیادی از آثار بیضایی را نیز به نمایش میگذارد. پس از تماشای فیلم چند سوال جدی مطرح میشود. «چریکه بهرام» درباره چیست؟ در نگاه نخست، پاسخ واضح است؛ فیلم درباره بهرام بیضایی است. اما این پاسخ واضح، کافی نیست. پس سوال به شیوهای دیگر مطرح می شود؛ فیلم درباره چه چیزی از بهرام بیضایی است؟ اکنون نمیتوان پاسخ واضحی به این پرسش داد. چراکه «چریکه بهرام» جهتگیری مشخصی ندارد. به عبارت دیگر، درباره چنین شخصیتهایی ساعتها میتوان سخن گفت، یا کتابها و مقالههای بیشماری نوشت، کمااینکه درباره بیضایی چنین اتفاقی رخ داده است؛ کمتر نویسنده یا منتقدی وجود دارد که درباره بیضایی ننوشته یا صحبت نکرده باشد. از طرف دیگر، درباره بیضایی مسائل بیشماری اعم از سبک و ساختار آثار، فردیت او، نوع جهانبینی، مهاجرت و فیلم نساختن او و غیره وجود دارد. فیلم «چریکه بهرام» هیچ جهتگیری یا دغدغه منحصربهفردی ندارد. منظور از جهتگیری همان چهارچوب روشن است که دغدغه مستندساز را به عنوان پژوهشگر نشان میدهد. درحالیکه فیلم فقط صحنههایی از فیلمها را نشان میدهد و چند نویسنده، فیلمساز، بازیگر و ناشری همچون شهلا لاهیجی درباره او سخن میگویند. بدون شک سخنان این افراد شنیدنی است، اما برای بهرام بیضایی لازم است که مولف نشان دهد کدام مسئله یا مفهوم یا بخش از این شخصیت برای او جذاب و قابل تامل بوده است؟ یا با تولید این فیلم چه مسئلهای مطرح یا پاسخ داده شده است؟ کدام چریکه؟ کدام بهرام؟ علت این تاکید جدی بر رویکرد فیلمساز این است که مستند همچون یک مقاله علمی پژوهشی است که اعتبار آن به نوآوری رویکرد محقق و عمق مباحث است. درحالیکه «چریکه بهرام» صرفا به یک نوشته مروری شبیه است و البته ناقص، چراکه وقتی یک فیلم ۸۰ دقیقهای تلاش میکند زندگی حرفهای بیضایی را نشان دهد، نهتنها تکراری به نظر خواهد رسید، بلکه ارزشش به عنوان یک فیلم از دست میرود و از نامش گرفته تا هویتش وابسته به بهرام بیضایی خواهد بود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند