سینماسینما، اسدالله غلامعلی
فیلم «چریکه بهرام»، ساخته فرشید قلی پور، مستندی زندگینامهای درباره یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای فرهنگی ایران، یعنی بهرام بیضایی، است. مهمترین مسئله در فیلمهای مستند زندگینامهای این است که فیلم و فیلمساز تحت تاثیر شخصیت مورد نظر یعنی کسی که فیلم درباره اوست، قرار نگیرند. بهرام بیضایی در عرصه فرهنگ و هنر به اندازهای شناختهشده و برجسته است که نیازی به تشریح منزلت او نیست. بنابراین هر فیلمی که درباره او ساخته شود، این تردید را در مخاطب برمیانگیزاند که فیلم همچون یک هنر، خودش ارزشمند و جدی است، یا ارزش آن به شخصیت و جایگاه بیضایی وابسته است. از آنجا که فیلم مستند همچون پژوهشهای نوشتاری، به یک پژوهش عمیق نیاز دارد، مستندساز باید مانند پژوهشگر مطالعهای جدی توام با رویکردی مشخص داشته باشد. در واقع آنچه به یک مستند، بهویژه مستند زندگینامهای، آن هم زندگی و کارنامه هنری شخصیتی همچون بیضایی، ارزش و سندیت میبخشد، رویکرد و حجم و عمق پژوهش فیلمساز است.
در مستند زندگی نامهای معمولا از فیلم، عکس یا نوشتههای آرشیوی استفاده میشود. همچنین با شخصیتهایی صاحبنام در همان زمینه خاص گفتوگو میکنند. فرشید قلیپور، سازنده «چریکه بهرام»، برای گفتوگو به سراغ اشخاص هنری و البته سرشناس رفته و با آنها درباره آثار بیضایی مصاحبه کرده است، از جمله فاطمه معتمدآریا، علی دهباشی و مجید برزگر. هر کدام از آنها از زاویه دید خودشان درباره شخصیت بیضایی و آثارش حرف میزنند. علاوه بر این، قلیپور بخش های زیادی از آثار بیضایی را نیز به نمایش میگذارد. پس از تماشای فیلم چند سوال جدی مطرح میشود. «چریکه بهرام» درباره چیست؟ در نگاه نخست، پاسخ واضح است؛ فیلم درباره بهرام بیضایی است. اما این پاسخ واضح، کافی نیست. پس سوال به شیوهای دیگر مطرح می شود؛ فیلم درباره چه چیزی از بهرام بیضایی است؟ اکنون نمیتوان پاسخ واضحی به این پرسش داد. چراکه «چریکه بهرام» جهتگیری مشخصی ندارد. به عبارت دیگر، درباره چنین شخصیتهایی ساعتها میتوان سخن گفت، یا کتابها و مقالههای بیشماری نوشت، کمااینکه درباره بیضایی چنین اتفاقی رخ داده است؛ کمتر نویسنده یا منتقدی وجود دارد که درباره بیضایی ننوشته یا صحبت نکرده باشد. از طرف دیگر، درباره بیضایی مسائل بیشماری اعم از سبک و ساختار آثار، فردیت او، نوع جهانبینی، مهاجرت و فیلم نساختن او و غیره وجود دارد. فیلم «چریکه بهرام» هیچ جهتگیری یا دغدغه منحصربهفردی ندارد. منظور از جهتگیری همان چهارچوب روشن است که دغدغه مستندساز را به عنوان پژوهشگر نشان میدهد. درحالیکه فیلم فقط صحنههایی از فیلمها را نشان میدهد و چند نویسنده، فیلمساز، بازیگر و ناشری همچون شهلا لاهیجی درباره او سخن میگویند. بدون شک سخنان این افراد شنیدنی است، اما برای بهرام بیضایی لازم است که مولف نشان دهد کدام مسئله یا مفهوم یا بخش از این شخصیت برای او جذاب و قابل تامل بوده است؟ یا با تولید این فیلم چه مسئلهای مطرح یا پاسخ داده شده است؟ کدام چریکه؟ کدام بهرام؟ علت این تاکید جدی بر رویکرد فیلمساز این است که مستند همچون یک مقاله علمی پژوهشی است که اعتبار آن به نوآوری رویکرد محقق و عمق مباحث است. درحالیکه «چریکه بهرام» صرفا به یک نوشته مروری شبیه است و البته ناقص، چراکه وقتی یک فیلم ۸۰ دقیقهای تلاش میکند زندگی حرفهای بیضایی را نشان دهد، نهتنها تکراری به نظر خواهد رسید، بلکه ارزشش به عنوان یک فیلم از دست میرود و از نامش گرفته تا هویتش وابسته به بهرام بیضایی خواهد بود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی