تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۱۶:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 163891

آزاده باقری در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت : حضور سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری در برنامه‌های گوناگون چند سالی می‌شود که به یک روال تبدیل شده است. هر سال نیز به تعداد آنها اضافه شده و شاهد آن هستیم که سلبریتی در کسوت مجری مقابل دوربین می‌آید. تجربه‌ای که البته در برخی موارد موفق بوده و آن برنامه به شکل چشمگیری به دلیل حضور این فرد مشهور و قدرت بالای اجرایش دیده شده است و در برخی موارد نیز سلبریتی به دلیل ضعف در اجرا و عدم تسلط در بیان و ناتوانی در ارتباط گرفتن با مهمان برنامه یا شرکت کننده مسابقه نتوانسته آن‌طور که باید توانایی خود را در زمینه اجرا نیز به نمایش بگذارد. با وجود این، بسیاری از سازندگان برنامه‌های مختلف و تهیه‌کنندگان همچنان تمایل دارند از چهره‌های شناخته شده به منظور اجرا استفاده کند. اتفاقی که می‌دانند دو سر داشته یا موفقیت و دیده شدن آن برنامه را به همراه دارد یا عدم موفقیت و شکست. با این حال برنامه‌سازان ترجیح می‌دهند ریسک انتخاب سلبریتی برای اجرا را بپذیرند به این امید که نام آشنا بتواند به تعداد بیننده خود اضافه کند. در این گزارش به مرور و بررسی برخی چهره‌های شناخته شده‌ای که تجربه اجرا در برنامه‌های مختلف را داشته‌اند پرداخته‌ایم و به چرایی موفق بودن یا موفق نبودن آنها نیز نیم‌نگاهی کرده‌ایم.

موفق‌ها 

پژمان بازغی ؛ مجری برنامه «کودک شو»
شاید بتوان پژمان بازغی را به‌عنوان یک مجری موفق عنوان کرد.  او در برنامه «کودک شو» توانست به‌خوبی در کسوت یک مجری حاضر شود و با شرکت کننده‌ها و تماشاچی‌ها ارتباط برقرار کند.
به طوری که کودک شو با نام پژمان بازغی گره خورد و بسیاری این برنامه را با حضور این بازیگر شناختند. بازیگری با موهای بور و چشم‌های آبی و صدای گیرا که خنده‌های گرمی هم دارد و ایجاد صمیمیت و ارتباط گرفتن با مخاطب را به‌خوبی توانست در این برنامه به نمایش بگذارد، بدون آن‌که نیازی به لوس‌ بازی یا ادا بازی‌ داشته باشد با همان شکل و شمایل خود این برنامه را اجرا کرد. بازغی به‌خوبی با شرکت ‌کننده‌ها همراه می‌شد و به‌موقع شوخی می‌کرد و همین یک امتیاز خوب تلقی می‌شود. کودک شو، بعد از رفتن پژمان بازغی به شکل بسیار مشهودی افت کرد و حضور و اجرای بد حمید گودرزی هم جای خالی او را خوب نشان داد. همین موضوع نشان می‌دهد حضور پژمان بازغی تا چه میزان توانسته بود روی تعداد مخاطبان این برنامه  تاثیر بگذارد.

بهنام تشکر  ؛ مجری برنامه «مافیا»
صدای گیرا، چهره سرد، قد بلند و توانایی بالا در حفظ جدیت بدون آن‌که عصا قورت داده به نظر آید از ویژگی‌های مثبت مجری است که قرار بود به‌عنوان گرداننده یک بازی مهیج مانند مافیا حضور پیدا کند. بهنام تشکر با دارابودن چنین ویژگی‌هایی به‌خوبی توانست در این مسابقه که از شبکه سلامت پخش می‌شد خوش بدرخشد و به‌شکل محسوسی به میزان مخاطبان این برنامه اضافه کرد. او با تسلط کامل بر اجرای خود به‌خوبی توانست این مسابقه را مدیریت کند و هیجان را به‌درستی وارد این بازی کند. همراهی با شرکت‌کننده‌ها و مدیریت درست زمان و ایجاد هیجان کافی و فراهم‌کردن فضایی مرموز کاری بود که تشکر به‌خوبی از پس آن برآمد و شاید بتوان گفت او بهترین گزینه‌ای بود که می‌توانست به‌عنوان مجری در این برنامه حضور داشته باشد. موفقیت بهنام تشکر را در اجرای برنامه «مافیا» زمانی بهتر متوجه می‌شویم که اجرای او را با اجرای علیرام نورایی مقایسه کنیم که با وجود داشتن صدای گیرا، چهره سرد و قد بلند اما نتوانست آنطور که تشکر توانست اجرای قابل‌قبولی از خود نشان دهد. ضعف در مدیریت و نداشتن تسلط به بازی و ایجاد هیجان‌های کاذب و…
از نقطه ضعف‌های نورایی بود که نتوانست آن‌طور که باید به دل بیننده بنشیند.

رضا صادقی ؛ مجری برنامه «نوروزترین نوروز»
تصور اجرای رضا صادقی تا قبل از دیده شدن او به‌عنوان مجری در یک برنامه تلویزیونی شاید تصور چندان موفقی به‌نظر نمی‌رسید اما اگر بیننده برنامه نوروزی «نوروزترین نوروز» بودید قطعا خط بطلانی روی تصورات قبلی خود کشیده‌اید؛ چون رضا صادقی در این برنامه توانست به‌خوبی و با تسلط مناسبی به اجرای یک برنامه نوروزی که برنامه مهم و پر‌بیننده‌ای است، بپردازد. اجرای رضا صادقی به‌دلیل تسلط در بیان و اطلاعات بالایش در زمینه موسیقی و هنر آنقدر مورد توجه قرار گرفت که توانست رکورد بیننده‌های شبکه ۵ را طی سال‌های اخیر به شکل قابل‌توجهی بزند و بسیاری او را بهترین مجری همه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ دانستند. همین موضوع  موفقیت حضور یک سلبریتی به‌عنوان مجری در یک برنامه تلویزیونی را نشان می‌دهد؛ برنامه‌ای که تا ۱۳ فروردین به‌طور زنده روی آنتن رفت. تجربه متفاوتی که شاید کمتر سلبریتی‌ای داشت که به‌صورت زنده در مقابل دوربین با سمت مجری قرار گیرد؛ به‌طوری‌که بسیاری بر این باور بودند که او یک مجری مسلط به فن بیان و  اجرا و کم‌نظیر در برقراری ارتباط با مخاطب بوده است.

اشکان خطیبی؛ مجری برنامه «پنج ستاره»
اشکان خطیبی جزو بازیگرانی است که در کارنامه‌اش تجربه اجرا زیاد دارد؛ اجراهایی که اتفاقا اجراهای موفقی بودند و برای همین هم می‌توان از این بازیگر به‌عنوان یک مجری موفق نیز یاد کرد. او یکی از قدیمی‌ترین اجراهایش مربوط به سال ۸۶ می‌شود که در برنامه «خانه طرح نو» به‌عنوان مجری حضور پیدا کرد و بعد از آن در ویژه‌برنامه نوروزی «بهارستان» سال ۹۳ به اجرا پرداخت اما اجرای متفاوت او در مسابقه
«پنج ستاره» بود. او در این مسابقه به‌خوبی می‌دانست که چطور هیجان را به بازی اضافه کند و به‌خوبی می‌توانست با شرکت‌کننده‌ها نیز به تعامل بپردازد. همین تسلط او در اجرا و حفظ متانت با چاشنی شوخی‌های به‌موقع که کمک می‌کرد تا هم فضای مسابقه حالت خشک و جدی به خود نگیرد و هم مخاطب را سر شوق بیاورد نشان داد که در اجرا موفق بوده است. موفقیت اجرای او زمانی بیشتر به رخ کشیده شد که حمید گودرزی به‌عنوان مجری جایگزین او شد و جای اشکان خطیبی را گرفت. گودرزی با اجرای ضعیفش توانایی بالای اجرای خطیبی را برای مخاطب به شکل محسوسی عیان ساخت و «پنج ستاره» جای خالی این مجری سلبریتی را به‌خوبی احساس کرد. افت شدید بیننده‌ها و اعتراض آنها به‌دلیل اجرای بد با چاشنی بی‌احترامی نسبت به شرکت‌‌کننده‌ها از‌جمله این واکنش‌های منفی بعد از رفتن اشکان خطیبی بود.

محمدرضا گلزار ؛  مجری برنامه «برنده باش»
کافی‌است نام محمدرضا گلزار، ستاره سینما در میان باشد تا خیل عظیمی از بیننده‌ها و دوستداران این بازیگر خوش‌چهره از آن استقبال کنند. با وجود آن‌که گلزار تمام تجربیات بازیگری‌ و حضور در مقابل دوربینش در سینما بوده اما برای اولین بار زمانی مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت که قرار نبود بازی کند، بلکه قرار بود به‌عنوان مجری در یک مسابقه حضور داشته باشد. همین تصمیم حضور گلزار در برنامه صدا و سیما کافی بود تا مانند یک بمب خبری در رسانه‌های مختلف صدا کند و بسیاری را کنجکاو که قرار است گلزار در تلویزیون به چه صورت ظاهر شود. مسابقه برنده باش به جز جذابیت‌های ذاتی خود به دلیل حضور محمدرضا گلزار حسابی سرو صدا و کرد و مخاطبان زیادی را به سمت خود کشاند. حتی رقابت بر سر حضور در این برنامه نیز بسیار بالا گرفت و بسیاری دوست داشتند به‌عنوان شرکت کننده خود را محک بزنند. قرار گرفتن محمدرضا گلزار در فهرست مجری‌های موفق نه به‌دلیل اجرای قوی‌اش که به‌علت همان نام و آوازه‌اش است که می‌تواند بیننده‌های زیادی را به سمت خود بکشاند.هرچند این اتفاق در شبکه خانگی رخ نداد و سریال «گیسو» و مسابقه «هفت خان» آن‌طور که باید بیننده‌ها را مجاب به تماشا نکرد.

بابک افرا ؛  مجری برنامه «جشن رمضان»
انتخاب بابک افرا به‌عنوان مجری برنامه «جشن رمضان» از شبکه ۵ یک انتخاب خاص، متفاوت و عجیب بود که اتفاقا افرا توانست از این موقعیت به بهترین شکل ممکن بهره ببرد و خود را به‌عنوان یک مجری موفق به مخاطبان اثبات کند. اجرای زنده توسط خواننده‌ای که تجربه چنین کاری را ندارد ریسک بزرگی بود که بابک افرا و عوامل سازنده این برنامه چنین ریسکی را پذیرفتند. او به‌دلیل آن‌که به‌خوبی می‌توانست با زبان مردم صحبت کند و با ترانه معروف «هیچی نمیشه»‌اش توانست نام خودش را بر سر زبان‌ها بیندازد در برنامه «جشن رمضان» بدون داشتن متن و پلاتوی از پیش‌ تعیین‌شده در عین عامیانه صحبت کردن با سواد بالا و اطلاعات زیادش نشان داد می‌تواند از خود یک کاراکتر شاد و سرزنده‌ای که مخاطب را هم درک می‌کند به نمایش درآورد. بابک افرا در کنار زینب‌ پور‌ابراهیم زوج موفقی بودند که توانستند این برنامه را بعد از سال‌ها ریزش مخاطب رونق دوباره ببخشند. تجربه معلمی و سال‌ها تدریس نیز به کمک او آمد تا بتواند در اجرا به شکل قابل‌قبولی موفق عمل کند.

ناموفق‌ها 

حمید گودرزی؛ مجری برنامه «پنج‌ستاره»
حمید گودرزی شاید بازیگر خوبی باشد اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از او به‌عنوان مجری خوب یاد کرد. او به‌عنوان جایگزین اشکان خطیبی در مسابقه «پنج‌ستاره» حضور پیدا کرد و نتوانست مانند خطیبی بر مسابقه مسلط باشد. او حتی در برنامه «کودک‌شو» هم نتوانست ضعف اجرای بدش را بپوشاند. نه با بیننده‌های داخل خانه و نه شرکت‌کننده‌ها و حاضران در استودیو با هیچ‌کدام تعامل خوبی را برقرار نکرد. گودرزی حتی با برخی رفتارها که به‌ویژه در مسابقه پنج‌ستاره در مقابل شرکت‌کننده‌ها از خود نشان داد موجب اعتراض و واکنش‌های بسیاری هم شد و در کنار این موضوع به دلیل عدم‌اشراف کافی نسبت به پاسخ برخی از سوالات، باز هم صدای اعتراض بسیاری را بلند کرد.

کاوه خداشناس؛ مجری برنامه «اتم»
برنامه «اتم» برنامه‌ای است که شاید بسیاری نام آن را نشنیده باشند. با وجود بودن نام کاوه خداشناس که او را در بسیاری از فیلم‌ها‌ و سریال‌های تلویزیونی دیده‌اید شاید جالب باشد که بدانید این برنامه مورد استقبال قرار نگرفت و مخاطب زیادی را به سمت خود جذب نکرد. با این‌که قرار بود در این برنامه الگوها و تجربه‌های موفق شهرستان‌ها معرفی شوند اما به دلیل جذابیت نداشتن و فقدان تسلط کافی مجری در این برنامه چون نمی‌توانست به‌خوبی سوالات را مدیریت و نحوه ارتباط‌‌گیری با مهمان و بیننده‌ها را مدیریت کند برنامه موفقی از آب درنیامد و کاوه خداشناس را در لیست سلبریتی‌هایی قرار داد که در زمینه اجرا موفق عمل نکرده‌اند.

بهنوش بختیاری ؛ مجری برنامه «آبرنگ»
بهنوش بختیاری در زمینه طنز بازیگر خوبی است و به‌خوبی می‌تواند نقشی را بازی کند که بیننده را به خنده وادارد. هرچند به مرور به ورطه نقش‌های تکراری افتاد و در برخی انتخاب‌های خود اشتباهاتی داشت اما چون بازیگر طناز خوبی است دلیل نمی‌شود که بتوان او را به همان طنازی که در سریال‌ها می‌بینیم در اجرا نیز شاهد باشیم. چون بخش مهمی از اثرگذاری نقش یک بازیگر به دیالوگ‌هایی برمی‌گردد که برای او نوشته می‌شود. او در برنامه «آبرنگ» نشان داد با وجود تمام هیجان‌ها، شلوغ‌بازی‌ها، خنده‌‌ها و … نمی‌تواند آن‌طور که باید در زمینه اجرا موفق عمل کند و به دلیل نداشتن تسلط کافی در اجرا و درست ارتباط‌ برقرار نکردن با مخاطب و بیننده باعث شد تا این برنامه نیز با وجود تمام تلاش‌ها و حضور سلبریتی شناخته‌شده‌، برنامه موفق و پربیننده‌ای
از آب درنیاید.

کامران تفتی؛ مجری برنامه «دست‌فرمون»
کامران تفتی تا قبل از این که مجری برنامه «دست‌فرمون» باشد و به جای کامبیز دیرباز این مسوولیت را بر عهده بگیرد تجربه اجرا در برنامه «وقتشه» را نیز داشت؛ برنامه‌ای با محوریت ازدواج و دعوت از زوج‌ها کلیت این برنامه را دربرمی‌گرفت. می‌توان گفت تفتی در هیچ‌کدام از این دو برنامه خوب عمل نکرد و نتوانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. در وقتشه آن‌طور که باید نتوانست با برنامه انس بگیرد و همین موضوع توی ذوق مخاطب می‌زد که بسیاری یکی از مهم‌ترین علت‌های این اتفاق را مجردبودن کامران تفتی دانستند و بر این عقیده بودند انتخاب یک مجری که خود مجرد است برای این برنامه که درباره ازدواج است مناسب نیست. از طرف دیگر ورود او در مسابقه دست‌فرمون ورود قابل‌قبولی نبود چون تا قبل از او کامبیز دیرباز به‌خوبی توانست خودی نشان دهد و به دلیل آن که اتومبیلرانی جزو علایق دیرباز بود و اطلاعات خوبی در این زمینه داشت، توانست با بیننده‌ها و شرکت‌کننده‌ها ارتباط برقرار کند. این برنامه آن قدر مورد استقبال قرار گرفت که برای فصل‌دوم، ۱۲هزار نفر متقاضی شرکت در آن بودند و ۴۰۰نفر جواز شرکت در مسابقه را به‌دست آورند. این در حالی است که کامران تفتی در این زمینه نیز نتوانست نمره قابل‌قبولی را به‌دست آورد و فصل‌دوم دست‌فرمون با افت شدیدی در کیفیت اجرا مواجه شد.

سام درخشانی؛ مجری برنامه «ایران»
سام درخشانی بازیگر خوبی است. بازیگری که در ژانر طنز به‌خوبی ظاهر شده و به‌عنوان یک وزنه سنگین عمل می‌کند اما سام درخشانی در بازیگری هم زمانی خوب عمل می‌کند که یک پارتنر خوب را در کنار خود داشته باشد. در این زمان است که همدیگر را به اوج می‌رسانند و مخاطب را با خود همراه می‌سازند. این موضوع بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف ثابت شده است. سام درخشانی در مسابقه «ایران» نتوانست آن‌طور که در بازیگری خوب است موفق باشد. فارغ از این موضوع که طراحی این مسابقه طراحی غلطی بود یا خیر انتخاب سام درخشانی به‌عنوان مجری‌ای که به‌تنهایی اجرا کند انتخاب اشتباهی بود. با وجود این نام سام درخشانی تاثیر زیادی در دیده‌شدن این مسابقه داشت به‌طوری‌که در فصل جدید آن که سعید شیخ‌‌زاده جایگزین او شد. ریزش بیننده این مسابقه کاملا محسوس بود و به چشم می‌آمد. شاید اگر نوع اجرا براساس ویژگی‌های سام درخشانی طراحی می‌شد این برنامه می‌توانست با موفقیت بیشتری همراه باشد.

محمدرضا علیمردانی؛ مجری برنامه «چهل‌تیکه»
محمدرضا علیمردانی صداپیشه‌ای بود که صدا و چهره‌اش را بسیاری می‌شناسند و جزو صداپیشه‌هایی نبود که فقط صدایشان به گوش‌ها آشنا باشد. او در مجموعه «دیرین‌دیرین» موفقیت بسیاری به‌دست آورد و با بازی در مجموعه «پایتخت» توانست استعداد خود را در بازیگری نیز به رخ بکشد. علیمردانی به مرور به سلبریتی نام آشنایی تبدیل شده که اجرای «چهل‌تیکه» در شبکه نسیم را نیز بر عهده گرفت اما آن‌طور که باید و شاید در این برنامه نتوانست موفقیت به‌دست آورد. این در حالی است که اجرای مسلط و خوبی را از خود در برنامه «شب‌های مافیا» به نمایش درآورد. به‌طوری که تا مدت‌ها کامبیز دیرباز زیر ذره‌بین مقایسه با او بود و با همین زاویه مورد رصد بینندگان قرار گرفت. با این حال علیمردانی در چهل‌تیکه به عنوان مجری موفق نبود چون اجرای ضد ریتمی داشت و به‌خوبی نمی‌توانست برنامه، مهمان و سوالات را مدیریت کند. او به صورتی عمل می‌کرد که انگار ذوب در مهمان می‌شد و یادش می‌رفت که مجری این برنامه است. با وجود نوستالژی‌بودن این برنامه و مرور خاطرات دهه‌های ۶۰و۷۰ این برنامه نیز نتوانست آن‌طور که باید موفقیت کافی به دست آورد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها