آرش فهیم- انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ نیز همچون سایر وقایع سیاسی بر فرهنگ و هنر و سینما تأثیر گذاشت.
درست بلافاصله بعد از انتخابات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار نامه سرگشادهای خطاب به رئیس سازمان سینمایی خواستار رسیدگی به فیلمهای توقیف شده در محدوده زمانی دو ماه شد. جالب این است که تمامی فیلمهای متوقف از اکران، توسط مسئولان سینمایی همین دولت به چنین وضعیتی دچار شدهاند. در شرایطی که دولت یازدهم، شعار افزایش آزادی و رفع فضای امنیتی از حوزه فرهنگ و هنر را سرلوحه کار خود قرار داده بود اما در توقیف و ممانعت از نمایش فیلمهای سینمایی و مستند و برنامههای تلویزیونی، رکورد کمنظیری را از خود به جا گذاشت. به طوری که حجم فیلمهای توقیف شده در دولت بنفش، در هیچ دوره دیگری سابقه نداشته است. البته میتوان این فرضیه را هم تصور کرد که دولت طی چهار سال گذشته، تعمدا این تعداد از فیلم را توقیف کرد تا شب انتخابات با وعده رفع توقیف این آثار، حمایت سازندگان آنها را جلب کند! به این ترتیب «مادر قلب اتمی» به عنوان اولین فیلم رفع توقیف شده روی پرده سینماها رفت و پس از آن هم فیلم جنجالی «۵۰ کیلو آلبالو» به شبکه نمایش خانگی آمد.
«مادر قلب اتمی» دومین فیلم علی احمدزاده است. فیلم اول وی با عنوان «مهمونی کامی» به حدی ضعیف و مضحک بود که حتی خود سازندگان فیلم هم ترجیح دادند تا آن را برای عموم مردم نمایش ندهند! البته فیلم جدید این فیلمساز نیز وضعیت بهتری ندارد. این فیلم در ساختار به قدری ضعیف است که اگر در فضای مجازی درباره آن جستوجو کنید میبینید، هر کس این فیلم را دیده، مأیوس و پشیمان از سینما بیرون آمده است. ما با فیلمی مواجه هستیم که در اوج پیشپاافتادگی، بیساختاری و فقدان فرم هنری، ادا و اطوارهای شبه پست مدرن و هنری هم در میآورد. فیلمی که ظاهرا برای تمسخر برنامه هستهای کشورمان ساخته شده است، اما جای نگرانی نیست! چون این فیلم به طرزی آشکار، به تمسخر گروه سازنده خود و همچنین آنهایی که به این فیلم مجوز ساخت دادهاند میپردازد! جای شگفت است که بازیگران پرادعایی مثل ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی چطور تن به نقشآفرینی در فیلمی دادهاند که حتی نازلتر از ضعیفترین برنامههای تلویزیونی است.
جای سؤال است، سازمان سینمایی چگونه به فیلمی که حداقل الزامات یک اثر سینمایی را ندارد مجوز ساخت داده است؟ چطور یک فیلمساز که نه فیلم اولش و نه فیلم دوم او ابتداییترین شاخصههای یک فیلم را نداشتهاند به راحتی مجوز کارگردانی میگیرد؟ این مسائل، گویای ضعف در مدیریت سینمایی دولت است. هر چند که رفع توقیف این گونه فیلمها از این نظر مثبت است که نشان میدهد آثار توقیفی تا چه حد نازل و بیخاصیت هستند.
«مادر قلب اتمی» نماد و نمودی از سیاستهای دولت در عرصه سینماست. فقط کافی است به فهرست فیلمهای اکران شده در سال ۹۶ توجه کنیم تا عمق فاجعهای که سینمای ما به آن دچار شده است را بهتر درک کرد. «مادر قلب اتمی»، «نهنگ عنبر ۲»، «گشت ۲» و … در مدتی کمتر از دو ماه، بخش اعظم فضای سینمای ما را در بر گرفتند. در چنین فضایی، آثاری چون «ویلاییها»، «تیک آف»، «نبرد خلیجفارس» و … مظلوم واقع میشوند و حداقل فرصت نمایش را پیدا میکنند. پروژه رفع توقیفسازی، یک تاکتیک شکستخورده برای دادن آدرس غلط به مردم و اهالی سینماست. وقتی مدیریت سینمایی دولت هیچ برنامه، راهبرد و چشم اندازی برای سینما ندارد، مجبور است کارزارهایی تبلیغاتی راه بیندازد و نتیجهاش هم نمایش فیلمهای سخیف و موهنی چون «مادر قلب اتمی» است. در شرایطی که بسیاری از هنرمندان متعهد و دلسوخته این سرزمین مجال فیلمسازی و فعالیت هنری پیدا نمیکنند، عرصه برای فیلمهای جعلی باز میشود. جهتگیری مدیریت فرهنگی دولت به گونهای است که فیلمهای انقلابی در محاق مهجوریت و مظلومیت قرار میگیرند و فیلمهای قلابی، پادشاهی میکنند. قطعا این داستان سر دراز دارد و باید منتظر ماجراهای دیگری از جنس «مادر قلب اتمی» بود.
همچنین فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» به گونهای است که حتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خود شخصا دستور توقیف آن را صادر کرد. فیلمی که حتی ارزش نقد و ارزیابی هم ندارد.
«مادر قلب اتمی» و «۵۰ کیلو آلبالو» به عنوان اولین بازتابهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حکم «سالی که نکوست از بهارش پیداست» را دارند. فیلمهایی که میتوان آنها را نماد جریان «سینمای بنفش» دانست. فیلمهایی که حاصل و دستاورد یک دستگاه «مختل» و از لحاظ افق، چشمانداز و راهبرد «تعطیل» هستند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- پول درآوردن از خشم و ناامیدی!/انتقاد کیهان از جوکر
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- روایت کیهان از عزاداری گروهی از بازیگران برای گربه بزرگمهر حسینپور
- پاس گل مسیح علینژاد، زیرطاق کیهان؟/واکنش ایرنا به حاشیه سازی برای ستاره اسکندری
- انتقاد کیهان از سکوت سلبریتیها در برابر حماسه شکار پهپاد آمریکایی
- کیهان به نقل از نوش آفرین: می خواستند با برهنه کردن زنها مردان را به سینما بکشانند
- پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به ادعاهای کیهان
- پلمپ یک سینما در بجنورد توسط دادستانی به خاطر نمایش فیلم هنجار شکن
- ادعای کیهان: سینماگران مراسم تشییع سعید کنگرانی را بایکوت کردند
- کیهان بهجای صداوسیما پاسخ مخالفان سانسور را داد/ وقتی دستمزد کلان میگرفتید چرا ساکت بودید؟
- کیهان: اگر کار دست فردوسی پور باشد کشتی کچ زنان امریکایی را هم پخش می کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟