بازیگر «یک اتفاق ساده» گفت: به جرات میتوانم بگویم سهراب شهید ثالث در زندگی من تاثیرگذار بود. چگونگی انتخاب من برای بازی در این فیلم هم خیلی برایم جذاب بود.
به گزارش سینماسینما، یک سال دیگر مانند همه سالهایی که برای سینمای ایران جشن گرفتیم، بار دیگر از راه رسید. امروز ۲۱ شهریور روز ملی سینما است، سینمایی که راه پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و بسیار خاطره ساخته است؛ خاطره های تلخ و شیرین از همه آنچه تا به امروز به نام ایران روی پرده سینما رفت.
سینماگر فقید سهراب شهیدثالث از آن دسته از فیلمسازان نو اندیشی است که با ساخت «طبیعت بی جان» و «یک اتفاق ساده» طراوت و جان تازهای به سینمای ایران بخشید و با وجود اینکه فرصت نکرد یا فرصت را ندادند در ایران فیلمهای بیشتری بسازد، تنها با همین دو فیلم بخشی از تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد و بعدها هم در آلمان و دیگر کشورها فیلم های بسیاری کارگردانی کرد.
نکته قابل توجه این است که این روزها و به خصوص در روز ملی سینما جای این فیلمساز بر پرده سینما خالی نیست و امید عبدالهی کارگردان جوان سینما با ساخت مستند سینمایی «سفرسهراب»؛ پرتره ای درباره سهراب شهیدثالث روی پرده دارد.
محمد زمانی همان پسر بچه معصوم فیلم است که امروز ۵۷ ساله شده و به گفته خودش ۲۹ سال تمام در هواشناسی شهرستان «تایباد» از توابع استان خراسان رضوی خدمت کرده است و حالا بعد از گذشت سالهای طولانی از ساخت فیلم «یک اتفاق ساده» هنوز طنین صدای سهراب شهیدثالث در گوش او میپیچد.
با محمد زمانی به بهانه روز سینما به گفتوگو نشستیم تا خیلی کوتاه از ۹ سالگی خود و فیلم «یک اتفاق ساده» برایمان بگوید. زمانی در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به ساخته شدن مستند سینمایی «سفرسهراب» گفت: سالهای زیادی از ساخته شدن فیلم «یک اتفاق ساده» میگذرد و بی تعارف می گویم وقتی به این فیلم فکر می کردم با خودم میگفتم شاید این فیلم یک رویا و یا خوابی است که سالها پیش آن را دیدم. اما امید عبدالهی با ساختن مستند سینمایی «سفر سهراب» به من فهماند که رویا نبوده است و روزگاری نچندان دور کنار سهراب شهیدثالث بودم و به بهانه سینما با او زندگی کرده ام.

بازیگر فیلم سینمایی «یک اتفاق ساده» در پاسخ به این سئوال که بعد از گذشت سالها وقتی خود را این فیلم روی پرده دیده چه حسی داشته است، گفت: مستند سینمایی «سفرسهراب» را برای اولین بار در مراسم افتتاحیه این فیلم دیدم و در تمام مدتی که فیلم روی پرده بود من گریه کردم و خاطرات بسیاری برای من زنده شد و باور کنید خدا را شکر کردم وقتی دیدم یک جوانی همت کرده و مستندی مثل «سفرسهراب» را ساخته است.
محمد زمانی ادامه داد: مادر من همه روزهای خوب «یک اتفاق ساده» را به خوبی به یاد دارد. زمانی که به «تایباد» برگشتم و تعریف کردم که یک مستند درباره شهیدثالث دیدم و او کلی درباره سهراب شهیدثالث و روزهای «یک اتفاق ساده» صحبت کرد. ولی آنچه من امروز از شهیدثالث به یاد دارم مهربانی، شفقت و جدیت او در کار بود. به جرات میتوانم بگویم که این فیلمساز در زندگی من تاثیرگذار بود. در یک کلام با «سفرسهراب» به ۴۵ سال پیش برگشتم و به نظرم جای چنین فیلمی در سینمای ایران خالی بود و لازم می دانم از امید عبدالهی برای ساخته شدن این فیلم تشکر کنم.
او در پاسخ به این سئوال چه بخش هایی از مستند سینمایی «سفرسهراب» برای او جذاب بوده است گفت: دیدن صحنه هایی که با شهیدثالث مصاحبه شده بود برایم جذاب بود در واقع با شنیدن صدای او شگفت زده شدم و لحن صدای سهراب برای من آشنا بود و احساس کردم کنارش نشستهام.
زمانی همچنین درباره آن بخش از صحبتهای شهیدثالث که در فیلم روایت می کند چگونه پسربچه ۹ ساله را انتخاب کرده است صحبت کرد و گفت: یکی از لذت بخش ترین صحنه های مستند سینمایی «سفرسهراب»، زمانی بود که شهیدثالث تعریف می کرد که چطور مرا انتخاب کرده است و این بخش از فیلم برای من بسیار تازه و با طراوت بود. من هرگز درباره چگونه انتخاب شدن خودم برای فیلم «یک اتفاق ساده» چیزی نشنیده بودم و این صحنه ها برای من خیلی شگفت آور بود. البته گویا این صحنه در نسخه نهایی فیلم وجود ندارد.
بازیگر فیلم «یک اتفاق ساده» درباره ادامه ارتباط شهیدثالث بعد از ساخته شدن این فیلم سینمایی با او و خانواده اش گفت: بعد از ساخته شدن فیلم «یک اتفاق ساده» سهراب شهیدثالث متعهدانه پیگیر وضعیت من و خانواده ام بود و نامه های بسیاری به من می نوشت و یادم هست که در هر جمله ای که می خواندم عبارت «محمد جان» را تکرار می کرد. محتوای نامه ها بسیار محبت آمیز بود و همیشه مرا به درس خواندن تشویق می کرد و از اتفاق های روز دنیا برایم می نوشت. مثلا یادم هست در یکی از نامه ها از اینکه دیوار برلین برداشته شده است برای من نوشته بود.
محمد زمانی در پایان صحبت های خود گفت که دوست دارد مستند سینمایی «سفرسهراب» در شهر زندگی اش «تایباد» نمایش داده شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





