مسعود میمی _ سال های دور سینمای زیبای ایران !
هنگامی که هنوز نوجوانی بیش نبودم و دوره فیلمسازی هشت میلیمتری را در کانون پرورش کودکان و نوجوانان می گذراندم . در ان سال ها دو فیلم تاثیر درخشانی در سینمای مستقل و متکفر داشتند . فیلم “یک اتفاق ساده “اثر به یاد ماندنی “سهراب شهید ثالث” و فیلم مستند “اون شب که بارون اومد” . این دو فیلم اثر بسزایی در جنبش دانشجویی ایران داشتند. یکی زندگی سخت روستاییان را نشان میداد و دیگری دروغی گوی دولتمردان را . اما نکته ویژه این دو فیلم فیلمبرداری درخشان آنها بود یک اتفاق ساده در فضایی سرد و بی روح جریان داشت که در ساختار فیلم جاری بود و در فیلم اون شب که بارون اومد گرمای آتش مشعل که احساسش میکردی و زندگی بخش بود . این دو فیلم با فیلمیرداری منحصر بفرد “نقی معصومی” فیلمبرداری شده بود آنچنان فیلمبرداری و آمیزیش رنگ ها در خدمت فیلم بود که هم جنان که سالیان دور از ان می گذرد می توانی احساسش کنی و به سرما و گرمای فیلم تن دهی .براستی که مردان بزرگی در سینمای ما بودند که نامشان هم اندازه فیلم ها دیده نشدند .راستی چرا نتوانستیم مردان بزرگ بدنه سینمای مان را پاس بداریم و قدرشان را اجر نهیم . همگی غرق در زرق و برق سینما و نام های ویترین ها شده ایم . از کجا و از چه زمانی باید این تابوی که همچنان با سینمای ما گلاویز است در هم شکنیم . درود بر “نقی معصومی “یادش بزرگ و گرامی باد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





